BAB 31

550 9 7
                                    

Izzul tersedar apabila menangkap deringan di cuping telinganya. Mata dipisat sebelum melilau ke sekeliling. Telefon Raisya yang asyik bergetar dicapai. 

"Hello, Riana?" Izzul bersuara sedikit mamai.

"Cikgu Izzul ke tu? Saya mengganggu ke? Maaflah." ujar Riana di hujung talian. Tak pasal-pasal ter-mengganggu kebahagiaan orang.

"Nak cakap dengan Raisya ya? Sekejap saya kejut dia--"

"Eh, tak apalah cikgu. Nanti saya call balik. Sorry!" ujar Riana sebelum menamatkan panggilan. 

Izzul menguap kecil. Jam yang tertera di skrin telefon bimbit Raisya diteliti. Dah masuk pukul 7 rupanya. Lekanya dia terlelap. Selesa pulak rasanya berbantal empuk nie. Jarang-jarang dapat. Dia bingkas bangun ke bilik air untuk mencuci muka. Tidak sampai 5 minit, dia keluar semula dengan tuala kecil di tangan. Kemudian, dia melabuhkan duduk di sebelah Raisya. 

Niat hendak mengejutkan gadis itu, namun matanya hanya terpaku pada Raisya yang terlena. Rambut Raisya yang menutupi wajah diselitkan ke telinga membuatkan gadis itu menggeliat kecil namun masih saja tertidur pulas. Tersungging senyum di bibirnya. Tak sangka Raisya tak kejut dia langsung, malah Raisya pun terlelap sekali. Alihkan kepala dia pun tak. 

"Kenapa Sya tak pernah cuba buka hati untuk abang? Tak boleh ke abang jadi penghuni di hati Sya? Abang tak pernah tipu setiap abang ucapkan kata sayang pada Sya. Abang betul-betul ikhlas sayangkan Sya. Atau mungkin perasaan abang tak cukup kuat untuk sampai ke hati Sya. Walaupun sejak azali hati abang dah jadi milik Sya tanpa abang sedari." Izzul meluah rasa walaupun dia tahu suaranya tidak didengari oleh Raisya yang sedang lena.

"Abang tak akan mengalah. Abang sayang Sya sangat-sangat. Hati abang kuat mengatakan yang Sya adalah jodoh abang di dunia dan InsyaAllah, dengan izin Allah, juga akan menemani abang hingga ke Syurga. Hati abang yakin, Sya adalah pemilik yang seutuhnya." luah Izzul. 

"Raisya Hazeeqa binti Amir. Sekeras apa pun hati Sya, lambat laun pasti akan terukir nama Izzul Syahmi di hati Sya. I'll make sure of it." ucap Izzul lagi. Berazam benar nadanya. Namun, sesaat kemudian dia ketawa kecil. 

"Tapi, sebelum tu kena cari kunci dulu kan? Sayang pun satu. Kat bilik nak tukar baju, pintu tak kunci pun. Malaslah konon. Kalau abang termasuk, mulalah minyak wangi dibalingnya. Nasib baik tak baling almari sekali. Tapi, hati tu kunci tak pernah nak buka. Apa salahnya buka sikit pintu hati tu untuk abang. Ini tak! Abang cakap sikit, nak melawan. Kat sekolah, menjawab. Kat rumah, seratus kali lagi banyak menjawab." Luahan Izzul semakin panjang. Kalau tadi meluah rasa hati, kini tak puas hati pula.

"Itu satu. Lepas tu, asal tengok muka nie je nak marah. Muka dah sekacak ini pun, masih lagi nak marah. Kalau muka tak siap macam Ezmeer tu, lainlah." kata Izzul lagi. Selamba dia kutuk abang ipar dia. Entah-entah, dah tercekik Ezmeer kat sana tu. 

"Macam lah dia handsome sangat." 

Kepala Izzul terangkat. Raisya yang masih lelap dipandang.

"Sya?" 

"Hmm..."

Tak nak bangun? Lelap? Mengecil matanya memandang Raisya. Rasanya tadi bersuara. Oh, tidur ya!

Raisya menggeliat kecil saat tangan mengusik wajahnya. Mula-mula telinga. Lepas tu, turun ke pipi. Kemudian, hidung pula dicuit. Oh, degil eh! Masih tak nak bangun. Tak apa.

Izzul menghapus jarak antara mereka. Tangan kanan dilekapkam ke kepala katil manakala tangan sebelah lagi diletakkan di paha gadis itu. Tak nak bangun sangat, kan? Dia mendekatkan bibir ke telinga Raisya. Dekat, hingga deruan nafasnya terasa hangat di tengkuk gadis itu. Raisya sedikit bergerak. Cuaklah tu! Padan muka!

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now