It's today. Last game form 5 akan buat, sebelum budak seksyen 96 pindah.
Ariana mengeluh. Rasa sedih pula. Baru je dia berbaik dengan Farish, kejap lagi dia dah kena pindah balik sekolah dia yang asal. Dia masih tak puas nak gaduh dengan Farish. Mesti lepas ni dia dah bahagia sebab Ariana takda. Tenanglah hidup dia nanti Ariana takda.
Apa yang Ariana tahu, dia mesti confirm punyalah takkan lupa Farish. Tapi dia tak tahu Farish rasa macam mana. Entah entah nanti dia lupakan Ariana. Hm.
"Hoi Ariana! Termenung apa lagi? Cepatlah naik bas!" jerit Zara di pintu bas. "Yelah yelah, aku datang ni!" balasnya, lalu mengangkat beg dan berlari ke arah bas.
Di dalam bas, Ariana, Zara dan Yana duduk di barisan belakang sekali. Barulah best. Seat lebih. Kalau tak nanti salah sorang daripada diorang mesti terpinggir kalau duduk dua seat je. Nasib baik Yana first first dah cop seat belakang.
Ariana duduk dan terus pasang earphones. Yana macam biasa, asal ada rombongan naik bas ke apa ke, mesti makanan ringan banyak gila dia bawak. Yang peliknya, sampai sekarang dia tak gemuk gemuk. Fast metabolism kot.
Yana menghulurkan potato chips kepadanya. "Oi nak tak?" dia tanya, sebenarnya tak berapa nak clear dia cakap tu sebab mulut dok sibuk mengunyah. Ariana menggeleng kepala. "Taknak. Btw, tolong jangan cakap bila mulut tengah penuh tu. Gross kau tahu? Nanti takda sapa nak kau kalau asyik dengan perangai tak senonoh tu."
Yana mencebik. 'Cis, dia ni. Aku offer makanan, boleh pulak dia kutuk aku. Ei, lempang kang pipi kau dengan potato chips ni. Habis perisa spicy melekat kat pipi. Huh.' Yana mengomel dalam hati.
Ariana bukak phone, pasang lagu lepastu bukak gallery.
Dia scroll gambar gambar latest. Terukir senyuman di bibir bila gambar dia dengan Farish muncul. Time ni first time diorang ambik gambar sesama. Masa ni Ariana kena belanja Farish sebab Farish merajuk. Gedik betul nak merajuk.
Dan time ni jugaklah first time, Ariana tiba tiba berdebar bila nampak Farish. Pakai plaid shirt, unbuttoned. Unbuttoned tapi dalam pakai baju putihlah. Baju lipat sampai lengan, pakai jam hitam. Serious Ariana tak boleh tengok. Dia memang cair kalau orang buat macam tu. Lagi lagi mamat ni. Memanglah kat sekolah pun dia lipat lengan pastu pakai jam yang sama, tapi kalini nampak lagi hensem.
Dia scroll gambar kedua. Ariana tengah berlari mengejar Farish. Yana yang ambik gambar ni. Ni time Farish kata dia conteng muka Ariana, dia apa lagi, kejar sampai tandas lelaki. Tergelak Ariana bila teringat balik.
Gambar ketiga, time diorang dekat camp. Farish, Ariana, Ikram dan Hana semua ada dalam kolam lumpur. Ariana selfie dengan mukanya yang penuh dengan lumpur. Belakangnya pulak terselit Farish yang muka masam mencuka sambil membetulkan rambut dia. Semua sebab Ariana simbah dia dengan lumpur. Habis flat rambut dia jadinya.
And then ada pulak gambar curi Farish yang Yana bagi. Tah kenapa memula Ariana save pun dia tak tahu. Tapi serious, ni gambar favourite Farish yang dia ada. Time ni Farish pakai baju sekolah, dan seperti biasa dia lipat lengan pakai jam hitam. Dia masukkan dua dua tangan dalam poket, rambut dia yang pacak nampak agak messy tapi still nampak smart.
Kebetulan pulak time Yana snap tu, dia dengan tiba tibanya pandang kamera. Yana pulak selamba badak je dia ambik gambar, dahlah dari jarak dekat. Memang muka tak tahu malu betul. Tapi Ariana sangat sangat berterima kasih dekat Yana. Sebab apa yang dia tahu, dia memang takkan delete gambar ni punyalah. Rasa macam nak set wallpaper je, tapi takut orang lain nampak pulak.
"Uish tengok gambar Farish wuish huish. Sengih tu jangan melebar sangat." Zara tegur dari tepi. Terkejut Ariana dibuatnya. Tapi dia abaikan. Dia bukak kamera, and angkat tangan dia tinggi tinggi. "Hoi pandang sini." katanya kepada Zara dan Yana.
Ariana tersengih macam biasa, Yana buat mata juling, kembangkan hidung. Zara pulak....Ariana yakin Zara buat muka beruk. Serious ada iras iras beruk sikit. Kalau dia cakap ni dekat Zara, habis lebam dia nanti kena cubit dan tampar.
Dalam masa dua tiga jam, diorang akhirnya sampai ke destinasi. Ariana tidak tidur sepanjang perjalanan, which is like a miracle sebab trip yang lepas sampai semua orang dah turun pun dia tak bangun bangun lagi.
Dia harap diorang semua akan enjoy nanti, maklumlah game last kot. Ariana memandang Zara yang tertidur di atas bahunya. Diperhatikan dengan lebih dekat, rasanya ada air liur basi melekat kat pipi dia. Terus ditolak kepala Zara ketepi. Jangan melekat kat Ariana sudah. Tak pasal pasal virus air liur busuk hinggap dekat dia pulak. Eii, tak sanggup.
Dia kejutkan Zara dan Yana. Yana sampai kena goncangkan badan baru dia sedar. "Hoi bangunlah."
Lepas je dia keluar dari bas, Ariana menarik nafas. Dia memandang sekeliling. Pemandangan memang cukup cantik.
This is it. We're going to have the best time of our lives.
YOU ARE READING
Sunshine
Romance"Kurang asam punya makcik." "Aku dengarlah, bangla." "Eh, mengaku kau makcik rupanya?" "Eh, mengaku kau bangla jugak? Aku cakap dengan bangla tadi." "Oh, please. Siapa jugaklah yang set contact name aku jadi 'sunshine ♡' dalam phone dia, hm?" "...