bab 16

2.7K 134 0
                                    


"Kau tahu tak game apa kita kena buat lepas ni?" soal Yana. Ariana menggeleng kepala. Manalah dia nak tahu, dia tak datang sekolah dua hari kot.

"Paintball." jawab Zara tanpa diundang. Yana memukul Zara. "Ish kau ni. Aku yang nak jawabkan tahu tak." Zara hanya membuat mimik muka hodoh yang sememangnya mintak ditampar Yana. Yana being Yana, memang dia tampar lah Zara kan bila dia buat muka hodoh gitu.

"So, kitorang lawan ramai ramailah ni?" tanya Ariana. Yana dan Zara mengangguk serentak. "Team ikut kumpulan masing masinglah."

Ariana mengeluh. Kalau boleh dia nak team dengan Zara dan Yana. "Kenapa? Kau tak suka team kau dah ke?" soal Zara tiba tiba. Ariana memandang Zara. 'Dia ni baca fikiran aku ke apa?' fikirnya. "Takdelah, aku rasa macam dah tak syok lah dengan Farish. Dia dah tak layan aku." 

(( kita teruskan jelah eh time diorang nak start main paintball. oyeah. ok ni diorang nak start main dah ))

Siap pakai facemask, knee pads, gloves, goggles apa semua, diorang ambik paintball guns memasing. Rasa excited memang wujud sebaik je sarung equipment semua. 

Yana menghala rifle ke arah Zara. Zara mengangkat kedua tangannya, tanda surrender. "Whoa, lek ah Yana. Game belum start lagi kot." Yana tersengih, masih menghala rifle ke arah Zara. "Start je memang kau aku tembak dulu." Ariana hanya tergelak. Dia pergi ke arah team dia.

"Amacam? Boleh buat yang terbaik tak nanti?" tanya Ikram kepada Hana. Hana pula kelihatan keliru, maklumlah, tak pernah pernah lagi main paintball. Eh, diorang semua mana pernah. 

"We may be a team, tapi aku nak bersendirian." umum Ariana. Ikram dan Hana terkejut dengar apa yang dikatakan Ariana tadi. Farish pula muka selamba je, buat tak kisah. Dia cuma fokus pandang paintball gun dia je. Ariana mendengus geram.

"Kenapa?" soal Hana. Ariana mengangkat bahu. "Er...saja." 

"Cepat sikit pakai. Kita akan start in 10 9 8 7..." kata Khadir tiba tiba. Apa lagi, makin cemas lah orang dibuatnya. Surprise time time gini memang tak boleh pakailah. 

Ariana dah siap sedia. Tak sabar pulak. 

"Mula!"

Ok, start je mesti camni. Boring tapi nervous. Sebab semua orang tengah menyorok jugak. Ariana pandang sekeliling. Kosong. Bilalah agaknya orang start buat kecoh?

Dia bergerak perlahan. Ok, sasaran in range. Ariana menghala gun ke arah budak tah sapa tu. Belum sempat dia nak tembak, dia dengar satu suara dekat sebelah. "Jangan tembak." bisik Farish. 

Ariana mengangkat kening. "Apesal lak?" Mana tak peliknya, tu team lawan. Nampak dah sasarannya, kenapa tak boleh tembak?

"Er... tu Mira." 

Dengar je jawapan Farish, Ariana rasa geram pula. Mira tu sah sah lah team lawan, kenapa tak boleh tembak? Hanya sebab dia tu kawan Farish? Atau patut ke dia cakap girlfriend?

"Tak, macam ni. Dia kata dia memang excited nak main paintball. Tak pernah seumur hidup dia main. Dia harap dia tak mati cepat sebab kalau boleh dia nak main lama lama. Dia cakap kenangan ni akan buat dia happy sangat." terang Farish. 

Ariana mendengus geram. Habis, dia fikir semua orang pernah main paintball ke? Ni pun first time Ariana main. Dah kalau Mira tu kalah awal, memang takdir dia lah kan. 

Tapi dia kawal, dia letak bawah gun dia. "Fine. Jangan tembak Ryan jugak kalau nampak." 

Farish berkerut kening, berfikir sejenak. "Okay."

'Tu je yang dia balas?' fikir Ariana. Ariana terus beralih ke tempat yang lain. Tak kuasa dia nak duduk lama lama dengan Farish. 

Ariana nampak sebuah pokok besar, memang besar punya. Dia panjat pokok tu setinggi yang mungkin. Termasuk dalam peraturan ke tak apa dia kisah. Dia malas nak join game sekarang ni so dia cuma nak rehat atas pokok ni je. Best jugak pemandangan dari atas pokok. Manusia nampak kecik je, dia pun boleh tembak je diorang tanpa disedari.

Ariana mengeluh. Lepas dia cakap dengan Farish tadi, terus rasa geram, takda mood. Dia jeles ke? Dia dah fikir, mungkin. Tapi dia yakin dia tak suka Farish. Takkan boleh jeles kot en.

Tiba tiba dia dengar bunyi kecoh yang tak seberapa nak kecoh. Dia pandang bawah, sekumpulan manusia yang dia yakin bukan team dia tengah berkumpul dekat bawah pokok.

Gaya diorang macam tak tahu je Ariana ada dekat atas. So, apa lagi. Kenakan diorang lah.

Dia menghalakan rifle ( rifle ke gun ke aku pakai tembak. p.s - see what i did there eheheh ) ke arah salah seorang daripada mereka, dan tembak.

Shoot. Diorang semua pandang Ariana. Ariana dengan gelabahnya tembak semua orang bertubi tubi. Memasing tak dapat nak tembak Ariana sebab dia terlindung dek daun daun pokok.

Ariana menghembus nafas. 'Whoa, aku ke tadi? Wow, I feel so cool.' Ariana tersenyum bangga. Senyum sorang sorang atas pokok. Kalau orang nampak confirm fikir dia ni tak siuman.

Lepas berehat agak lama di atas tu, Ariana bertekad dia nak serang secara terang terangan.

Dia pun turun dari pokok tu dan mulalah sesi tembak secara terang terangan.

Ariana akhirnya mati, tapi mati bahagia. Haha. Dia mati tetapi banyak berjasa. Dia berjaya tembak hampir 20 orang. 8 orang time atas pokok, 12 orang time tembak secara terang.

Dia berkorban demi team dia. So dia rasa tak rugi dia mati agak awal. At least dia boleh rehat.

Baru je dia tutup mata, satu suara menyapa. Suara yang dia cukup kenal.

Ariana mengeluh tapi dia tetap bangun. "Hai. dah kalah ke?" tegur Zara.

Ariana menggeleng kepala. "Taklah, ni aku saja berak kejap. Jap lagi aku sambunglah balik." balas Ariana bersahaja.

Zara berkerut kening. Tak faham lah tu apa yang Ariana maksudkan. "Haih kau ni. Dah nampak aku baring kat sini, sah sah aku dah kalah. Plus, baju aku ni dah kotor habis kena paint."

Zara mengangguk. "Kau kenapa ni? Lain macam je aku tengok."

Ariana memandang Zara. Ekspresi muka dia senang nak ditafsir ke?

Dia mengeluh. "Aku bukan apa, tapi aku rasa geramlah dengan Farish tu. Boleh pulak dia suruh aku jangan tembak Mira sedangkan dia tu team lawan. Geram gila kot." bebel Ariana.

"Kenapa aku rasa macam ni? Kenapa aku rasa geram? Nak kata aku jeles, aku yakin aku tak suka dia." bebelnya lagi.

Zara mengangguk, setia mendengar. "Itu maknanya kau tak yakin. Kau cuma rasa je kau tak suka dia. Dia cakap pasal Mira, dah confirm confirmlah namanya jealous tu."

Ariana termenung. Betul ke dia cuma rasa je yang dia tak suka Farish? Well, hati dia sendiri dia tak tahu. Tapi apa yang dia tahu, dia rindu nak gaduh dengan Farish.

farish y u so mean hahaha pulak dah

SunshineWhere stories live. Discover now