Ariana berjalan menuju ke kelas. Entah kenapa dia rasa lain macam pulak. Sejak dia confess dekat Yana pasal Farish, dia rasa pelik. Pelik sebab macam tak percaya yang perasaan dia pada Farish tu betul.
Yang peliknya Yana takda pulak usik dia pasal mat bangla tu.
Ariana duduk di tempatnya. Dia memandang Farish yang sedang tekun membaca buku. Eh, kenapa dia perhati mamat tu?
"Yana, aku dah gila ke?" dia tanya kepada Yana tetiba. Yana menggeleng kepala. "Tak, kau tak gila. Kau masih kelihatan normal. Tak tahulah emotionally kau dah gila ke apa."
"Series ah. Aku macam tak percaya aku suka dia."
Zara yang duduk paling hujung, memandang mereka tiba tiba. "Kau suka Farish?!"
Ariana dan Yana tersentak. Yana menendang kaki Zara. Ariana pula terus tutup muka dengan buku. Malu gila nak mati.
Hampir satu kelas pandang diorang. Bunyi "ooooohhhhh" "phewwiitt" automatik mendominasi kelas.
Yana memandang Farish, nak tengok apa reaksi dia. Dia tahan ketawa tengok Farish pandang diorang bertiga dengan mata besar, muka terkejut habis.
"Ops, sorry. Aku betul betul terkejut. Kau baru nak mengaku." kata Zara. Ariana mengeluh. "Takpalah. Wait, mana kau tahu Farish? Aku tak sebut nama dia pun."
Zara tersengih. "Sebab dia je candidate paling sesuai untuk kau suka."
"Kau tak rasa aku suka Ryan ke?" tanya Ariana. "Tak, kenapa?"
"Takda, aku rasa Farish fikir aku suka Ryanlah. Bila aku cakap dengan Ryan je dia menghilang entah ke mana. Dahlah dia makin rapat dengan Mira tu. Tahulah dia cantik."
"Beep beep." kata Yana tiba tiba. Ariana dan Zara memandangnya pelik. "Pehal kau?" soal Ariana.
"Jealousy detected." jawab Yana, sambil senyum kerek.
"Eii, aku lempang kau jap gi kang."
"Wait wait, kau kata Farish ingat kau suka Ryan. Entah entah dia rapat dengan Mira sebab nak kasi kau jeles tak?" Zara memberi pendapat.
Yana menepuk tangan. "Bagus Zara, bagus. Aku dah berjanggut tunggu kau untuk memperkatakan sesuatu yang bijak. Tahniah Zara. Tahniah ku ucapkan padamu."
Zara menjeling Yana. "Ish, kau ni. Tak habis habis nak perli aku. Jeles cakaplah. Oh ya, amacam? Boleh jadi gak kan?"
"Hm, takdanya. Dia tak suka aku lah. So takkan dia nak buat aku jeles kot."
"Kau mana tahu dia tak suka kau." ujar Yana. Ariana terdiam.
* * * * * * *
Kau nak tolong apa?" soal Farish kepada Mira. Mira menjongket kening, senyum kerek. "Adalah."
"Cis, nak rahsia pulak. Weh, apa patut aku buat? Aku teringin nak gaduh dengan dia lagi tapi aku tak boleh. Rasa awkward sejak aku suka dia ni. Lagipun tah tah dia suka Ryan. Dia benci aku."
Mira ketawa kecil. Belum apa apa lagi dah kemain pasrah ayat. "Tulah aku nak tolong kau tu. Tunggu, kau dengar kan tadi? Yang Zara tetiba jerit tadi? Ha, tu bukti lah dia tak benci kau."
Farish menggeleng kepala. "Tu memanglah. Tapi kau dengarkan nada suara Zara macam mana. Dia tanya, Ariana suka aku ke. Bukan dia bagi statement."
Mira memprotes. "Tu memanglah. Tapi kau tengok Ariana tadi. Kalau dia benci kau, mestilah deny suka kau kan? Takpun dia tak layan soalan Zara tu. Tapi apa dia buat? Dia tutup muka dengan buku. Nampak sangat dia suka kau."
Farish terdiam. Tak tahu nak balas apa.
Mira tersenyum sinis. "Kau tak boleh lawan aku dengan ni. Eh, tadi aku nampak kau pandang diorang muka kau terkejut beruk gila apahal?" soal Mira sambil ketawa.
Farish diam, tahan senyum. "Sebenarnya.....aku berharap sikit apa yang Zara cakap tadi tu betul. Hehe."
Mira buat muka mual. "Bapak jiwang doh kau ni."
Farish hanya ketawa. Memang betul dia mengharapkan apa yang Zara kata tu betul. Apa yang Mira kata tadi pun dia harap betul.
YOU ARE READING
Sunshine
Romance"Kurang asam punya makcik." "Aku dengarlah, bangla." "Eh, mengaku kau makcik rupanya?" "Eh, mengaku kau bangla jugak? Aku cakap dengan bangla tadi." "Oh, please. Siapa jugaklah yang set contact name aku jadi 'sunshine ♡' dalam phone dia, hm?" "...