18

269 8 2
                                    

    Farhana yg masih memakai seragam sekolah tu terus naik ke dorm 5 Kasturi. Dia x peduli, klau Kahar lari ii dr dia, xpe..biar dia sendiri yg pergi kejar Kahar. Masuk shj di dlm dorm itu, dia melihat hanya Kahar yg berada di sana, sdg bersandar di kepala katil dgn mata terpejam. Senyap ii Farhana mndkti Kahar. Smpai shj di hdpn katil, Farhana berdiri memeluk tubuh. "Grayanotoxin??? Srsly Kahar?? Dadah??" Farhana bersuara, ianya membuatkan Kahar membuka matanya. Mata Kahar redup sj memandang Farhana, dia dh x pelik dh mcm mn perempuan yg sorang ni boleh tau. Kakinya yg dilunjurkn ke hdpn td, ditarik lalu dia duduk bersila. "Nana..duduklh!" pelawa Kahar. Farhana x berganjak dr tmpt dia berdiri. Dia hanya merenung tepat ke arah Kahar. Ttp apabila Kahar juga x bersuara, memandang Farhana dgn matanya yg seperti itu, ia membuatkn hati Farhana sedikit lembut. Farhana bergerak dan duduk di atas katil Kahar. Kedua-dua mereka x bersuara, hanya memandang antara satu sama lain. "Knp Kahar?? Knp?? Dadah wei benda tu bkn main ii!" ujar Farhana, lembut. Kahar x membalas apa ii. Sebaliknya, dia mencapai Kitab High Council yg berada di meja lampu di tepi katilnya. Kahar mencari page Kem Bulan Madu dan seterusnya menyerahkan kitab tu pd Farhana. Farhana mengambilnya. Farhana membaca kesemuanya, dr awal smpai habis..termasuk bhn ii yg perlu dimasukkan ke dlm teh madu. Ya, tertulis Grayanotoxin, dan mengapa ianya perlu dimasukkan. Farhana memandang Kahar yg sdh dr awal memerhatikannya. "x bermaksud aku kapla, aku boleh ubah semua benda Nana. Lglh, dgn situation aku, bapak aku alumni sekolah ni. Klau ada satu benda yg kau perlu tau pasal sekolah ni Nana, alumni ii sekolah sgt pantang klau ada yg mengusik tradisi KUDRAT. Pengetua kita, tuan Yusof tu, dia sendiri pun takutlh dgn alumni. Klau bkn sbb bpk aku melobi dia dkt alumni ii lain, xde nya dia dpt jawatan tu! Katakanlh klau kem kali ni, aku ambik keputusan utk x letak brg tu. Ya, skrg alumni mmg xtau, tp lambat-laun? Diorang akan tau jgk! Then nnti siapa yg nk pergi mnjwb? Aku! Sbb aku yg kapla. Aku just nk buat bpk aku bangga dgn aku je Nana, tu je! Salah ke?" tangisan Kahar hampir pecah. Farhana yg melihat berasa simpati, dia xtau nk kata apa. Jelas di sini yg Kahar pun sebenarnya tersepit. Akhirnya kedua-duanya hanya mendiamkn diri. Kahar menyandarkan kepalanya di dinding dan mendongak melihat siling, manakala Farhana pula hanya diam memerhatinya. Kedua-duanya buntu. "Nana!" panggil Kahar tiba ii. Dia kembali memandang Farhana. "Aku tau apa yg aku nk mintak ni agak..keterlaluan, tp..boleh x, utk hari ni kau stay dgn aku?" pinta Kahar. Sesuatu ttg matanya membuatkn Farhana berasa sedih. Ini ke Kahar yg sebenar?? Diri ini ke yg dia tutup dgn topeng kapla tu?? Serapuh ni ke Kahar sebenarnya?? "Aku..aku..." Kahar berhenti apabila Farhana memegang tgnnya, Farhana menggeleng perlhn. Kahar x perlu ckp, Farhana fhm. "Boleh je! Tp aku kena balik dorm aku dlu tukar baju apa semua dlu, then nnti aku dtg balik!" kata Farhana, Kahar mengangguk. "Kau x pergi surau?" soal Farhana. Kahar menggeleng. "Aku solat dkt dlm ni je," ujar Kahar. Farhana bgn utk beredar ttp, "Nana!" panggil Kahar lagi. Farhana menoleh. "Thank you, and sorry..aku tipu kau!" kata Kahar. "xpe, it's ok!" balas Farhana. Dia pun keluar dr dorm 5 Kasturi tu utk ke dormnya sblum dia kembali ke situ utk menemani Kahar.

Sebaik shj Farhana smpai di 5 Kasturi itu semula, dia melihat bkn hanya Kahar, ttp ada juga Fahmi, Zahrin dan Ariz di situ. Berasa sedikit pelik apabila x melihat Hakeem turut sama. "Eh Nana, hai! Masuklh!" tegur Fahmi yg mula perasan akan kehadirannya di situ. Zahrin yg melihatnya turut melambaikn tgn dgn senyuman manis di bibir. Fahmi bgn dr kerusinya dan memberi signal kpd Farhana supaya dia duduk di situ. Fahmi kemudiannya duduk di atas katil Hakeem yg kosong. Farhana duduk di kerusi Fahmi td, berhdpn dgn Kahar. Tiada sesiapa yg bersuara. Kahar hanya diam merenung Farhana, dan Farhana juga hanya diam merenung Kahar. Yg lain perasan akan hal itu, tp masing ii hanya menutup mulut x berkata apa ii. x lama slps itu, Naim tiba di dorm tersebut. Dia agak terkejut melihat Farhana di situ. Dan dia tidak dpt lari dr berfikir mengapa dia lihat Farhana begitu rapat dgn Kahar semenjak dua menjak ni?? Diorang ni..ada apa ii ke?? Lglh dgn kejadian yg dia saksikan pd mlm burung hantu tu, Naim berasa cemburu yg sgt ii! "Ehem..apahal ni?" soal Naim, masih lagi memerhatikan Farhana. "Siapa yg jibam?" Kahar akhirnya mengalihkan pdgnnya dr Farhana dan memandang Naim. "Aku x rasa ada org jibam. Mr Sin dpt tau sendiri. Benda tu kan ada dlm urin bdk ii yg gi hospital hari ni," jawab Naim. "Ish, Mr Sin ni apasal dia semangat pulak buat kerja ii warden ni? Selama ni dia x kisah pun," Fahmi bersuara. "Srslh?" soal Naim tiba ii. "Apa?" tanya Fahmi balik. "Kau xtau ke benda ni srs kau tau x benda tu apa??? Benda tu dadah wei dadah!!" jerit Naim. Fahmi bgn dr tmpt duduknya dan menghampiri Naim. "Kau apa masalh ni? Kau lupa ke aku siapa? Aku ni still captain kau!" kata Fahmi. Kahar melihat Farhana dh mengalihkan mukanya ke arah lain dan mengeluh pjg. Dh cukup byk drama x perlu ditambah lg. "Ey dah dah!" kata Kahar, dia turut bangun. Berdiri di antara Naim dan Fahmi. "Korang ni knp? Klau ni yg aku kena hadap ..demi tradisi KUDRAT, aku sanggup!" kata Kahar. Farhana memandangnya seperti Kahar tu sdh tumbuh tiga kepala. Gila ke apa jantan sorang ni?? Sanggup nk rosakkan masa dpn sendiri demi tradisi bodoh sekolah ni?? This gone too far enough! "Eh Kahar! Apa kau ckp ni? Kita buat benda ni sama ii tau. Apa ii jd dkt kau, kita semua ni bertanggungjwb kau tau x?" ujar Zahrin yg drpd td mendiamkan diri. "Dah. Korang x yah nk berangan sgt, ini bukan tanggungjwb korang!" balas Kahar, he looks so determined! Farhana hanya mendiamkn diri. Dia betul ii x fhm dgn jantan ii ni skrg. Dh smpai tahap mcm ni pun masih nk perthnkn benda bodoh ni lg ke?? "Abistu mcm mn ni? Aku dgr ura ii yg Mr Sin nk urine test satu batch f4," ujar Zahrin, memandang Naim. "Pandai ii lh aku nnti!" balas Naim. "Aku gerak dlulh! Nana..jom!" ajak Naim. Belum sempat Farhana menjwb, Kahar sdh terlebih dahulu bersuara. "Dia akan stay ngan aku arini! Korang semua boleh bla!" halau Kahar tanpa memandang muka Naim. Mereka semua memandang antara satu sama lain, dan berlalu keluar dr dorm itu. Naim yg terakhir sekali berada di dlm dorm itu. Dia memandang Farhana yg memerhatikan Kahar dgn pdgan yg dia sendiri xtau mcm mn nk tafsir, Kahar juga hanya membalas pdgan Farhana itu. Diorang ni mmg dpt baca fikiran masing ii dgn merenung, memerhati mcm tu mcm mn?? Naim sdh xdpt mengawal perasaan cemburunya, dia juga terus berlalu keluar dr situ.

KUDRATWhere stories live. Discover now