BAB 11

503 19 0
                                    

"Esok kita lepak, nak?" cadang Riana.

"Tak bolehlah. Aku kena balik rumah mak mentua aku esok. Anak bongsu dia baru balik. So, dia ajak kami dinner sama-sama." ujar Raisya.

"Anak bongsu dia? Adik ipar kau lah, kan?" soal Riana pula.

"Entahlah. Kata adik ipar, dia tua dari aku. If abang ipar pulak, dah terang-terang dia adik Cikgu Izzul. Malu pun ada aku nak jumpa dia." luah Raisya.

"Kenapa kau kata macam tu?"

Raisya mengeluh. "Aku kena tangkap basah, Riana. Macam mana kalau adik dia pandang serong pada aku? Aku tak nafikan Cikgu Izzul memang baik dan aku tahu dia pun terperangkap sama macam aku. Ibu pun baik. Layanan dia pada aku tak pernah berubah, masih macam dulu juga."

"Macam dulu? Wait! Kau memang rapat ke dengan keluarga Cikgu Izzul tu? Dengar macam kenal lama." soal Riana.

"Rapat dengan keluarga dia tu, tak juga. Cuma, dulu masa kalau Angah pergi sana, dia minta aku teman. Dia tak pernah pergi pergi sana tak bawa aku, mesti bawa. Dia kata, dia takut nak jumpa ibu sendirian. So, aku ikut je lah. Boleh dikatakan rapat jugalah. Tapi, aku tak pernah jumpa anak bongsu dia sebab masa tu anak bongsu dia dah pergi luar negara untuk further study." terang Raisya.

"Kau dulu rapat macam mana dengan mak mentua kau dulu?" soal Riana lagi.

Raisya tersenyum. "Rapat! Adalah dua tiga kali aku teman Angah jumpa dia. Lepas tu, dia selalu ajak aku keluar. Ibu tak ada anak perempuan, jadi dia dah anggap aku macam anak angkat dia lah.

Dia selalu ajak aku teman dia jalan-jalan, shopping, lepas tu dia ada buat charity event tau. Aku selalu juga ikut. Best! Dia bawa aku pergi rumah anak-anak yatim. Kau tahu tak, budak-budak kat rumah anak yatim tu comel-comel. Lagi-lagi yang masih baby. Kau pun tahu kan, aku memang suka budak-budak. Lagi-lagi yang comel." Cerita Raisya.

Riana terangguk-angguk mendengar cerita Raisya. Galak betul gadis itu bercerita. Riana mula terfikir sesuatu. Tapi, segera ditepis segala bayangan yang bermain di mindanya.

"Kau cerita tadi kan, semua pasal kau. Kak Su tak ada pun. Dia tak rapat ke dengan keluarga Cikgu Izzul?" soal Riana lagi.

"Aku tak tahu pasal tu. Pernah juga aku tanya tapi ibu kata bila dia ajak Angah, Angah selalu sibuk sebab tu dia ajak aku. Aku pun on je asalkan bila aku datang, Cikgu Izzul tak ada. Kau pun tahu aku tak suka dia." jelas Raisya lagi.

Riana mengerutkan dahi. "Kak Su tak jealous ke tengok kau rapat dengan bakal mak mentua dia dulu? Kalau aku, memang jealous habis!"

"Tak juga. Dia kata lagi bagus sebab tak adalah ibu kacau dia masa bekerja."

"Macam tu pun ada?"

"Entahlah! Yang kau nie tanya aku banyak-banyak, kenapa? Kau berminat ke dengan keluarga Cikgu Izzul? Atau kau berminat dengan adik dia yang baru balik tu? Nak aku tolong promotekan kau pada dia?" usik Raisya.

"Boleh juga! Kau suruh dia follow Instagram aku. Mana tahu bila nampak muka aku yang cun nie tertarik pulak dia. Nampak abang dia dah hot macam tu, mesti adik dia pun tak kurang hebat juga." kata Riana selamba.

Raisya sudah terdiam dengan kawan baiknya. Huh! Tak boleh bagi peluang langsung, mula dah gedik dia tu. Haih!

Hon! Hon!

"Eh, Raisya ayah aku dah sampailah. Aku pergi dulu. Bye!"

Raisya membalas lambaian kawan baiknya sehingga kereta itu hilang dari pandangan.

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now