Bab 13

97 9 0
                                    

°°°°°°°°°°

"You're the definition of happiness.
°

°°°°°°°°°

"ASSALAMUALAIKUM." aku memberi salam apabila masuk ke dalam rumah. Di sisi aku berdirinya Nafiz. Jangan salah faham. Ni bukan rumah hotel tapi rumah mama papa aku.

"Mama, papa.. Lia dah balik."

Aku gamit Nafiz supaya duduk di sofa ruang tamu. TV aku buka kemudian rimut aku berikan kepadanya.

"Awak duduk sini dulu. Saya nak panggil diorang. Rasanya diorang kat tingkat atas."

"Ishh Mil. Takpayah la bukak TV. Rasa macam tak beradab pulak." serbasalah Nafiz nak lepak. Takut dikatakan tak tahu malu kot.

"Ish awak mana pernah beradab. Takpala. Buat je macam rumah sendiri."

Aku berlalu ke tingkat atas. Sempat aku menghendap. Lelaki tu dah bersandar selesa pada sofa ruang tamu. Aku tersenyum kecil. Langkah aku bawa ke bilik mama dan papa. Pintu yang tertutup rapat itu aku ketuk. Takut pulak kalau tiba-tiba terjah ada adengan tak sepatutnya yang terpaksa aku tonton.

"Mama... Papa...."

Pintu dibuka beberapa saat kemudian. Mama menjengahkan kepalanya. "Milia? Ada apa?"

"Mama sibuk ke?" gaya macam nak taknak je bukak pintu. Ada apa-apa yang aku tak tahu ke?

"Eh takdalah. Masuklah." Masuk ke dalam bilik, aku tengok bilik mama bersepah. Sangat bersepah dengan baju-baju yang bertimbun di tepi almari dan buku-buku di luar rak. Eh? Kenapa macam baru lepas dilanda taufan ni.

Aku nampak papa sedang duduk melipat baju di lantai tersengih memandang aku.

"Hai Milia." dia melambai-lambai ceria. Aku pun melambai kembali.

"Hai papa. Buat apa kat lantai tu?" Aku melangkah masuk dan duduk di birai katil. Sekeliling aku pandang.

"Mama Lia buli papa. Dia tak bagi Mak Yah kemaskan bilik."

Papa membuat muka kesian. Mama pula menjelirkan lidah pada papa kemudian tangannya menunjukkan timbunan-timbunan baju itu dengan isyarat 'cepat buat kerja!' Aku ketawa melihat gelagat mama dan papa. Comel betul.

Lupa pulak tujuan aku ke sini. "Ma.. Pa. Nafiz ada kat bawah."

"Nafiz kat bawah?"

"Menantu papa!." papa segera bangun daripada duduk dan bersedia untuk keluar bilik.

"Eh eh abang. Jangan nak lari. Nanti sambung semula ea." papa yang patuh hanya mengangguk dan tersengih kemudian hilang di sebalik pintu.

Melihat itu aku tersengih. "Mama ni.. Tak baikla. Kesian papa."

"Yala papa je kesian. Mama ni? Yang hari-hari kemas rumah tak kesian pulak."

Aku peluk bahu mama apabila wajah wanita berusia tu mula berkerut. "Yala-yala. Lia kesian dua-dua. Kenapa tak suruh je Mak Yah kemaskan?"

Mama berlalu ke arah timbunan baju yang sudah papa lipat. "Tengok ni. Lipat entah apa-apa." mama merungut melihat lipatan papa yang kurang kemas. "Lia tahu, bilik tidur ni privasi mama dan papa. Takkanlah barang-barang macam ni pun nak suruh Mak Yah buat. Kesian Mak Yah penat memasak, uruskan rumah semua."

"Lepastu mama ajak papa sekali?"

Mama tersenyum nakal. "Saja je. Papa Lia tu semakin hari semakin sibuk sampai takda masa untuk mama. Ni dia cuti mama nak juga luangkan masa dengan papa."

Selalu AdaWhere stories live. Discover now