bab 4

218 25 1
                                    

Noah masuk ke dalam kereta berjenama mahal sambil tersenyum sejurus selepas membeli makanan di warung kecil tersebut .

Tengku Hamizan memandang tajam ke arah kawan baiknya itu . Dah lah lambat . Boleh pulak tersenyum macam kerang busuk !

" Apahal kau ? " Tanya Tengku Hamizan dingin .

" Apa ? "

" Yelah , tersenyum senyum . "

" Alah kau ni . Salah ke aku nak senyum ? Kan senyum tu satu sedekah . "

" Kau borak apa je dengan perempuan tu ? Kau ajak dia jadi bini kau ke ? "

Noah mengerutkan keningnya . Apa pulak macam tu . Ingat aku terdesak sangat ke ? Ish Ish Ish ..

" Mana ada bro .. tadi ada orang kacau dia . Aku tolong lah . Lepastu , Dhia ni kenal pula dengan perempuan tu . Then , aku bagi lah diorang borak kejap . Salah ? "

" Tak salah pun . Cuma aku tak suka dia "

" Kenapa ? "

" Entahlah "

" Haish , dengan semua orang kau nak bermusuh . Aku baru nak suruh kau ambil dia sebagai penjaga si Dhia ni . Aku tengok diorang dah macam mak dengan anak . Tapi , kau tak suka pulak " jawab Noah . Bungkusan makanan tadi diletakkan di tempat duduk belakang .

" Haah lah daddy .. Dhia suka aunty tu . Dia baik . Tak macam mommy . Kan seronok kalau aunty dapat main dengan Dhia hari hari . Tak adalah bosan nanti " sampuk Dhia .

" Dhia . Kan daddy dah cakap . Jangan bandingkan mommy dengan orang lain . Tak baik . Mommy masih ibu kandung Dhia "

" Tapi mommy dah tak anggap Dhia anak dia . Mommy dah tak sayang Dhia . Kalau jumpa je , mesti mommy selalu marah-marah Dhia "

" Kesian anak kau Mizan . Dah ada suami baik , bekerjaya , big boss , dan anak comel macam ni pun .. masih nak cari jantan lain . Aku tak faham betul lah "

" Noah . Please ? Jangan kaitkan dengan hal tu . Aku tak suka lah . Riyana masih ibu Dhia . Teruk macam mana pun Riyana , dia yang lahirkan anak aku "

" Dahlah Mizan . Buka mata kau sikit . Asyik asyik nak back up dia saja . Kau kena tahu , yang si Riyana tu dah tak peduli kan kau . Dia berjumpa dengan kau pun . Sebab nak duit dan jadikan Dhia sebagai alasan . "

" Aku tahu "

" Habistu ? Kau masih berdiam diri lagi ke ? Kau dengan dia dah tak ada apa apa . Kau duda dan dia janda . Dia sendiri yang buang Dhia pada kau dulu . Sedar lah "

Tengku Hamizan berdiam diri . Fikirannya bercelaru . Dia tersepit diantara benci pada Riyana dan Dhia adalah anak kandung Riyana sendiri . Susah untuk Tengku Hamizan membuat keputusan .

Noah menghembus nafas yang berat apabila melihat reaksi wajah kawannya itu . Tempat duduk nya dibetulkan supaya selesa dan bersedia untuk memandu .

" Kejap " tahan Tengku Hamizan . Noah mengerutkan keningnya .

" Apa ? "

" Minta nombor telefon perempuan tu . Aku nak upah dia jadi penjaga Dhia "

Noah tersenyum senget . Finally ...


















"Sayang? You okay tak ni? Masam je muka tu"

"Tak okay"

"Kenapa?"

"I tak dapat jumpa anak i . I tak tidur malam sebab rindu anak i tau ! Tapi lelaki tak guna tu tak benarkan ! "

"Rileks lah .. i ingatkan you dah tak nak jumpa dah anak you . Bukan you ke yang buang dia dulu ? Sekarang you nak balik pula " perli Daniel . Teman lelaki Riyana .

"You perli i ke ? "

"Tak , i cuma cakap fakta "

"Ishhh ! Itu dulu lah "

"Hurm . Cuba you jujur dengan i . You masih sayangkan duda you tu ke ? "

Riyana terdiam . Otak nya seperti tiada idea untuk memberi jawapan .

"Err .. "

"I dah agak . You masih cintakan dia . "

"B-bukan macam tu sayang .. you gila ke i nak cintakan dia lagi ? Kitorang dah bercerai dah . I cuma sayang you seorang je sekarang ni .. janganlah salah faham .. lagipun kita kan dah nak bertunang .. " pujuk Riyana gaya menggoda .

"Hurm .. yelah .. i cuma takut you suka balik pada Hamizan tu . Dia kan big boss . Bukan doktor macam i "

"Sayang , apa cakap macam tu . Tak ada . Kalau you kerja petani sekali pun , i tetap sayang you okay ? I really love you .. "

"I love you too .. "

"Dah dah . Cepat makan . Nanti lambat pula you nak masuk tempat kerja . " Kata Riyana . Daniel hanya mengangguk .

Riyana memandang lama ke arah Daniel . Iye , betul kata teman lelakinya itu . Riyana masih cintakan Tengku Hamizan . Dia sedar dia buat keputusan yang salah .

Dia curang dahulu pun , cuma suka suka sahaja . Tak tahu pula kantoi . Tengku Hamizan pula jenis panas baran dan ceraikan Riyana pada waktu itu juga .

Nak buat macam mana . Dia bersama dengan Daniel sekarang ni pun , sebab terpaksa .

Haish Mizan .. macam mana i nak curi hati you balik ? You dah benci sangat pada i . Dhia , mommy minta maaf . Mommy yang salah . Kalau boleh , mommy nak keluarga kita macam dulu .. hurm ..








_

W A R D A H (OG)Where stories live. Discover now