twenty-two

3.7K 223 12
                                    

Usai berborak kopitiam bersama Kak Tika dan Alin tadi, aku pun terus naik ke tingkat atas dimana terletaknya penthouse Han. Kak Tika dan Alin pun kata diorang ada kerja nak sambung, jadi aku pun tak nak ganggu lama-lama. Bagi diorang sambung tugas.

Aku buka pintu rumah Han. Tarik nafas dalam-dalam. Terus kaki diatur masuk ke dalam rumahnya itu.

Lokasi pertama aku pergi. Macam biasalah. Ruang tamu.

Aku letakkan barang-barangku diatas sofa hempuk ruang tamu itu. Duduk sekejap. Badan disandarkan. Pandang dinding rumah Han itu. Bosan.

"Jadi? Sekarang ni aku kena buat apa?"

Perah otak seketika. Berkira-kira. Apa yang perlu aku lakukan untuk mengisi masa bosan seperti saat ini.

Lain yang aku fikir, lain yang datang. Tak sengaja aku pandang jam segi empat yang terpajak atas dinding itu. Teringat sesuatu.

"Ubat aku..."

Aku capai tas tangan milikku. Nak ambil ubat telan dan makan. Patut rasa tak sedap hati, rupanya lambat makan ubat. Haih...peka Erina! Peka!

Selesai makan ubat, aku kembali pandang sekeliling. Sambung cari idea. Apa-apa ajelah, asal aku tak duduk diam sampai malam.

Lama aku fikir, tiba-tiba terlintas sesuatu dalam otak. Kemas rumah?

Aku ketuk-ketuk dagu. Membuat andaian. Hmm...bolehlah! Tak salah aku nak bantu kemas rumah Han ni kan? Setidaknya aku bergerak dan tak duduk diam. Dapatlah juga cari pahala lebih sebab tolong benda baik. Betuk tak?

Aku bangun dengan bersemangat. Seratus peratus bersetuju dengan andaian sendiri tadi. Sekeliling ruang tamu itu aku pandang. Cari benda yang berselerak atau apa-apa yang boleh dikemaskan.

Namun hampa. Semuanya nampak kemas dan tersusun. Tak ada satu pun yang berterabur disofa, lantai mahupun meja. Boleh aku kata perfect! Mungkin sebab Han tak selalu buat kerja kat ruang tamu kut? Sebab tu ruang tamu ni terjaga.

Nampak gaya ruang tamu buka targetku. Tak apa, jangan sedih. Boleh cuba lagi.

Aku kembali pandang seisi rumah itu semula. Imbas sekali pandang. Cari tempat yang menarik perhatian aku nak kemas sesuatu. Hah! Dah jumpa. Target seterusnya. Bilik tidur Han.

Tanpa rasa ragu, aku berjalan dengan yakinnya ke bilik tidur Han. Tepat di depan pintu, aku kuak selebar-lebarnya daun pintu itu. Macam nak bawak masuk sepuluh orang. Walhal yang nak masuk aku seorang aje.

Pintu bilik aku biarkan terbuka. Buat apa nak tutup sedangkan tak ada orang pun dalam rumah tu kan? Jadi suka hati aku lah nak buat apa.

Aku pegun dahulu sebelum kembali mengorak langkah dalam bilik Han. Kembali ke dunia imaginasi. Guna iris halimunan aku sekejap buat imbas seisi ruangan itu. Cari benda berselerak.

Sama seperti tadi, tak ada benda yang boleh aku kemas. Semua barang-barang yang ada diletakkan pada tempat yang betul dan tersusun. Tip top!

Hela nafas kecil. Belum kemas dah rasa penat. Penat sebab target semakin tipis. Nak marah pun tak boleh. Haih...Memang kelebihan Han lah terlalu bijak dalam hal seperti ini. Dia lelaki tapi rumah bukan main teratur mengalahkan perempuan. Cemburu kelas satu aku dibuatnya!

Sudahnya aku hanya memerhati biliknya itu. Cuci mata, pandang lukisan yang ada di dinding kosong bilik tu. Barang-barang antik yang kelihatan mahal juga terjaga. Elegen. Firasatku mengatakan itu barang-barang yang Han beli kat luar negara. Kecil tapi sesuai dijadikan perhiasan bilik. Cantik!

Selesai itu, aku keluar dari bilik Han. Tutup pintu rapat-rapat dan sandarkan tubuhku di belakang sana.

"Haih...apa benda nak kemas ni?" keluhku. Rasa macam rancangan aku ni tak boleh guna. Rasa mengalah pun ada.

[𝐂] 𝐈𝐒𝐈 𝐇𝐀𝐓𝐈 𝐄𝐑𝐈𝐍𝐀 𝐖𝐀𝐑𝐃𝐀𝐇Where stories live. Discover now