Hiccup

710 72 30
                                    

"Jack, wacht even," begint Hiccup als ze door de Grote Hal heen lopen en buiten de gehoorafstand van de professoren zijn. Jack schudt met zijn hoofd en blijft met grote passen doorlopen. "Wacht," beveelt Hiccup hem terwijl hij Jack bij z'n schouders pakt en hem omdraait zodat hij wel moet stoppen met lopen.

"Wat is er," sist Jack chagrijnig.

"We kunnen niet zomaar Elsa achterna gaan. Ten eerste," vervolgt hij snel als hij ziet dat Jack hem in de rede wilt vallen, "Het sneeuwt buiten. Wilde je zonder extra kleren gaan? Wil je doodvriezen ofzo? Ten tweede, Rapunzel heeft geen idee van wat er allemaal gebeurd is. Voordat we gaan moeten we haar op de hoogte brengen en ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk naar Zweinstein komt om Anderling haar kant van het verhaal te vertellen."

Jack blijft even stil terwijl hij de woorden tot zich door laat dringen. "Goed dan," verzucht hij uiteindelijk.

"Oké, dit is het plan. Jij gaat samen met Merida naar de leerlingenkamer en haal jullie dikste en warmste kleding tevoorschijn. En ik weet dat je het liefste nu wilt gaan, maar het lijkt me niet slim om in het donker en in een sneeuwstorm buiten rond te dwalen. Zorg dat jullie wat rust krijgen, we vertrekken morgenochtend. Ik bel Rapunzel, laten we hopen dat ze nog wakker is op dit late uur, en dan zien we elkaar morgenochtend half 7 hier. Eens?"

Merida knikt instemmend en Jack na even getwijfeld te hebben, ook.

"Oké dan, ik zie jullie morgenochtend."

Jack en Merida knikken nogmaal en Hiccup kijkt ze na terwijl ze de bewegende trappen oplopen. Hiccup kijkt even over zijn schouder naar de deuren van de Grote Zaal die nog steeds dicht zitten. Hij vraagt zich af waar de professoren het over hebben. Zouden ze twijfelen aan Gothel's verhaal of juist haar zijde kiezen omdat ze Elsa niet geloven? Dan besluit hij dat hij liever niet meer hier staat als ze naar buiten komen als ze tot een besluit zijn genomen. Snel loopt hij naar de gang die leidt naar de keuken en eenmaal daar aangekomen, houdt hij halt voor het schilderij met de peer. Even kijkt hij om zich heen en kietelt dan met zijn vingers de peer. Deze begint te giechelen en verandert in een deurhendel. Hiccup pakt de hendel beet en duwt de deur open. Erachter bevindt zich de leerlingenkamer van Huffelpuf. De kamer is rond en bekleed met gele en zwarte banieren. Het staat tevens vol met planten en grote luie stoelen. Normaal zijn die altijd bezet maar omdat het nu al laat op de avond is, is de leerlingenkamer helemaal leeg. Iedereen ligt al in bed. De slaapkamers zijn in tegenstelling tot de andere Huizen, niet boven de leerlingenkamer maar eronder. Te bereiken via ondergrondse gangen, want ze zitten tenslotte op de begane grond en de slaapvertrekken zijn in de kelder.

Hiccup neemt plaats in een grote gele stoel en vist zijn mobiel uit zijn gewaad. Het schilderij van Helga Huffelpuf dat tegenover hem hangt aan de muur, kijkt hem nieuwsgierig aan. Hij negeert haar blikken en zoekt het nummer van Rapunzel op. Zijn oog valt op de tijd, half 1 's avonds. Zou ze nog wakker zijn? Even twijfelt hij nog maar dan druk hij toch maar op het hoorntje van 'bellen'. De telefoon gaat een paar keer over en na enkele momenten neemt Rapunzel op.

"Hallo?" vraagt ze met een slaperige stem.

"Hey Punz, met Hiccup," begint hij. "Sorry voor het late tijdstip maar ik moet je iets vertellen."

Hij hoort wat rumoer aan de andere kant van de lijn, waarschijnlijk Rapunzel die rechtop in bed gaat zitten.

"Ik luister," zegt ze met een iets heldere stem.

"Uhm..." Hoe kan hij dit haar het beste brengen? "Gothel is de nieuwe professor voor Toverdranken."

"Wat?!" roept ze uit en hij houdt de mobiel wat verder van zijn oor vandaan.

"Ja, ongelooflijk hè. Maar goed, het probleem is dat de andere professoren nogal moeite hebben om te geloven dat zij jou ontvoerd heeft."

"Maar dat heeft ze ook gedaan! Dat verachtelijke stomme-"

Hiccup onderbreekt haar snel. "Elsa verdedigde jouw kant, maar om hun te overtuigen dat Gothel jou ontvoerd heeft voor je speciale krachten moest ze in haar ogen bewijzen dat er zoiets bestaat als dat... Krachten waar men niets van afweet."

"Ik snap het niet, waar wil je heen?"

"Uhm. Het blijkt nu dat Elsa ook vreemde krachten bezit. IJskrachten om precies te zijn."

Het is even stil aan de andere kant. "IJskrachten?"

"Ja, wat ze ons heeft laten zien is dat ze stralen uit haar handen kan schieten. Het plafond van de Grote Zaal veranderde op slag in een winterschouwspel."

"Dus de professoren geloven het nu?"

Hiccup schudt zijn hoofd ook al weet hij dat Rapunzel dat niet kan zien. "Niet precies... Gothel denkt dat ze bezeten is bij duistere magie en probeert de anderen daarvan te overtuigen. Anderling en de anderen weten niet zo goed wat ze er mee aan moeten."

"Dat is verschrikkelijk! Hoe voelt Elsa zich?"

"Dat weten we niet. Ze is gevlucht."

"Oh."

"Jack, Merida en ik gaan haar morgen zoeken."

"Dat snap ik. Wat moet ik doen?"

"Zo snel mogelijk hierheen komen en het schoolhoofd overtuigen van jouw gelijk."

"Oké, ik weet niet goed hoe maar ik zal het proberen! Alleen... hoe moet ik eigenlijk op Zweinstein komen?" Het laatste mompelt ze meer in zichzelf. Hiccup denkt even na.

"Met een Viavia," besluit hij.

"Juist. Een Viavia. De Wegisweg," denkt ze hardop en Hiccup knikt alweer. Er zou vast wel een winkel zijn in de Wegisweg die haar daaraan kan helpen.

"Ik kom zo snel als ik kan. Breng haar veilig terug," zegt ze en hij antwoordt instemmend en wenst haar succes voordat hij ophangt. Na even in stilte te hebben gezeten besluit hij dat het maar beter is als hij ook maar naar bed gaat. Het zou nog een hele klus worden om door de sneeuw heen te ploegen om Elsa te vinden. Hij hoopt maar dat alles goed met haar gaat en dat er niets ernstigs is gebeurd onderweg. Angst en verdriet is een slechte combinatie.

-

Pfew, eindelijk! Het volgende hoofdstuk...! Sorry voor het lange wachten :( Maar ik hoop dat jullie het leuk vonden, ik hoor graag wat jullie er van vinden! :)

𝐄𝐋𝐒𝐀 𝐀𝐑𝐄𝐍𝐃𝐄𝐋𝐋𝐄 𝐎𝐏 𝐙𝐖𝐄𝐈𝐍𝐒𝐓𝐄𝐈𝐍 ✯ 𝑓𝑎𝑛𝑓𝑖𝑐𝑡𝑖𝑒 ✓Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu