Episode 5

157 16 0
                                    

Aku berjalan mundar mandir didalam bilik. Telefon ditangan sesekali aku pandang. Aku menghempas punggung aku diatas tilam katil. Aku meihat nombor yang tertera ni skrin telefon.

"Nak call ke.. tak. Call ke.. tak"ucap ku sendiri.

"Call je lah"nombor di skrin aku dail. Telefon aku bawa ke telinga menunggu panggilan untuk disambungkan.

"Asal tak angkat? Busy ku-"termati kata aku apabila terdengar suara sahutan disebalik talian.

"Hello, siapa ni?"sahut suara dari dalam talian.

"Erm.. assalamualaikum ni...Leyya. Sorry ganggu malam-malam ni". Ujar ku.

Sontak aku mendengar bunyi sesuatu yang jatuh.

"Hello, Rul okay? Bunyi apa tu?"tanya ku inginkan kepastian.

"Ha.. wa'alaikumsalam. Tak ada.. mana dapat number Rul ni?".

"Erm.. minta dengan Farhan"jawab ku.

'Ya Allah!! Apa aku nak cakap ni!!'jerit hati ku.

"Ada apa yang kau nak bagitahu aku ke?"tanya Nazirul.

"Am.. ada. Em..".

"Apa dia?"tanya Nazirul lagi.

"Next week Leyya kena pergi terengganu. Ada site visit untuk manuskrip baru"kata ku satu lafaz.

"Pergi dengan siapa?".

"Seorang je. Tinggal dekat kampung"jawab ku.

"Berapa lama dekat sana?".

"3 minggu. Semuanya Boss Leyya dah arrangekan. Tinggal pergi je"jelas ku.

"Okay. Jaga diri dekat sana nanti. Kalau ada apa-apa bagitahu Rul".

"Okay. Baik". Tiba-tiba keadaan menjadi sunyi seketika.

'Nak cakap apa lagi eak?! Aish! Janggalnya'getus hati aku.

"Okaylah. Leyya letak dulu. Sorry ganggu Rul malam-malam. Assalamualaikum".

"Wa'alaikumsalam". Aku terus mematikan talian. Belakang badan aku rebahkan. Bantal kecil aku capai lalu menekup muka.

"Arghh!!!! Malunya!!!"teriak aku. Bantal aku larikan.

"Macam nak pecah dada aku ni. Ish!"aku menepuk pipi aku perlahan berkali-kali. Malu yang aku rasa mungkin mengambil masa dua tiga hari untuk hilang.


Nazirul tercengang dihadapan televisyen. Telefon ditangannya diletakkan diatas meja kopi. Adakah dia bermimpi atau itu benar?

"Oi! Kau kenapa macam patung cendana je ni?"sampuk Hamzah menepuk lengan Nazirul.

"Weh! Aku tengah mimpi ke ni?"tanya Nazirul.

"Asal?".

"Aleyya call aku. Ni betul ke mimpi ni?".

Pang!

Dengan selambanya Hamzah menampar pipi Nazirul. Terteleng kepala Nazirul dibuatnya.

"Kau pahal tampar aku?". Marah Nazirul.

"Kau bukan mimpi"kata Hamzah seraya menyuap potato chip ke mulutnya.

"So, betullah Aleyya call aku tadi. Gugup aku weh bila bercakap dengan dia".

"Dia call kau kenapa?"tanya Hamzah.

"Dia bagitahu yang minggu depan dia kena pergi terengganu. Ada site visit untuk manuskrip dia".

Pabila Datangnya Dia (onhold)Where stories live. Discover now