Tudung bawalnya ditarik hingga ke bawah dada. Sebelah lagi bahagian, dibawa ke atas kepala lalu dipinkan disitu. Setelah berpuas hati dengan penampilannya, segera telefon pintar dicapai sebelum langkah diusung menuruni tangga.
"Dah siap?"
Luna mengangguk. Harini merupakan hari terakhir dia menjalani latihan berkuda sebelum tempoh latihanya tamat. Tempoh latihanya dipendekkan dari tarikh asal. Dah Cavan suruh, kita ikut je.
Lepasni tak boleh lah dia cuci mata tengok Mr Emerald dah.
Ceh, cuci matalah sangat. Mask dan kaca mata yang dipakai lelaki itu tidak pernah dibuka. Bawa sorok sangat wajah misteri dia tu. Kekadang rasa macam berinteraksi dengan patung. Cuma yang ni patung bergerak.
"Dah. Abang dah siap ke?"
Cavan mengangguk.
"Sini, abang nak tengok pakaian Luna. Tutup aurat ke tak..."
Tersengih Luna dibuatnya.
"Yelah..."
"Luna jaga diri. Nak balik nanti telefon abang. Ingat, jangan nak menggatal dengan Mr Emerald tu." sempat Cavan titipkan pesanan.
Luna mengangguk berserta senyuman manis. Cemburu lah suami dia ni. I like.
"Baik abang. Luna pergi dulu, assalamualaikum." kekura tangan Cavan dikucup sebelum dia bergerak masuk ke dalam pejabat untuk mengisi kehadirannya pada hari ini.
"Uwais." telefon pintar miliknya ditekap ke telinga.
"Ha kenapa?"
"Bukak garaj belakang. Aku nak letak kereta..."
Uwais yang berada di seberang talian berkerut pelik. Tiba- tibe je Cavan ni.
"Kenapa? Bukan selalunya PA Luth ke yang ambil kereta kau letak dekat pejabat Luth?"
"Hari ni Luth perlukan PA dia. Takde siapa nak hantarkan kereta aku ni." jawab Cavan.
"Haih, nak senang kau bagitahu je lah yang kau ni siapa. Sengal!"
"Banyak cakaplah kau ni. Buat je lah" bidas Cavan. Panggilan segera dimatikan.
Keretanya mula bergerak ke garaj yang berada di belakang resort.
"Ingat tak basic yang saya pernah ajar?" lelaki hanya memeluk tubuh menyoal Luna.
"Ingat." jawab Luna yakin.
"Okay good. Memandang ni kelas terakhir awak, saya nak awak buat dari mula sampai habis apa yang saya pernah ajarkan. Boleh?"
"Er..."
"Boleh ke tak?" sekali lagi Mr Emerald menyoal. Suaranya bertukar tegas.
"Ye boleh boleh."
Mr Emerald tersenyum kecil disebalik penutup mulut itu. Lucu.
"So now naik kuda awak."
Luna mengangguk. Tangga dinaik sebelum dia naik ke atas kuda dengan bantuan pad kaki.
Dengan lafaz bismillah, dia mula melakukan apa yang yang disuruh oleh Mr Emerald sebentar tadi. Gementar tok sah dok kata lah. Jantung bagai nak lari dari sangkar rusuk.
Mr Emerald hanya memerhati tanpa membantu apa-apa. Baginya, Luna sudah cekap mengendalikan Lola. Lama kelamaan terbit senyuman nipis di bibir.
Sedar tak sedar, harini adalah hari terakhir dia mengajar Luna. Hm.
30 minit kemudian...
"Mr Emerald, kalau saya rehat sekarang boleh?"
Mr Emerald melirik jam tangannya sekilas. "Sure. Lepas awak rehat, masuk office saya sekejap."
YOU ARE READING
[C] ENCIK SWEET
RomanceKarya keempat Adam Suhail "Aku cabar kau jadi pembantu rumah" - Uwais Fikri "Kau gila ke, Uwais?." "Luna, aku suka pembantu rumah kau." - Rafa Asyieka "Cukup hanya awak dan saya. Selamanya." - Cavan Emerald Shah "Can I be a part of your life, Mr Em...