Sindrom Peter Pan
(Memahami Sindrom Peter Pan)
Sindrom Peter Pan adalah sikap orang dewasa yang secara psikologi, sosial, dan seksual tidak menunjukkan kematangan. Lelaki dewasa sepatutnya boleh hidup berdikari dan tidak bergantung kepada orang lain. Namun, lelaki dengan sindrom Peter Pan mempunyai sifat yang bertentangan. Mereka tidak berkelakuan mengikut usia mereka, yang cenderung berdikari dan sangat kebudak-budakan, sama seperti watak Peter Pan dalam cerita fiksyen. Terdapat banyak sebutan untuk sindrom ini, seperti bayi raja atau sindrom putera kecil.
Sifat kekanakan pastinya bukan sahaja dimiliki oleh lelaki. Sesetengah wanita dewasa juga boleh berkeadaan sedemikian. Walaupun begitu, sindrom Peter Pan lebih kerap berlaku pada lelaki kerana ahli psikologi berpendapat bahawa lelaki dewasa cenderung mempunyai tanggungjawab yang lebih besar, seperti menjadi ketua rumah tangga atau menyara hidup.
(Punca Sindrom Peter Pan)
- Cara yang salah untuk melihat diri anda dan persekitaran.
- Corak keibubapaan terlalu pelindung.
- Tidak bersedia untuk memikul tanggungjawab besar sebagai orang dewasa.
- Rasa cemas, takut, tidak mampu, dan tidak yakin, jadi penghidap sindrom Peter Pan cuba melindungi diri mereka dengan berkelakuan seperti kanak-kanak.
- Tekanan mental yang teruk yang mungkin mencetuskan rasa "mahu melepaskan tanggungjawab" dan membuatkan seseorang mahu kembali ke zaman kanak-kanak yang tidak mempunyai beban hidup.Walaupun dikaitkan dengan masalah psikologi, sindrom ini tidak termasuk diagnosis rasmi gangguan mental, seperti kemurungan, gangguan bipolar, atau gangguan kompulsif obsessive (OCD).
(Tanda-tanda dan Gejala Sindrom Peter Pan)
Cenderung berkelakuan seperti kanak-kanak, remaja, atau orang yang lebih muda daripada usianya. Biasanya, orang yang mempunyai sindrom ini juga suka berkawan dengan orang muda.
Sentiasa bergantung kepada orang lain dan menyusahkan orang lain. Mengharapkan untuk sentiasa dilindungi dan diikuti dengan semua permintaannya. Takut dan mempunyai kebimbangan yang berlebihan jika melakukan segala-galanya sendiri.
Tidak dapat mengekalkan hubungan jangka panjang yang stabil, terutamanya romantik. Sifat kekasihnya kadang-kadang membuatkan pasangan tidak selesa. Di samping itu, orang dengan sindrom ini mendapati sukar untuk menjadi romantis dan memilih pasangan yang lebih muda.
Kurang bertanggungjawab dalam kerja atau dalam menguruskan kewangan. Sentiasa letakkan kepentingan peribadi terlebih dahulu, terutamanya untuk kepuasan dan kebaikannya sendiri.
Tidak mahu mengakui kesilapan dan mengiburkan mereka kepada orang lain menyukarkan pemeriksaan diri.
Kerana tidak semua lelaki dengan sindrom Peter Pan mempunyai gejala yang sama, menjadikannya sukar untuk dikenalpasti. Pemeriksaan lanjut diperlukan, bukan sahaja pada penghidap sindrom peter pan, tetapi juga orang-orang di sekelilingnya. Sebabnya adalah kerana penghidap cenderung untuk tidak menyedari dan merasa seolah-olah dia baik-baik saja. Ia memerlukan penjagaan yang betul untuk mengubah tingkah laku penghidap sindrom pan peter dan orang-orang di sekelilingnya.Rawatan Sindrom Peter Pan
Sindrom Peter Pan yang berlaku pada masa dewasa boleh dirawat dengan terapi kepada ahli psikologi. Sebelum diagnosis dijalankan, perlu menjalani pemeriksaan dengan ahli psikologi atau pakar psikiatri. Biasanya, doktor akan mencadangkan terapi untuk mengatasi sindrom Peter Pan. Terapi ini bertujuan untuk membantu meminimumkan sindrom, maka ahli psikologi boleh membantu seseorang lebih mengetahui keadaan mereka, memahami dan menerima apa yang telah terjadi di masa lalu, dan menyediakan tindakan atau tingkah laku yang lebih berkesan untuk masa depan.
Untuk mengatasi sindrom ini, sokongan daripada keluarga dan persekitaran sekitarnya sangat penting. Antara lain dengan menjadi persekitaran yang menyokong, sentiasa mendengar aduan kerana prihatin tetapi tidak memberi campur tangan yang berlebihan. Kemudian, sentiasa beri motivasi supaya mereka lebih berani menunjukkan perubahan positif.
(Pencegahan Sindrom Peter Pan)
Pencegahan sindrom Peter Pan boleh dilakukan dengan menggunakan corak keibubapaan yang betul, iaitu dengan kanak-kanak untuk meneroka banyak kebolehan. Salah seorang daripada mereka, dengan membiarkan kanak-kanak itu mencuba banyak perkara dalam hidupnya dan merasakan akibatnya. Ini akan membantu kanak-kanak untuk tidak terlalu bergantung kepada orang lain, dan lebih bersedia untuk cabaran dalam kehidupan masa depannya.
Bila hendak berjumpa doktor?
Jika anda mengalami sebarang tanda dan gejala di atas, segera periksa dengan doktor anda untuk mengetahui punca dan dapatkan rawatan yang betul. Untuk melakukan pemeriksaan, anda boleh membuat temujanji secara langsung dengan doktor di hospital yang sesuai dengan domisil anda
(Sumber rujukan: Google
Laman web: Helodoc (Indonesia)
(Diterjemahkan dari bahasa Indonesa)
YOU ARE READING
LITTLE SPACE: HE'S SO SPECIAL
FanfictionMuka dewasa Namun perangai agak kebudak-budakan Itulah yang terjadi pada Chanyeol, menghidap sejenis sindrom yang dikenali sebagai sindrom Peter Pan. Sindrom Peter Pan ini juga dikenali dengan nama 'little space syndrome' di mana penghidapnya berkel...