bab 30

2.6K 131 3
                                    

Hari hari yang seterusnya, Ariana rasa gembira yang amat. Asyik sengih je memanjang, kadang kadang berjalan kat koridor sampai skipping!

Balik ke kelas, dia nampak semua orang tengah berkumpul. Ketua kelas, Zafril berada di hadapan kelas.

"Ada apa ni?" soal Ariana yang terpinga pinga melihat perbincangan mereka. "Kitorang tengah bincang pasal jamuan kelas. Sila duduk tempat kau secepat yang mungkin ye." jawab Zafril lalu mengarahkan Ariana duduk ke tempatnya.

Ariana mencebik. Cis, orang tanya je. Tu pun dia nak perli.

Ariana melihat semua orang sedang tekun memberi cadangan tentang persiapan untuk jamuan. Wuish, bila pasal pelajaran tak pernah dia tengok diorang semua ni tekun sampai macam ni sekali. Cuma seorang je yang tak tekun, tidur lagi adalah.

Farish sedang nyenyak tidur di belakang kelas, sambil buku menutupi kepalanya. Apa point dia tutup kepala guna buku pun Ariana tak tahulah sebab muka dia jelas menunjukkan yang dia tengah tidur. Farish Farish.

Tiba tiba, muncul mentol kecil yang menyala di atas kepala Ariana. Dia tersenyum sinis.

Ariana mencapai marker pen dan kertas dan mencoret sesuatu di atas kertas itu. Lalu dia pass dekat Ikram yang duduk di sebelah Farish. Ikram menunjuk tanda thumbs up dekat Ariana.

Ikram menepuk bahu Farish dengan kuat, menyebabkan dia terus terjaga dari tidur. Matanya terbeliak dan muka dia terkejut. Dia memandang sekeliling, bagaikan tidak faham apa yang berlaku di sekelilingnya. Memang tak faham pun, baru bangun kan.

Dia menggosok gosok matanya gaya budak kecil. "Asal kau kejutkan aku. Aku baru je tidur tadi." katanya sambil membuat muka sedih.

Cair secair cairnya hati Ariana ketika melihat muka Farish waktu tu. Comel gila dia buat muka sedih macam tu. Tetiba dia rasa bersalah namun diabaikan kerana plan dia sudah pun bermula.

Ikram mencebik sambil menjeling Farish. "Kepala hotak kau. Kau tidur dari waktu first kau tahu? Sekarang ni diorang tengah bincang pasal jamuan so baik kau bangun."

Farish menguap seluas luasnya sambil menggeliat. Ariana yang ketika itu sedang memerhatikan dia, terus menghembuskan nafas lega.

Sekurang kurangnya dia tak rasa bersalah sangat sekarang ni bila nampak betapa hodohnya muka Farish ketika dia menguap tadi. Muka dia yang sedih tadi macam kesian pulak so dia rasa tak sampai hatilah kan.

"Ah, pi lantaklah diorang nak pilih makanan apa. Aku makan jelah apa yang ada nanti." balas Farish lalu terus meletakkan kepalanya di atas meja, mahu menyambung tidurnya kembali.

Namun Ikram segera menghalangnya dengan menepuk meja Farish dengan kuat. "Hoi! Takyah tidur. 5 minit lagi dah rehat. Bangun bangun bangun." katanya sambil menggoncangkan badan Farish berkali kali.

Ariana perasan Ikram seperti sudah tidak sabar hendak menjalankan operasi tu, dia juga turut berasa yang sama.

"Ariana? Kau ada apa apa cadangan ke untuk jamuan?" soal Zafril tiba tiba. Terkejut beruk Ariana dibuatnya sebab dari tadi dia tak pernah tumpukan perhatian dekat diorang. Mana taknya, asyik sibuk perhatikan Farish je.

"Dari tadi diam je, mesti banyak kan?" kata Zafril sekali lagi.

Ariana memandang Zafril yang tersenyum senget kepadanya. 'Cis, mamat ni sah perli aku lagi. Apa yang dia tak puas hati dengan aku pun tak tahulah.' fikirnya dalam hati.

Ariana mengekalkan ekspresi muka tenang dan relaks. "Ada. Aku cadangkan kau tolong sediakan spagetti dan kek coklat. Dengar cerita kau pandai buat kan?"

Pelajar lain mengangguk setuju. Mereka semua pernah merasa air tangan Zafril. Tak dapat dinafikan yang memang masakan dia sedap, so ada peluang, apa lagi, memang Ariana kenakan dia balik lah kan.

SunshineWhere stories live. Discover now