BAB 29

26 3 0
                                    

"Kenapa dengan ejen Khay?" tanya Hana pelik. 

"Kenapa tanya lagi? Sedangkan kau dah boleh agak apa yang aku cuba nak cakap." Dia pandang Hana lama. 

Berkerut wajah Hana dengan jawapan Aeron. Takkanlah?

"Ejen Khay bukan orang yang setia Hana." Ujarnya tenang.

"What do you mean by that?" Hana bersuara. Tak setia? Ejen Khay dah berbelas tahun kerja dekat Agensi Hamra. Apa yang tak setianya?

"He's the one…" Hana menunggu jawapan seterusnya. 

"That kill my father." Jawapan Aeron membuatkan Hana bangun dari pembaringan. 

"You want to frame us?" Tanya Hana bengang. 

"What? Aku hanya bagitau kau perkara sebenar." Balas Aeron tegas. 

"Ejen Khay jalankan misi selama 6 tahun, kau nampak tak betapa setianya dia dekat Agensi Hamra?" 

"Kau tau ke apa yang dia buat selama 6 tahun?" Tanya Aeron sinis. 

"He's on his mission!" 

"That bullshit mission that you believe so hard. Its all fake! He's like a con artist, everything in his hand. You want to see him with the same blood as you? He can prove it. Because its all fake!" Aeron tinggikan suara. 

"Why are doing this Aeron… kau cuba nak pengaruh aku sampai aku percaya kau ke? No! Aku hanya setia pada Agensi Hamra, aku takkan berpaling tadah! And Khay Wilson has nothing to do with this!" Hana bagai tak cukup nafas. Mana boleh, senior yang dia sudah hormat berbelas tahun, diburuk–burukkan macam ni?

"Macam mana aku nak diam Hana, apa reaksi kau, bila tengok bapak kau kena bunuh hidup–hidup. Dan kau tak boleh buat apa–apa? Aku masih ada perasaan Hana, even bapak aku kejam macam mana pun, hati aku tetap perit!" Buat pertama kalinya, air matanya menitis di depan Hana. 

Lidah menjadi kelu. Aeron lain. Dia tak lemah macam ni!

"Diorang tinggalkan bapak aku, kosong. Dah tak ada apa–apa dalam badan dia. Terlampau kejam…" Air matanya menitis beberapa kali. 

"Aku tak tahu macam mana nak percaya Aeron…" ujar Hana perlahan. Dia tundukkan wajah. Kecewa? Dia masih tak pasti. Adakah ejen Khay seorang pembelot? Dia perlu buat pertimbangan.

"You don't believe, in anything I just said." Aeron pusingkan badan menghadap pintu.

"Kalau macam tu, do something. So that I can trust you." Kata–kata Hana buatkan mati langkah. 

"Search the evidence, yourself." Aeron melangkah keluar. 

Hatinya remuk. Lagi sakit hatinya bila Hana langsung tak percaya dengan kata–katanya. 

Dalam masa yang sama, telefon Hana berdering. Hana lihat pada skrin. Tertera nama 'E.K' bermaksud ejen Khay. 

Air liur yang ditelan terasa pahit. Dengan berat hati, dia jawab panggilan itu.

"Hello…" ujarnya lemah.

"I nak you undur misi Hana. Aeron dah melampau!" Balasnya di hujung talian. Rasa marah masih dikawal. 

"Why? You dah goyang?" Ujar Hana sinis. 

"Hana, you lebih percayakan jantan tak guna tu dari I?" Balas Khay tak puas hati.

"I can't believe him, which mean, I can't believe in you too ejen Khay." 

"Dia tu mafia Hana…" Khay cuba memujuk. 

"So, mana datangnya nama Mafia Wilson? Jelaskan dekat I, atau I akan siasat sendiri." Ugut Hana. 

Mata Khay berkelip beberapa kali. Jantungnya hampir gugur apabila perkara tentangnya sudah terdedah satu persatu.

"One...two…"

Khay masih diam. Macam mana dia nak jelaskan? Nama Wilson sangat jarang dijumpai. 

"Three… you've done enough. Bye." Panggilan terus ditutup. 



KHAY WILSON bangun dari sofa. Lalu dia berjalan laju ke arah Dragon yang masih terlantar. 

"Ini semua sebab kau! Kalau kau jaga muka kau betul–betul, aku tak perlu hadap semua ni!" Tengking Khay. 

"Aku give up Khay… aku dah penat. Aku dah penat dengan permainan kau yang tak ada penghujung langsung!" Balas Dragon bengang. 

"Jangan sesekali kau undur diri Dragon. Dah tak ada guna lagi. Kalau kau buat jugak, aku akan bunuh kau. Dan Julia." 

Nama Julia buatkan Dragon terbuntang mata. Sekarang kau nak ugut nyawa yang aku sayang pulak ke?!

"Khay… kau…" 

"Jangan pernah langgar arahan aku. Jangan pernah fikir nak tinggalkan plan kita yang dah bertahun ni. Atau, Julia mati. Aku bunuh dia depan kau." Khay terus keluar. 

Pergerakannya mula longgar. Hampa, kenapa hidupnya tak pernah aman? Macam mana dia tahu pasal Julia?!




HANA terdengar bunyi kaca pecah, cepat–cepat dia turun ke bawah. 

"Dah tak ada guna aku hidup! Tak ada guna!" Jerit seseorang. 

Hana tersentak, dia lihat wajah itu. Aeron?

"Aeron kau…"

"Hana… Aku menyesal. Aku menyesal sebab hidup Hana…" air matanya mengalir.

Dengan jarak yang agak dekat, Hana dapat hidu bau alkohol. Aeron minum?

"Dalam hidup aku, sekali pun aku tak dapat, kasih sayang seorang ibu. Seorang ayah, apa yang diorang tahu. Latih aku macam mana nak jadi mafia, yang tak ada perasaan. Aku taknak semua ni!" Aeron berjalan seperti hilang arah. 

Hana terdiam. Dia tak tahu nak buat apa, kasihan? Sejak dalam bilik tadi, perasaannya sudah bercampur–baur. Marah dan kesian dalam yang masa yang sama. 

"Kenapa tak ada orang yang faham aku Hana? Even kau! Orang yang aku anggap macam bidadari jatuh dari langit. Tak boleh nak faham aku!" Kedua belah lengan Hana dicengkam. Hana ketap bibir. 

"Macam mana aku nak faham kau Aeron… semua benda di luar jangkaan aku. Walaupun dia bapak kau, tapi dia tetap orang yang dah musnahkan zaman remaja aku! Rasa benci tu, kesan dekat kau sekali. Sebab kau anak dia!" Hana berkeras. Dia tetap nak pertahankan dirinya.

"Kau benci aku?" Tanya Aeron lemah. 

Hana diam. Nak cakap dia benci Aeron? Entah betul entah tidak. Dia tak sampai hati, melihatkan keadaan Aeron yang sekarang. 

"I need someone, to love me. To care about me. Can't it be you?" Aeron merayu.

"Aeron…" Hana bersuara.

"Aku tak tahu macam mana rasanya bila disayangi…" Kepalanya jatuh ke pangkuan Hana. 





"Tuan… saya yang salah dari mula." Ujar Hana. Bulletproof disarungkan ke badan, pistol diletakkan pada poket kiri. 

"Apa maksud awak Hana?" Tanya Tuan Gabriel bingung. 

"Dia tak buat salah langsung. Saya yang salah. Bukan dia yang tolak saya dalam rumah tu, tapi saya anggap dia macam tak guna. Saya tanamkan rasa benci tu, walaupun tahu bukan dia yang buat." Air matanya mengalir, laju dikesat supaya tak berlarutan. 

"Hana…" 

"I need to change everything." 

"Maksud awak?" 

"Berdepan dengan Dragon."

"I send you a backup." Ujar Tuan Gabriel tegas. 

"No, saya punca segalanya, jadi biar saya uruskan semua tu. Saya kena bertanggungjawab, hidup dia dah hancur sebab saya Tuan.".

SPY VS MAFIA (S1)Where stories live. Discover now