16. osa

26 5 3
                                    

Lopulta Uskotassu näki Puhujankiven reunalla seisoneen Roiskenokkosen peruuttavan muutaman askeleen taaksepäin antaen tilaa seuraavalle päällikölle. Myrkkytähti seisahtui nyt näkyviin. Tämä jäi silmänräpäykseksi vain tuijottamaan Nelipuiden aukiolle kokoontuneita klaanikissoja silmät aavistuksen sirillään kuin miettien, miten aloittaisi oman vuoronsa.

"Myrskyklaani toivottaa Jokiklaanille rauhallisia vuodenaikoja uuden päällikön johdolla", tämä maukui lopulta lyhyesti eikä maininnut sanallakaan Terätähteä. Tämä ei myöskään maukuessaan luonut katsettakaan Roiskenokkoseen ja jokin mustan kollin äänensävyssä kertoi Uskotassulle, että tämän välit Jokiklaaniin eivät voineet olla kovinkaan hyvät.

Myös muiden kissojen valkoisen oppilaan ympärillä oli täytynyt huomata välttelevä sävy Myrkkytähden olemuksessa kuin tämä olisi lausunut maukaisun vain ollakseen kohtelias. Siitä huolimatta oman puheenvuoronsa jälkeen muiden päälliköiden joukkoon siirtynyt Roiskenokkonen nyökkäsi pienesti näyttämättä ajatuksiaan naamallaan. Ehkä tämä toivoi samaa.

Uskotassu olisi halunnut tietää lisää Jokiklaanin entisestä päälliköstä mutta huokaisten päätti siirtää kysymykset myöhemmäksi, koska ei halunnut kokoontumisen menevän ohitseen. Toisaalta hän ei tiennyt, olisiko Usvakäärme edes vastannut hänelle, koska niin tiukasti tämä näytti olevan keskittyneenä heidän päällikkönsä sanoihin.

"Vaikka lunta on edelleen, ilmat ovat alkaneet lämmetä ja ilolla otamme vastaan pian metsään palaavan riistan", Myrkkytähti jatkoi vaihtaen aiheen nopeasti pois Jokiklaanista. Samalla tämä vaikutti rentoutuvan ja alkavan puhua vapautuneemmin.

Jälleen Myrskyklaanin päällikkö antoi katseensa kiertää kissoissa alapuolellaan mutta nyt tämä näytti etsivän jotakin. Tämän katse pysähtyi Uskotassuun silmänräpäyksen ajaksi mutta siinäkin ajassa hän näki, kuinka tämän kellertävät silmät välähtivät kuunvalossa.

"Lisäksi Myrskyklaanilla on hyviä uutisia, sillä klaanimme on saanut kaksi uutta oppilasta. Yötassu ja Uskotassu ovat täällä tänään klaanitoveriensa joukossa", kolli ilmoitti ja sai kollioppilaan jähmettymään hämmennyksestä häneen kääntyvien katseiden edessä. Oli hän tietysti kuullut Usvakäärmeeltä, että päälliköillä oli tapana kertoa klaanien uusista oppilaista kokoontumisissa, mutta hän oli unohtanut asian täydellisesti.

Mitä siinä toljotat? Haluatko antaa itsestäsi huonon ensivaikutelman ensimmäisessä kokoontumisessasi? Mieti, jos muut ajattelevat, että Yötassu on sinua parempi oppilas. Napakka maukaisu sai Uskotassun silmät suurenemaan aavistuksen ja hän ryhdistäytyi välittömästi. Tietysti hän halusi näyttää muiden silmissä Myrskyklaanin parhaimmalta oppilaalta.

Aukiolla kaikuvien onnitteluiden hiljennyttyä Myrkkytähti nyökkäsi hyväksyvästi ja perääntyi kiven reunalta päästäen viimeisen päällikön ohitseen. Usvakäärmeen Tummatähdeksi esittelemä kolli alkoi puhua jämäkästi siirtyen heti asiaan klaanikissojen näköpiiriin päästyään.

"Varjoklaanilla on mukana kaksi uutta soturia, Utuposki ja Ratamopistos", hiekanvärinen päällikkö ilmoitti väännellen aavistuksen pörröistä häntäänsä ja jälleen onnittelut täyttivät ilman. Hieman epävarmasti Uskotassu liittyi maukaisuihin ystäväänsä vilkaisten, koska tuntui luonnottomalta toistella vihollisklaaniin kuuluvien kissojen nimiä.

Varjoklaanilaiset onnitelkoot omia klaanitovereitaan. Tuhahdus sai hänet helpottuneena sulkemaan suunsa. Miksi hän onnittelisi jonkin muun klaanin kissaa nimityksestä, kun seuraavana tapaamisena he saattaisivat olla toistensa turkeissa kiinni kynsin ja hampain?

Äkkiä hän tajusi alkaa kurkkia päiden yli yrittääkseen nähdä edes vilauksen kahdesta varjoklaanilaissoturista. Hän ei tuntenut ainuttakaan vihollisklaanien jäsentä mutta olisi varmasti hyödyllistä oppia tunnistamaan edes osa näistä. Kolli oli kuitenkin myöhässä, koska Tummatähti vaati silloin jo jälleen hiljaisuutta eikä hän ehtinyt seurata muiden katseita ennen kuin nämä jo kääntyivät jälleen Puhujankiven puoleen.

Soturikissat 4 ― Toinen MahdollisuusOù les histoires vivent. Découvrez maintenant