bab 1

495 32 4
                                    

Peluh mula membasahi dahi gadis itu. Pancaran cahaya matahari yang terik membuatkan dirinya hampir rebah. Dia perlu kuatkan semangat. Dia harus bantu keluarga di rumah yang kurang bernasib baik.

Segala jenis kedai dan juga tempat sudah dijejaki. Satu pun tiada jawatan kosong untuknya. Sudah seminggu adiknya yang sakit itu tidak membuat rawatan doktor.

"Ya Allah .. kau kuatkan diri aku untuk menempuhi ujian yang telah engkau berikan ini. Kau luaskan lah juga rezeki aku untuk menyara keluarga di rumah" Tangan ditadah tanda berdoa .

"Aunty! Help me! Daddy marahkan Dhia!" Dengan secara tiba-tiba, seorang anak perempuan kecil berlari laju ke arah Wardah untuk meminta pertolongan .

Dia mencuit sedikit lengan baju Wardah yang sedang kebingungan itu. Pantas Wardah mencangkung untuk menyamakan paras ketinggian nya dengan budak yang bergelar Dhia itu.

Pipi Dhia disentuh lembut oleh Wardah .

"Hello sayang .. kenapa ni ?" tanya Wardah sambil tersenyum. Budak perempuan itu menahan diri daripada menangis.

"Daddy marah Dhia .. daddy dah tak sayang Dhia .. aunty boleh tak tolong bawa Dhia lari dari daddy? " balasnya.

"Hah? Bawa lari? Dhia sayang .. boleh tak aunty nak tahu daddy Dhia dekat mana? Biar aunty cakap dengan daddy, jangan marah Dhia"

"Dhia tak nak ! Dhia tak suka daddy ! " Jerit Dhia . Wardah sudah menelan liur . Habislah .. aku banyak lagi tempat nak kena pergi ni ..

" Dhia ! Come here ! " Panggil satu suara garau dari arah belakang . Dhia yang ketakutan itu pantas bersembunyi di belakang Wardah .

Lelaki yang tinggi sekitar 185 cm serta riak wajah yang dingin itu berjalan ke arah Wardah .

" Err , encik .. s-saya "

" Kau siapa ? Ada kena mengena dengan budak ni ke ? "

" T-tak ada .. tapi - "

" Then ? Shut up and go away " kata lelaki tersebut lalu cuba menarik pergelangan tangan Dhia .

" Daddy , you're scaring me ! Dhia tak nak ikut daddy ! Daddy jahat ! "

" Jangan nak degil boleh tak ? Daddy got so many work to do . Jangan sampai daddy hantar Dhia jumpa mummy ! " Marah nya . Wardah yang tidak bersalah itu turut terkejut dengan reaksi lelaki tersebut . Ada ke marah budak kecil macam tu ? Tak gentleman langsung !

Dhia sudah menangis teresak-esak . Nak tak nak , budak itu terpaksa menurut kata .

" Encik dera dia ke ? " Tanya Wardah lalu menahan lelaki itu dari berlalu pergi .

" Orang gila je yang dera anak sendiri lah . Aku masih waras . Kau tak perlu masuk campur " lelaki itu menjeling Wardah lalu berlalu pergi meninggalkan nya .

Wardah hanya mendiamkan diri . Mungkin salah dirinya juga . Betul lah apa yang lelaki itu cakap . Orang gila je yang dera anak sendiri . Haih , Wardah .. lain kali jangan sibuk sangat hal orang . Hal kau dengan keluarga kau pun belum selesai .

Wardah kembali berjalan mencari kerja walaupun dalam keadaan yang sudah lesu dan lemah lutut itu . Bak kata pepatah , 'hendak seribu daya , tak hendak seribu dalih' .
















"Kan daddy dah pesan , jangan degil ! Ni Dhia buat juga ! Dhia tahu kan daddy banyak kerja nak kena buat ? " Marah Tengku Hamizan lalu meloloskan tali lehernya .

W A R D A H (OG)Where stories live. Discover now