Saudara mara sudah memenuhi ruang tamu dimana aku akan dinikahkan dengan lelaki pilihan hati aku. Aku yang duduk di atas pelamin dengan ditemani oleh ummi aku tersenyum gembira. Akhirnya, setelah beberapa tahun perkenalan aku dengan Fitri, hari ini kami bakal diijab kabulkan.
"Maaf. Saya tak boleh lakukan ini"tutur Fitri secara tiba-tiba seraya melepaskan tangan tok kadi.
Aku terkesima. Kenapa? Kenapa tiba-tiba Fitri berbuat demikian. Apa alasannya?
"Leyya, maafkan saya. Saya tak boleh teruskan"tutur Fitri lagi menatap aku. Fitri bingkas bangun dan terus keluar dari rumah aku.
Aku masih kaku dengan apa yang berlaku. Air mata aku bergenang. Sakit dihati mula terasa. Kenapa? Kenapa dihari perkahwinan dia sanggup memalukan aku sebegini. Kenapa tidak beberapa bulan yang lepas sebelum dia mengajak aku untuk berkahwin.
Air mata aku mula mengalir membasahi pipi. Aku bingkas bangun dari pelaminan dan terus berlari masuk ke bilik. Aku malu. Malu dengan saudara mara dan tetamu yang datang. Mengapa perkara sebegini menimpa aku. Apa silap aku padanya?.
❤️🩹❤️🩹❤️🩹
"Saya minta maaf dari pihak Fitri. Kami pun tak tahu kenapa Fitri buat macam tu"kata Datin Ramona.
"Saya sedar datin. Keluarga saya ni hanya berdarjat biasa. Memang tak sesuai dengan anak Datin"lancang tutur kata puan Latifah.
"Pah, kenapa cakap macam tu? Kita tak boleh nak salahkan sesiapa. Sebab ini keputusan Fitri"marah Encik Azli.
"Senanglah awak cakap. Yang malu tu anak kita bang"perli Puan Latifah. Kakinya dihayun pergi.
Datin Ramona dan Dato' Yusuf hanya mampu menunduk serba salah. Mereka turut rasa bersalah atas tindakan anaknya itu.
"Maaflah ya, Dato', Datin. Latifah tu memang macam tu. Suka terbawa emosi"tutur Encik Azli meredakan suasana yang tegang sebentar tadi.
"Tak apalah Azli, kami pun minta maaf juga. Nampaknya tak ada rezekilah kita nak berbesan"kata Dato' Yusuf.
"Tak apa.. ini semua takdir yang dah tertulis. Kita berdoa sajalah. Mudah-mudahan dipertemukan jodoh mereka kembali".
"Harapnya begitulah. Kami minta diri dulu ya. Maaf sekali lagi". Pinta Datin Ramona.
"Iyalah."
Dato'Yusuf bersalaman dengan Encik Azli sebelum mereka bertolak pulang. Encik Azli menarik senyum. Sorotan anak mata Encik Azli menghantar kepergian Dato' dan Datin sehingga kelibat kereta itu hilang dari pandangan.
Langkah kaki Encik Azli diatur masuk ke dalam rumah. Dia terlihat akan puan Latifah duduk di ruang tamu dengan wajah marah.
"Sudah-sudah lah tu Pah oi.. benda dah jadi. Tak perlulah kita nak ambil hati sangat. Ini semua ketentuan Tuhan. Bukan kita yang minta". Kata Encik Azli melabuhkan duduk ya disamping isterinya.
"Macam mana saya tak ambil hati bang. Kalau bagitahu awal-awal tak apalah juga. Ini tak. Main tinggal anak kita macam tu je. Mana saya nak letak muka ni kalau orang kampung tu mengata anak kita bang. Pengantin lelaki lari masa hari akad nikah. Abang tak kesiankan anak kita tu ke?"panjang lebar tomahan yang keluar dari mulut puan Latifah.
"Allah Pah.. biarlah orang nak kata apa pun. Mulut orang bukan kita boleh tutup Pah. Sekejap je mengatanya pun. Lepas seminggu redalah tu. Awak ni pun.. dari awak marah-marah macam ni, baik awak pergi pujuk anak awak yang duk menangis dalam bilik tu"balas Encik Azli.
Puan Latifah termati diksi. Memang dia tak mampu nak membalas setiap percakapan suaminya. Jika di lawan pasti akan ada jawapan yang menusuk kehatinya kembali.
YOU ARE READING
Pabila Datangnya Dia (onhold)
RomancePenyatuan yang tidak pernah disangka oleh seorang gadis bernama Aléyya. Kejadian yang mengguris hatinya membuatkan dirinya berada didalam dilema. Aléyya terpaksa menerima pernikahan bersama seorang lelaki yang dia tidak pernah sangka bakal menjadi...