KUDRAT

847 14 0
                                    

   Farhana yang berada di bahagian kerusi belakang penumpang hanya diam merenung ke luar tingkap. Dia sedang dalam perjalanan untuk ke sekolah Kolej Ungku Deramat, KUDRAT bagi program pertukaran pelajar. Dia akan berada di sana selama setahun sebelum boleh pulang semula ke sekolahnya. Dia dihantar oleh guru disiplin dan guru HEM sekolahnya ke sana. 

'Haih apalah nasib aku ni! Baru form 1 dah kena campak sana campak sini..nasib kaulah nana, kau jugak yang setuju aritu,'  fikir farhana di dalam hati. "Farhana, kenapa cikgu tengok kamu gelisah je ni? Everything is going to be ok Farhana, setahun je dekat sana! Lagipun, cikgu ada kawan baik di sana yang juga merupakan seorang cikgu, dia akan jaga kamu elok ii nanti Farhana. Kamu jangan risau ye," guru HEMnya, cikgu Fazlin yang duduk di bahagian kerusi penumpang hadapan bersuara. Farhana hanya membalasnya dengan senyuman. Tidak lama selepas itu, kereta yang dinaiki mereka membelok ke suatu simpang, dan kemudiannya nampaklah sebuah sekolah yang kelihatan gah terletak di situ. 'Wow, boleh tahan sekolah ni! Besar pon besar..lawa pon lawa!' desis hati Farhana. Guru disiplin Farhana berhenti memarkirkan kereta di tempat letak kereta dan mereka semua kemudiannya turun dari kereta tersebut. Dari jauh mereka boleh nampak dua orang pengawas lelaki datang menghampiri mereka dengan senyuman manis di muka. "Assalamualaikum dan selamat datang ke sekolah Kolej Ungku Deramat cikgu ii, pelajar baru! Saya Naim dan kawan di sebelah saya ni pulak Amirr. Kami yang akan membawa cikgu ii, dan membantu pelajar baru ni selama dia berada di KUDRAT," Naim menerangkan dengan penuh lembut dan sopan-santun. "Terima kasih!" ucap kedua-dua cikgu Farhana, tetapi Farhana pula hanya sekadar tersenyum sedikit. Dia pun xtau kenapa dia rasa malas skrg ni. "Cikgu ii dan pelajar baru boleh ikut kami ke pejabat untuk settlekan apa ii yang perlu. Dan kemudiannya kami akan hantarkan pelajar ke dorm miliknya," kata Amirr. Mereka kemudiannya berjalan bersama-sama menuju ke pejabat sekolah. Sepanjang perjalanan, cikgu Fazlin dan Cikgu Hanifah sibuk bertanya itu dan ini kepada Naim dan Amirr. Manakala Farhana pula hanya diam mengikuti mereka dari belakang. Ada juga Naim dan Amirr memandang Farhana beberapa kali, menjangkakan akan ada soalan daripadanya, tetapi setiap kali mereka memandangnya, Farhana akan hanya tersenyum sahaja kepada mereka berdua menandakan yang dia tiada apa ii soalan yang hendak ditanya.

Tibalah mereka kemudiannya di hadapan sebuah bilik yang mempunyai papan tanda menuliskan PEJABAT di hadapannya. Masuk sahaja ke dalam pejabat itu, seorang guru perempuan yang hamil, tapi masih berada di awal kandungan menyambut mereka semua dengan senyuman yang sangat manis. "Welcome to KUDRAT!" katanya. "Terima kasih cikgu, cantik sekolah ni ye," puji cikgu Hanifah. "Terima kasih! I'm very excited right now this is the first time KUDRAT will have a girl student," katanya dengan teruja. "By the way, I'm teacher Faniza," tambah puan Faniza sambil memandang ke arah Farhana. Farhana mengambil sign itu sebagai tanda untuk memperkenalkan diri. "Assalamualaikum cikgu, nama saya Nurul Farhana! It's pleasure to be here!" kata Farhana sambil tersenyum, memperkenalkan dirinya kepada puan Faniza. Puan Faniza tersenyum lebar, puas hati. "Waalaikumusalam sayang, it's such a pleasure to have you here too! Kesian pulak cikgu tgk awak angkut beg ii tu sendiri. Naim, Amirr..please, be a gentleman you guys are..please help Farhana to carry all her belongings," puan Faniza memanggil Naim dan Amirr yang daripada tadi hanya berdiri di belakang menjadi pemerhati. Mereka berdua mendekati Farhana. "Minta izin ye," ujar Naim sebelum mengambil beg yang dipegang dan disandang oleh Farhana, manakala Amirr pula mengambil luggage. "Oh yes, you all berdua boleh bawak je Farhana ke dorm dia ye. Segala urusan di sini, hanya melibatkan cikgu ii nya sahaja. Lps dh settle apa semua nnti bawa Farhana ke dewan untuk perhimpunan. Cikgu ii dia saya yang akan bawa mereka ke sana," kata puan Faniza, senyuman x lekang daripada bibirnya. "Alright then puan Faniza, kami pergi dululah ye," balas Amirr. "Jom Farhana, kami tunjukkan jalan," kata Naim pada Farhana. "Thank you!" balas Farhana. Lalu mereka bertiga pun keluar dari pejabat tersebut dan menuju ke bangunan yang terletaknya dorm Farhana.



KUDRATWhere stories live. Discover now