"Friends from the childhood?" Tanya Aeron pelik.
"Duduklah. Nak bunuh aku, bunuh kemudian. Dah tiba masanya aku berterus terang dengan kau Aeron." Hana melabuhkan punggung di birai katil.
"Apa lagi yang aku tak tahu, tapi kau tahu?" Tanya Aeron serius.
"Sit. Ada banyak yang aku nak bagitau." Arah Hana.
Aeron mengeluh berat, lalu dia mengambil tempat duduk di sebelah Hana.
"Kau lupa semuanya Aeron?" Soal Hana tanpa riak.
"Apa dia? Apa yang aku lupa? Kau tak pernah wujud dalam hidup aku! Kawan? Sejak bila?" Tanya Aeron.
"Sejak umur aku 5 tahun." Balas Hana ringkas.
Berkerut wajah Aeron mendengar jawapan Hana. Sejak dia 5 tahun? Otaknya mula teringat sesuatu.
"So nama awak, Hana."
Berdenyut kepalanya apabila sesuatu memori ceroboh fikirannya.
"We are fate to kill each other, from the start Aeron." Ujar Hana sinis.
"Hana Zack, siapa yang bagi nama tu?" Tanya Aeron, dia tahan rasa sakit di kepala.
"Kau."
"Asal aku pulak?!" Kolar baju Hana dicengkam. Hana tergelak kecil.
"Psiko. Aku appreciate sebab kau bagi nama dekat aku, tapi tak bermakna aku akan lindung kejahatan kau Aeron." Jelas Hana. Tangan Aeron ditepis kasar.
"Kau yang datang dekat aku, tapi kau yang nak bunuh aku!" Hana meninggikan suara.
"Eh, tolong berhenti perasan. Aku takkan datang dekat orang macam kau lah! Perempuan macam kau, layak mati je!" Tengking Aeron.
Kata–kata itu terlalu kasar. Sehingga Hana menitiskan air mata.
"So… so sad. Orang yang aku percaya, akhirnya akan bunuh aku…" air mata dikesat.
"Aku, budak jalanan. Budak jalanan yang kau jumpa 10 tahun lepas! Budak jalanan yang kononnya kau nak jaga, nak lindungi, tapi hakikatnya? Kau biarkan aku sorang diri. Aku separuh nyawa tunggu kau! Tapi kau lari Aeron!" Bentak Hana.
"Kau…"
"Ya, aku budak perempuan tu! Budak perempuan yang kau layan bak puteri, in the end, kau biar dia mati!" Balas Hana bengang.
Aeron terdiam. Kini memori itu berlayar semula ke dalam fikirannya.
"Aku… aku hanya budak jalanan yang nakkan kasih sayang seseorang. Tapi kau fake Aeron. Kau tak pernah lindung aku, tapi kau yang bawa aku untuk mati. Kau kejam. Aku patut sedar, mafia tetap mafia, tak ada yang baik." Air matanya mengalir lagi.
"Jadi aku tak boleh biarkan kau hidup…" dia tolak Hana sehingga terbaring.
"Kau nak bunuh aku, bunuhlah!" Bentak Hana. Aeron menghampiri Hana yang sudah terbaring.
KHAY WILSON mencari kelibat seseorang. Lalu dia terserempak dengan Syamim.
"Hana mana eh?" Tanya Khay.
"Dia tengah rehat la tu." Balas Syamim.
HANA mengundur. Aeron pula makin mara ke hadapan. Hana mengeluh berat.
"Kau memang nak sangat aku mati ke Aeron?" Tanya Hana lemah.
"Salah kau sebab kawan dengan orang macam aku Hana…" pistol dikeluarkan.
"Nama Hana Zack tu, kau yang bagi." Ujar Hana.
Pergerakannya terhenti. Aku yang bagi?
10 TAHUN LEPAS
"Saya nak panggil nama awak apa eh?" Tanya Aeron. Dia pandang wajah kecil itu, comel aje.
"Saya… sa… saya tak ada nama." Balas Hana.
"Kenapa pulak?" Tanya Aeron pelik. Jarang pula dia jumpa orang yang tak ada nama.
"Sayakan budak lorong. Saya tak ada mak bapak. Saya merempat je dekat sini. Orang panggil saya Bulat." Balas Hana, suaranya mula perlahan. Sedih mungkin.
"Awak nak nama ke?" Tanya Aeron sambil tersenyum kecil.
"Nak!" Balas Hana teruja.
"Jadi… saya bagi nama awak… Hana!"
Gadis itu tersenyum lebar. Hana? Sedap nama tu!
"Tapi, nama orang selalunya panjang. Takkan nama saya Hana je?" Tanya Hana.
"Okay okay, sebabkan awak orang istimewa dalam hidup saya, saya bagi nama awak Hana Zack. Sama macam nama saya." Balas Aeron tenang.
Semakin melebar senyuman Hana. Dapat nama sama dengan kawan sendiri. Mestilah happy!
"Tapi… awak nak ke kawan dengan budak lorong macam saya?" Nadanya berubah. Kaki digoyang–goyangkan ke hadapan, sambil kedua jari telunjuknya bercantum. Dia memandang ke bawah.
"Saya tak kesahlah. Asalkan awak ikhlas kawan dengan saya."
Rambut Hana di usap lembut. Dia senang dengan gadis itu. Baik dan jujur orangnya.
AERON mengundur. Dia bangun dari katil, wajahnya diraup kasar.
"Tapi Aeron…" Hana bersuara.
Aeron memandang ke arah Hana. Tapi apa?
"Kita dah bermusuh sejak kejadian tu. Aku tak pernah maafkan kau Aeron. Kau mungkir janji kita. Kau biarkan aku dalam susah." Ujar Hana dingin.
"Hana…"
"Aku! Aku dah penat kena pijak, jadi tolong. Tolong keluar dari tempat ni!" Tengking Hana.
"Bukan aku yang salah Hana…"
"Kau tak salah?" Hana datang mendekat.
"Jadi sekarang, kenapa kau jadi mafia? Supaya kau dapat sambung warisan keluarga kau? Bunuh orang? Bunuh aku?!" Tengking Hana lagi.
"Jangan bangkitkan hal keluarga aku Hana." Balas Aeron dingin.
"Kau fikir kau mulia sangat ke Aeron?!" Pistol terus diletakkan pada dahi Aeron.
"I need to kill you." Nafasnya tak teratur. Hati membuak–buak rasa marah.
"Aku tak pernah sekalipun berniat nak bunuh kau Hana, sampailah aku tahu, yang kau ni ejen." Balas Aeron tenang.
"Aku jadi ejen bersebab!" Bentak Hana.
Pergaduhan mereka dapat didengari sehingga ke luar bilik. Pintu diketuk kuat membuatkan mereka berdua tersentak.
"Hana! Kau okay tak?!" Jerit seorang lelaki.
Hana mendiamkan diri. Dia pandang Aeron serius. Hatinya belum reda memikirkan hal dia dan Aeron.
"Hana!!" Jerit lelaki itu lagi.
Tiba–tiba, pintu biliknya pecah ditendang lelaki itu.
"Kau okay tak?" Tanya Syamim kepada Hana. Aeron bersandar di dinding, dia hanya jadi pemerhati.
"You okay tak Hana? Kenapa jerit–jerit tadi?" Tanya Khay pula.
Membulat mata Aeron melihat lelaki disebelah Syamim. Itu…
"Khay Wilson?"
Keep voting for the next chap, thanks!
YOU ARE READING
SPY VS MAFIA (S1)
RomanceMafia, gangster, kongsi gelap. Hah! semua tu, aku jentik je. Hilang di pelusuk dunia! Beranilah datang, aku sebagai Top Agent di Agensi Hamra, akan cincang kau sampai jadi debu! Namun adakah kata-kata itu boleh diguna pakai sampai bila-bila? perjum...