BAB 39

4.8K 365 6
                                    

"Ada apa ayahda suruh kami dua datang sini?" Soal Elvio ke arah ayah mertua nya. Tunku Zion pandang silih berganti dan terhenti di wajah anak perempuannya.

"Ayahda perlu bawa kamu ke London untuk urusan kerja dekat sana. Seperti biasa Zeva." Gadis tu faham dan memejamkan matanya seketika.

"Urusan kerja? Melibatkan apa?" Mata merah tu memandang tepat wajah ayahda nya. Suaranya juga kedengaran serius.

Elvio menoleh ke arah isterinya. Dilihat mata tu merah saja dan dia baru teringatkan sesuatu.

"Ayahda dengar tentang senjata api. Tapi ayahda kurang percaya sikit dengan syarikat yang nak berkerjasama dengan kita kalini. Latar belakang syarikat diorang pun ayahda belum selidik." Keysha diam sebentar.

"Nanti Key suruh anak buah dekat sana untuk cari maklumat tentang syarikat tu. Bila ayahda nak ke sana?" Soalnya.

"Hari sabtu ni. Boleh kan?" Keysha menoleh ke arah Elvio. Jejaka tu menjongket keningnya menandakan apa.

"Izin?" Elvio menganguk saja.

"Vio, Va ni minum lah dulu." Bonda Keyla tersenyum manis sambil meletakkan dulang.

"Terima kasih bonda" ucap Vio sopan santun. Dicuri curi pandang anak mata isterinya. Terasa lega bila anak mata tu kembali warna asal.

"Bonda buat?" Soal Zeva sambil melihat cupcake tu. Bonda nya menganguk.

"Yelah bonda buat takkan ayahda kamu pula mahu pecah dapur tu nanti."Terlepas ketawa mereka bertiga dan Tunku Zion hanya menjulingkan matanya tanda menyampah.

"Kamu berdua macam mana? Bahagia?" Soal Ayahda ingin kepastian.

"Alhamdulillah ayahda. Zeva bahagia dengan Vio." Orang tua nya tersenyum mendengar balasan anak perempuan mereka. Tak salah keputusan mereka ambil.

"Bila agaknya bonda dan ayahda dapat timang cucu?" Tersedak Elvio yang sedang minum bila mendengar soalan bonda mertua.

"Abang okeyh?" Diusap belakang suaminya perlahan.

"Abang okeyh sayang." Dia berdehem seketika.

"Vio okeyh ja bonda cuma tengah tunggu Va ja ready. Kan sayang?" Terbit senyuman nakal di bibir jejaka tu. Kalini Zeva pula tersedak cupcake nya.

"Dah kenapa kamu berdua ni lawan tersedak pulak." Tergeleng kepala Tunku Zion melihat anak menantunya.

Vio mengesat bibir isterinya yang comot dengan menggunakan ibu jarinya.

"Bonda ni pun kalau nak tanya tengok timing dulu kena ke tak." Cemberut wajah Zeva dan bondanya tergelak kecil.

"Kan cuma tanya." Balas bonda taknak kalah.

ELVIO bercekak pinggang sambil merenung wajah isterinya tajam. Gadis tu menunduk saja sambil bermain dengan jari.

"Abang dah pesan jangan keluar rumah waktu magrib kenapa keluar jugak?" Degil betul isterinya ini. Sudah dipesan jangan kemana mana sewaktu dia sedang mandi malah gadis ni keluar bersiar siar sehingga kan ada yang cuba mengikuti isteri dari arah belakang.

"Va nak cari buah pelam ja." Balasnya takut. Hampir saja dia diculik sebentar tadi. Nasib nya baik bila Elvio memanggil nya sehingga kan orang tadi lari dari kawasan rumah mereka berdua.

"Sayang memang degil. Susah sangat nak dengar cakap abang kan. Benda yang dilarang tu jugak lah nak buat."

"Va tak sengaja lah. Tak tahu pula ada orang macam tu dekat sini."

"Menjawab! Ada abang benarkan sayang buka mulut? Tak ada kan? So shut up." Jelas rahang Elvio bergerak gerak menandakan dia marah. Ibu jarinya naik menenyeh mulut isteri nya.

"Sakitlah abang."

"Tahu pun sakit. Lain kali jangan nak melawan apa abang cakap. Nasib tadi abang terdetik hati nak keluar cari kalau tak apa jadi dekat Va nanti? Entah hidup atau mati kita tak tahu." Dipandang tajam isterinya yang menunduk dari tadi.

"Kalau dia dapat culik sayang tadi rasa rasanya apa dia buat? Rogol? Ambil organ dalaman then jual?. Buang dalam laut? Nak macam tu hm?" Zeva mengeleng kepalanya tanda tidak mahu.

Air mata nya mengalir kerana takut bila Elvio sedang marah dihadapannya. Kepala tidak berani untuk dianggkat. Tubuh tegap tinggi lampai berdiri tegak dihadapannya.

Dapat Elvio lihat badan isterinya sedikit mengigil. Dagu tu ditolak lembut ke atas agar memandangnya.

"Why are you crying?"

"Takut abang marah." Vio mengesat lembut air mata si isteri.

"Abang marah sebab abang sayangkan isteri abang. Abang taknak hilang sayang tau. Sayang ibarat berlian yang abang perlu jaga dengan baik." Ditarik kepala Va ke perutnya dan diusap sayang rambut panjang tu.

"I am sorry abang"mohon Zeva.

"It's okeyh sayang. Janji jangan buat lagi"Zeva menganguk pantas.

PSYCHO HUSBAND [C]Where stories live. Discover now