BAB 21

7.7K 429 22
                                    

Vio mendekati Zeva yang sedang memasak untuk makan petang. Pinggang ramping tu dipeluk dari belakang.

"Sweetheart." Dilabuhkan dagunya di bahu si isteri.

"Abang nak apa apa ke?" Jejaka tu mengeleng kepalanya tanda tidak.

"Nak peluk sayang ja. Kenapa kita tak sekelas sekali? Terseksa jiwa raga abang tahan rindu dalam kelas." Zeva tergelak kecil.

"Pergilah minta dekat cikgu suruh tukar kelas." Bersinar mata Vio.

"Esok abang pergi mintak. Kalau cikgu tu tak bagi memang abang belasah dia." Dikucup pipi gebu tu dan dilentokkan kepalanya di bahu Zeva.

"Siap. Jom makan cucur pisang." Diletakkan di atas meja. Vio mengambil tempat duduk di hadapan isterinya.

"Sayang"

"Ya. Kenapa?" Tanya Zeva dan dipandang wajah suaminya.

"Abang minta maaf apa yang abang dah buat selama ni. Abang sedar perbuatan abang melampau. Masa sayang tengah buli, abang tengok ja dan paling parah abang yang suruh diorang buli sayang." Jejaka tu menunduk.

"Masa sayang masuk hospital waktu abang suap nasi lemak tu abang letak racun. Abang menyesal sangat sangat. Maafkan abang" Air mata nya mengalir dihadapan isterinya.

"Abang pukul sayang, bentak sayang, kurung sayang dalam bilik stor tanpa makan minum. Dayus nya abang." Dikesat air mata menggunakan belakang tapak tangan.

"Memang betul pun abang tak layak jadi suami sesiapa. Abang dayus. Sayangg" didongak memandang wajah isterinya semula.

"Kita berpisah ya?"

Zeva mengeleng kepalanya dan bangun mendekati Elvio. Ditarik kepala jejaka tu keperutnya.

"Shh. Abang sayangkan Zeva tak?" Jejaka tu menganguk kepalanya dan memeluk pinggang isterinya erat.

"Kalau sayang kenapa kena berpisah? Zeva dah mula sayangkan abang tau." Elvio mendongak memandang isterinya tidak percaya. Zeva sayangkan dia?.

"Zeva sayangkan abang?" Air mata Elvio dikesat lembut oleh Zeva. Gadis tu menganguk.

"Zeva sayangkan suami Zeva. Seteruk apa pun abang tetap suami Va yang sah." Vio merenung dalam mata cantik tu.

"You dont hate me sweetheart?" Soalnya dan Zeva mengeleng kepalanya tanda tidak.

"Sekarang jangan sebut pasal pisah lagi ya." Diusap kedua pipi suaminya. Jejaka tu tersenyum dan menarik Zeva agar tunduk sedikit. Dicium kedua pipi isterinya.

"Dah jom makan kang sejuk tak sedap pula." Mereka berdua mula menjamu selera.

"Abang. Okeyh tak ni?" Tangan Elvio dipegang oleh nya. Jejaka tu pandang Zeva.

"Abang masih rasa bersalah." Katanya. Zeva segera bangun dari duduknya dan duduk disebelah Elvio.

"Kenapa? Cuba bagitahu dekat mana abang rasa bersalah."

"Masa abang sumbat coklat dalam mulut sayang, abang pukul guna kayu yang ada paku. Abang tampar muka sayang, abang tumbuk muka sayang. Kata maaf tak cukup untuk sembuhkan hati sayang yang kecewa dengan abang." Dipandang mata cantik tu.

"Macam macam abang buat dekat sayang tapi sayang tetap sabar dan ikut cakap abang bahkan abang haramkan sayang tidur atas katil padahal abang dengan tidur nyenyak di tempat yang selesa dan sayang kesejukan tidur atas lantai."

Zeva diam mendengar kata kata suaminya dimana dia sangat serba salah apa yang dia buat pada dirinya.

"Sepatutnya abang jaga sayang. Layan sayang macam bidadari bukan seorang hamba. Abang tahu hati sayang sakit bila abang cakap nak kahwin lagi. Abang ego pentingkan diri sendiri." Dia menoleh ke arah Zeva.

"Teruk kan diri abang?. Nama saja suami tapi langsung tak dapat jadi pembimbing yang baik untuk isteri abang."

"Abang pandang Zeva. Abang jangan macam ni. Zeva tak boleh tengok abang sedih macam ni. Zeva maafkan salah silap abang. Kita buka buku baru okeyh? Yang lepas biarkan lepas." Diusap pipi Elvio.

"Abang janji dengan sayang abang jaga sayang macam seorang isteri bukan seorang hamba." Sisi kepala isterinya dipegang dan dicium lama ubun ubun tu sebelum turun kedua pipi Zeva.

PSYCHO HUSBAND [C]Where stories live. Discover now