BAB 26

440 19 2
                                    

"Mmm"

Raisya menggeliat kecil. Kepalanya yang terletak kemas di lengan Izzul dibetulkan agar tidurnya tetap lena. Izzul merenggangkan pelukannya di pinggang Raisya. Mata dicelikkan lantas tangan mencapai telefon bimbit. Skrin menunjukkan pukul 5.25 pagi.

"Dah nak Subuh. Raisya tak bangun lagi-- Ya Allah, Raisya!" Izzul kelam-kabut. Matanya langsung memandang Raisya yang sedang lena berbantalkan lengannya. Perlahan kepala Raisya dialihkan ke bantal. Spontan otaknya jadi kusut saat tragedi semalam berputar di mindanya.

"Sayang temankan abang kat sini, ya?"

"Janjilah!"

"Sayang, janganlah!"

Ya Allah! Malunya! Mana nak letak muka? Tak pasal je nanti kena bahan.

Izzul memandang Raisya yang sedang lena. Pipi gadis itu diusap lembut. Tangan Raisya yang melingkari pinggangnya dialihkan perlahan-lahan agar tidak mengganggu lena gadis itu. Dia lantas turun dari katil. Alarm disetkan di telefonnya dan Izzul segera melangkah ke bilik air.

Dua minit kemudian, Izzul menangkap telefonnya berdering menandakan alarm yang diset sudah mencapai waktunya sebelum dimatikan semula. Pasti Raisya sudah terjaga.

"Dah Subuh ke? Mana pulak Izzul nie?" Kedengaran suara Raisya yang masih mamai.

Tok! Tok! Tok!

"Cikgu ada dalam tu ke? Dah Subuh nie, Cikgu. Saya keluar dulu, ya. Takut ada orang nampak. Saya keluar nie!"

Bunyi derapan tapak kaki Raisya semakin menghilang membuatkan Izzul menghela nafas lega.

"Cikgu!"

"Ya?" Sergahan Raisya menyedarkan Izzul dari lamunan. Sekali lagi tragedi pagi itu bertandang ke mindanya. Nak lupa benda senang pun susah! Keluhnya di dalam hati.

"Tak ada apa." balas Raisya lantas memandang bukunya semula.

Raisya memandang sekilas pada Izzul. Lelaki itu masih diam. Matanya fokus ke kaca televisyen. Untuk sesaat Raisya mengerutkan dahi. Izzul curi-curi pandang ke tadi? Raisya menggelengkan kepala kemudian kembali fokus pada bukunya.

"Apa yang dia cuba nak sampaikan sebenarnya? Satu benda pun aku tak faham." Raisya mula menggaru kepala. Dari siang sampai ke malam dia baca buku rujukan Matematik tapi satu hama pun dia tak faham.

Raisya mengerling Izzul. Serius gila Izzul tengok Didi.  Dah pahal? Al-maklumlah, Raisya memang favorite animasi kanak-kanak. Omar dan Hana pun dia layan!

Raisya mengengsot(?) dan nergerak ke arah sofa yang Izzul duduki memandangkan mereka sekarang sedang duduk secara berdepan. Betis Izzul dicuit sedikit.

"Cikgu, nak minta tolong nie." pinta Raisya sedikit perlahan. Dia perasan Izzul sedikit mengeluh kemudian turun untuk duduk bersila di sebelahnya.

"Minta tolong apa?" soal Izzul. Matanya memandang soalan yang ada di buku Raisya. Soalan yang dia bagi siang tadi.

"Tak faham." ucapnya perlahan sambil menundukkan wajah. Pipinya yang semula jadi kemerahan turut dikembangkan manakala tangannya pura-pura memainkan hujung rambut panjangnya. (pepandai lh korang byg sndri😂)

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now