"Raisya Hazeeqa binti Amir."
Raisya yang tersengguk-sengguk itu tersentak saat nama penuhnya disebut. Pantas pandangan dihalakan ke hadapan.
Tersengih-sengih Raisya memandang Izzul yang sudah bercekak pinggang memandangnya dengan wajah datar. Raisya berdehem kecil sambil membetulkan duduknya.
"Berapa kali saya pesan jangan tidur dalam kelas saya. Dekat rumah awak tak tidur ke? Saya yang tidur pukul 2 pagi pun masih segar mata nie." soal Izzul.
Izzul geram sebenarnya dengan Raisya Hazeeqa nie. Asyik tidur je dalam kelas dia. Students lain tak ada pun yang tidur. Dia ajr Matematik, bukan Sejarah.
"Maaf, cikgu. Semalam saya tidur lewat." ujar Raisya dengan muka ditundukkan. Malu? Adalah juga malu sikit bila satu kelas dah pandang dia.
Izzul nie pun satu! Bukannya dia tidak tahu Raisya sememangnya tidur agak lewat semalam. Dia tak dapat tidur pun sebab Izzul juga. Siapa suruh mamat tu pergi takutkan dia lepas diorang tengok filem seram semalam. Sampai ke tengah malam lagilah Raisya tak dapat tidur. Bongok punya Izzul!
"Raisya memang macam tu, cikgu. Dia kan tak minat Matematik. Dia tak kisah pun gagal subjek Matematik nie. Cikgu tak payahlah kisahkan dia." Ayu bersuara selamba tanpa menghiraukan sesiapa.
Rakan di sebelah mencuit bahunya namun Ayu hanya beriak selamba. Sempat dia menghadiahkan senyuman manis pada Izzul. Tetapi, guru muda itu tidak langsung mengendahkannya apatah lagi membalas senyuman itu.
Raisya menjeling sekilas pada Ayu. Bibir dicebikkan. Tiada langsung tiada rasa hendak membalas. Buat apa? Tak ada faedah pun. Raisya menutup buku teks di atas mejanya sebelum bangun.
"Saya nak ke tandas. Cuci muka." kata Raisya seraya keluar dari kelas. Izzul hanya mampu mengeluh.
🍁🍁🍁
Raisya masuk ke tandas dan mencuci muka. Tandas agak sunyi saat itu. Acik cleaner pun baru je keluar. Angin lembut yang melalui jendela kecil di atas kepala Raisya cukup terasa dingin.
"Sya tahu tak, hantu tu paling suka tunggu anak dara dalam tandas. Lagi-lagi bila tandas tu sunyi."
Kata-kata Izzul semalam tiba-tiba singgah di mindanya. Terasa bulu roma naik menegang.
"Ish! Apa pasal aku rasa seram semacam nie?" Raisya mula resah. Ah! Izzul punya pasallah nie!
"Bila Sya dah mula rasa seram sejuk, tiba-tiba Sya rasa macam ada someone kat belakang Sya. Sya ingatkan cuma perasaan je. Tapi, tiba-tiba ada tangan naik ke bahu Sya."
"Raisya!"
"Arghhhh! Hantu!"
"Hantu?! Mana?! Arghhhh!"
Menjerit Raisya apabila ada orang menyentuh bahunya. Bukan hanya Raisya, orang tersebut pun terjerit sama.
"Mana hantu?!" soal Riana sedikit cuak.
"Kaulah! Aku terkejutlah kau tiba-tiba sentuh bahu aku. Ingatkan hantu tadi?." kata Raisya. Keluhan lega dilepaskan. Fuh! Ingatkan hantu tadi!
YOU ARE READING
〔SU〕Hatiku Milikmu
RomanceApa perasaan kau bila kena kahwin dengan orang yang kau benci? Dah lah tu, dalam keadaan yang teramatlah sangat memalukan pulak? Lebih haru lagi, bila kau kena kahwin dengan tunang kepada kakak kandung kau sendiri? "You made my heart skipped a beat...