Mijn moeder en de andere vrouwen zijn al klaar met koken. Ik zet de hengst eventjes naast mijn tipi neer en loop naar mijn moeder. Mijn moeder loopt naar me toe, pakt mijn pols vast en sleurt me mee naar de tipi van haar en papa. Ze kijkt me boos aan. 'Waar was je in hemelsnaam?! Je beloofde om te helpen met het eten. Nou? Waar was je?!' Ik kijk naar de grond. 'Ehm.... ik moet je iets laten zien.' Ik pak mijn moeders hand en neem haar mee naar buiten. Met open mond kijkt mijn moeder naar het paard. 'W-wat is dít?' Ik glimlach. 'Deze hengst vond ik in het bos. Hij zat vast in een doornstruik en ik heb hem gered. Het is een wild paard maar hij is achtergelaten door zijn kudde, en hij is super lief en braaf!' Mijn moeder fronst. 'Overleg het maar met je vader. Als hij braaf is vind ik het best.'
Mijn vader is nog niet terug van het jagen. Waarschijnlijk komt hij pas tegen de middag terug. In de tussentijd help ik mijn moeder met allerlei klusjes om het goed te maken dat ik er niet was bij het koken. Dan eindelijk komen de mannen thuis. Trots laat mijn vader de 3 bizons zien die hij heeft gevangen. Mijn moeder zet kruidenthee voor hem en stookt alvast een vuurtje. Als mijn vader eindelijk zijn thee op heeft pak ik zijn hand. 'Papa, ik moet je iets laten zien!' Mijn vader staat op en loopt achter me aan.
Bij het paard blijven we staan. 'Deze hengst heb ik gered en hij blijft de hele tijd bij me en ook al is hij een wild paard, hij is lief en braaf en ik wil hem heel erg graag houden!' Mijn vader kijkt bedenkelijk. Een paar minuten zwijgt hij. 'Kun je op hem rijden?' Ik knik. 'Als jij vanavond aan me laat zien dat je op hem kunt rijden, mag je hem houden. Voor nu zet ik hem even bij de andere paarden.' Ik lach stralend en roep: 'Dankjewel papa! Je zult er geen spijt van krijgen! Dat beloof ik je!'
Mijn vader glimlacht. 'Pak jij even een halster?' Ik haal snel een halster en druk dat in de hand van mijn vader. Mijn vader probeert het halster over zijn neus en oren te schuiven maar de hengst hinnikt hard en probeert mijn vader te bijten. Hij bokt en steigert. Mijn vader kijkt verbaasd naar de plotselinge agressiviteit van het paard.
JE LEEST
Samira
AléatoireDe 16-jarige Samira woont in een indianenstam, en is daar erg gelukkig. Tijdens een rit op haar paard vind ze een blanke gewonde man. Vanaf dat moment veranderd alles.