BAB 14

421 18 1
                                    

Raisya melangkah masuk ke butik Cahaya Impiana beriringan dengan Puan Habibah. Para pekerja menundukkan kepala tanda hormat akan kehadiran majikan mereka.

"Aunty! Tak bagitahu pun nak datang. Aunty apa khabar?" sapa perempuan

Raisya memandang perempuan tinggi lampai yang menyapa mereka, lebih tepat lagi menyapa ibu mentuanya. Cantik! Desis hatinya.

"Aik, nak datang ke butik sendiri pun kena inform pada Kayla dulu ke?" perli Puan Habibah selamba. "Kayla buat apa kat sini? Tak kerja?"

"Tanya je. Kayla datang sini nak ambil baju untuk company dinner malam nie. Aunty sihat?" balas Kayla dengan senyuman manis.

Kayla sememangnya manis dipandang. Kayla agak tinggi dan langsing persis seorang model. Cemburu pun ada bila Raisya pandang dia. Mana tidak, Raisya nie cuma seciput je. Bahasa kasarnya, pendek! Tabahlah, Raisya.

"Sihat. Kayla sihat?"

Kayla masih lagi memaniskan wajahnya. Matanya tercantap pula pada Raisya yang sedari tadi berdiam diri.

"Sihat, aunty. By the way, aunty. Siapa nie?" soal Kayla. Pastinya ditujukan pada Raisya. Atas bawah gadis itu diperhati.

Dah pahal pulak minah nie duk pandang-pandang aku? Hek eleh! Nak kutuk akulah tu. Tahulah dia lawa. Gerutu Raisya di dalam hati.

"Kayla, this is Raisya and Raisya, this is Kayla. She's a lawyer." ujar Puan Habibah.

"Oh! By the way, Raisya nie anak saudara aunty ya?" tebak Kayla. Puan Habibah ingin mengatakan sesuatu namun segera dipintas oleh Raisya.

"Lebih kuranglah. Saya anak kepada kawan baik ibu." ujar Raisya dengan senyuman manis. Dia memberi isyarat pada ibu mentuanya untuk mengiyakan saja. Puan Habibah akur.

"Ya, betullah tu. Hari nie aunty minta dia temankan aunty ke Rumah Kasih." ujar Puan Habibah.

Kayla mengangguk faham. Senyuman dihadiahkan buat Raisya.

"Nama I Kayla, bakal menantu Aunty Habibah." ujar Kayla selamba.

"Oh, bakal menantu! Girlfriend Ikmal rupanya! Maaflah, saya tak tahu." kata Raisya.

Ikmal rupanya suka yang lebih tua dari dia. Patutlah layan Aimi macam sampah je. Gumam Raisya dalam hati.

"No! Ikmal tu bakal adik ipar I. Kenal anak sulung Aunty Habibah?" soal Kayla lagi.

"Izzul?"

"Exactly! Dia tunang I."

"Tunang?"

Raisya tidak tahu hendak memberi reaksi apa pada Kayla. Izzul tu tunang dia? Habis tu, Angah siapa? Dan Raisya pulak siapa? Adakah ini yang disebut kekeliruan identiti-- eh? Dah pahal?!

"Oh! I didn't know that." balas Raisya. Dia cuba menahan perasaan terkejutnya.

Oh, tunang! Berapa banyak tunang yang mamat tu ada agaknya?

"Okeylah, aunty. Kayla pergi dulu. It's nice meeting you, Raisya." kata Kayla sebelum berlalu.

"Raisya, jangan fikir sangat apa yang Kayla cakap tu. Dia memang macam tu." kata Puan Habibah.

Raisya cuma mengangguk dengan senyuman di bibir. Dia masih tercengang sebenarnya.

🍁🍁🍁

"Izz, aku nak cakap dengan kau kejap." Panggil Ikmal.

"Apa dia?"

"Kau dah lama ke kenal Raisya?" soal Ikmal.

〔SU〕Hatiku MilikmuWhere stories live. Discover now