10

382 14 0
                                    

Farhana sdg berjln mencari seseorang apabila dia terserempak dgn Kahar, Hakeem, Zahrin, Fahmi dan Ariz di pertghan jln. Farhana menjeling mereka setajam yg mungkin. "Hi ice princess!" tegur Zahrin. Farhana hanya membuat xtahu akan teguran itu dan terus berlalu melintasi mereka. "Eh, sombongnya!" Zahrin menarik tgnnya. Dia xperasan yg Kahar sdh pon memandangnya lain mcm. Belum sempat pon Kahar nk bersuara, Farhana sdh merentap kasar tgnnya. "Lepaslh!!!" marah Farhana. Mereka semua terdiam melihatnya. Farhana selama ni mmg x berapa nk mesra, tp mereka xpernah melihatnya marah mcm ni. "Uish marahnya! Asal marah sgt ni??" soal Zahrin. "Dah tau lg nk tanya ke??? Apasal kau buat Prakash mcm tu???" soal Farhana. Zahrin tersenyum sinis. "Lah..pasal Prakash dia nk marah aku mcm ni," Zahrin terkekek-kekek ketawa. "Eh, xkelakarlh Zahrin!! Aku x kisahlh manifesto krang dh dkt ke apa ke, tp apa yg kau buat dkt dia tu melampau kau tau x??!! Too much!!!" tengking Farhana. Mereka semua kembali terdiam. Zahrin memandang Farhana x puas hati. "Eh Nana, yg kau nk bela sgt si bdk Prakash tu apahal hah?? Dia bknnya sebangsa, seagama dgn kita pon. Aku ni, yg sma mcm kau! Patutnya kau sokong aku, bkn dia tu!" marah Zahrin. Ttp dia mengendurkan kemarahannya sedikit apabila melihat muka Kahar yg sdg memandangnya dr blkg Farhana. "Eh, kau jgn nk libatkan pasal dua tu klau diri kau sendiri pon x cukup ilmu lh Zahrin! Fine! Kau nk ckp pasal bangsa n agama! Pernah ke agama or bangsa kita ajar kita utk x hormat agama org lain mcm apa yg kau buat td tu Zahrin?? Hah?? Jwblh! Kau nk berckp pasal isu tu sgt kn???" kata Farhana. Melihat Zahrin yg terdiam seribu bahasa, Farhana terus mengambil peluang itu utk berlalu pergi dr kumpulan gila itu.

Farhana nmpk org yg dicarinya itu. Dia bersendirian, duduk di bangku di satu kawasan sekolah yg sunyi, tiada org. Farhana mendktinya perlahan-lahan. "Hi Prakash!" sapa Farhana. Prakash memandangnya, Farhana tersenyum lalu mengambil tempat di sebelah Prakash. Prakash yg hendak bgn pergi, ditarik lengan bajunya oleh Farhana. "Eh, Prakash! Tunggu kjp! Aku tau kau x selesa, tp..skjp je! Aku janji xlama pon!" kata Farhana, Prakash memandangnya skjp sebelum duduk kembali. xbersuara, dan x memandang langsung ke arah Farhana kali ini. "Nah!" Farhana menghulurkan satu paper beg kpd Prakash. Prakash hanya memandang paper beg itu, x mengambilnya. Farhana menggapai tgn Prakash lalu diletakkan paper beg itu di tgnnya. Prakash mengintai isi paper beg tersebut. Croissant vanilla, susu strawberry dan biskut coklat. Prakash memandang Farhana. Kali ni dgn riak terkejut. "Aku tau, apa yg Zahrin buat td sgt melampau, and x mungkin kau boleh maafkan dia pon. But still, aku nk minta maaf bagi pihak dia," kata Farhana, lembut. Prakash hanya diam memerhati Farhana. Melihat Prakash yg x membalas apa ii, "xpelah Prakash, aku pergi dlu! Makan! Jgn lapar!" pesan Farhana. Dia pun bgn dan hendak berlalu pergi. "Terima kasih!" Farhana berpusing menghadap Prakash. Dia terkejut, x sangka dgn apa yg baru dia dgr. "Thank you Nana!" ucap Prakash lagi kali ini dia tersenyum kecil, ttp cukup ikhlas utk Farhana tau. Farhana mengangguk laju sambil tersenyum lebar. "My pleasure!" sahut Farhana. Dan Farhana terus berlalu pergi utk memberi ruang kpd Prakash. Tanpa mereka sedar, Kahar dan semua kwn ii nya sdg memerhatikan mereka. x jauh dan x dkt, tp ckup utk mendgr perbualan Prakash dan Farhana td. Zahrin yg mndgr kata ii Farhana td tersentuh. Knp dia buat mcm tu?? Dia bknnya kenal Zahrin sgt pon. Farhana xperlu pon buat mcm tu utk dia sebenarnya..but still, she did it for him! Zahrin merasa bersalah pd Farhana kerana sdh memarahinya td. Patut ke dia minta maaf pd Farhana? Tp ego dia terlalu tinggi utk buat begitu. Dia melihat ke arah Prakash yg sdg mkn pemberian Farhana td. Dia masih merasa x puas hati dgn bdk tu. Jiwa dia berkobar-kobar utk melawan Prakash. Klau dia minta maaf dkt Farhana, confirm ii punya Farhana mesti suruh dia minta maaf dkt Prakash dlu. xpe! Biar dia kalahkn Prakash dlu mlm ni, baru dia pergi minta maaf dkt Farhana. Time tu, klau Farhana suruh dia pergi minta maaf pon, dia boleh buat dgn sarcastic je. Zahrin tersengih jahat. "Baik giler sial perempuan ni!" puji Fahmi. "Kan, baik yg giler punya dia x patut masuk sini!" tambah Hakeem. Kahar hanya diam. Sungguh dia bangga melihat Farhana td. Sgt bangga to the point yg at some level ianya bahaya bagi seorg Abdul Kahar Abu Yamin utk menjd sebangga ini dgn seseorang.

KUDRATWhere stories live. Discover now