"Jack is dood?" herhaalt Albus geschokt. Hij zat in hetzelfde jaar als Jack en hij heeft hem altijd een joviale jongen gevonden. Dat Jack dood is, is moeilijk om te geloven.
"Hoe?" vraagt James zachtjes en Eugene vertelt hetzelfde als wat Hiccup zojuist heeft gezegd. "Ik... Dat spijt me, Emma," zegt hij na de uitleg en zijn blik gericht op Jack's zusje. Met trillende handen veegt ze haar tranen weg en knikt hem lichtjes toe, zijn opmerking van net vergevend. Dat kon hij immers ook niet weten.
James blijft nog even stil ter ere van Jack, maar dan pakt hij toch een stuk perkament uit de binnenzak van zijn zwarte gewaad. Hij loopt naar de salontafel die in het midden van de cirkel van banken staat en spreidt hem uit over het oppervlak. Hij haalt zijn toverstok ook uit zijn gewaad en tikt ermee op het stuk perkament. "Ik zweer plechtig dat ik snode plannen heb," zegt hij en inktzwarte lijnen verschijnen op het perkament. Vol verbazing staart Elsa ernaar. Het lijkt wel een soort plattegrond.
"Dus... Wat is een Sluipwegwijzer?" vraagt Elsa, de naam herhalend die Astrid had geuit.
"Precies wat je denkt dat het is," begint James dramatisch. "Een plattegrond van... Zweinstein!"
Elsa's mond valt een stukje open. "Nee? Echt waar?" En James knikt heftig met zijn hoofd, met een grote glimlach op zijn gezicht. "Gekregen van m'n vader," voegt hij toe. "Maar dat is niet alles, het laat ook zien wie waar is op dit exacte moment. Zoals jullie zien in het kasteel uitgestorven op de afdelingskamer van Zwadderich na," en hij wijst naar de kamer die vol gekrabbeld staat met allerlei namen. Tot Elsa's verbazing staat haar naam er inderdaad op, precies tussen die van Hiccup en Eugene.
"Dus..." mompelt Hiccup nadenkend voor zich uit. "Hiermee kunnen we zien waar de andere professors zijn?"
"Zekers. Dat was ook de bedoeling, sufkop," grapt Astrid en Hiccup moppert wat onverstaanbaars.
Het blijft even stil terwijl James zijn ogen laat glijden over de plattegrond, alsof hij op zoek is naar iets. "Gothel is in de kamer van het Schoolhoofd," deelt hij uiteindelijk mee en hij tikt een paar keer op het naamplaatje van Gothel.
"En Pitch?" vraagt Astrid en met z'n allen zoeken ze snel verder, maar Pitch is nergens te bekennen. Net zoals de namen van de andere professors. Maar dan schiet Elsa iets te binnen: Astrid had gezegd dat er ook een heleboel leerlingen waren in de Kamer van Hoge Nood, maar waarom zien ze die dan niet? Ze stelt haar vraag aan James die hem snel beantwoordt zonder op te kijken van het stuk perkament.
"De Kamer van Hoge Nood staat er niet op."
"Waarom niet?" vraagt Elsa, maar daarop weet hij geen antwoord dus hij haalt alleen maar zijn schouders op.
Een paar minuten lang zoeken ze zwijgend naar andere namen terwijl Albus een oogje houdt op Gothel, die gelukkig maar gewoon in de kamer van het Schoolhoofd blijft. Plotseling slaakt Emma een klein gilletje en met grote en angstige ogen wijst ze naar iets op de plattegrond. Snel focust Elsa haar blik daarop en zachtjes vloekt ze van binnen. Ze springt op van de bank. "Snel! Iedereen verstop je! Pitch komt recht op de afdelingskamer van Zwadderich af!"
De andere vliegen ook overeind en rennen kriskras door elkaar, maar het is niet zo chaotisch als het lijkt. Iedereen weet waar ze heen moeten, want Astrid en Eugene hadden er al rekening mee gehouden dat op een gegeven moment Pitch of Gothel hen zou komen controleren. James mompelt snel: "Snode plannen uitgevoerd," en laat de Sluipwegwijzer weer in zijn binnenzak verdwijnen. De leerlingen die niet van Zwadderich zijn, rennen pijlsnel naar de slaapkamers van Zwadderich en gehaast volgen Elsa en haar vrienden hun.
Met een kloppend hart in haar keel, leunt Elsa met haar schouder tegen de houten deur aan. Ze plaatst haar oor tegen het hout en na enkele seconden hoort ze de toegangsmuur bewegen en de stem van Pitch bereikt haar oren. Het is allemaal erg zachtjes, maar als ze zich inspant kan ze de geluiden onderscheiden.
JE LEEST
𝐄𝐋𝐒𝐀 𝐀𝐑𝐄𝐍𝐃𝐄𝐋𝐋𝐄 𝐎𝐏 𝐙𝐖𝐄𝐈𝐍𝐒𝐓𝐄𝐈𝐍 ✯ 𝑓𝑎𝑛𝑓𝑖𝑐𝑡𝑖𝑒 ✓
FanfictionCrossover tussen Frozen, Disney, DreamWorks en Harry Potter. ✯ Als Elsa elf jaar is ontvangt ze een mysterieuze brief met een bloedrode zegel aan de achterkant. Het is van Zweinstein, een school voor heksen en tovenaars. Elsa en haar ouders hebben a...