9

344 12 0
                                    

 Farhana sdg sibuk bersiap di dlm dormnya. Mood dia sgt baik kebelakangan ni sbb xlama lg dh nk cuti sem. Dpt jgklh dia lari skjp drpd neraka KUDRAT ni. x lama pon sejak dia dtg ke sekolah ni, tp dia punya sakit kepala dgn persekitaran, mcm dh 5 thn dia dkt sekolah tu. Farhana terigt ttg Ikhsan. Dia mengeluh perlahan apabila memikirkannya. Hari ni, Ikhsan dh nk pindah. Kesian Ikhsan! Padahal semua benda yg jd bkn salah dia pon. Tp dia yg kena pindah. Farhana terigtkn kata ii Kahar kpdnya smlm. "Sama ada kitorang terima keseluruhannya, atau kitorang bla je dari sini,"  make sense pulak klau difikirkan balik ayat dia tu. Entahlh! Malas Farhana nk memikirkannya. Selesai menyemburkan perfume, Farhana melangkah ke pintu dormnya utk keluar. Sebaik shj dia membuka pintu, dia melihat Naim, Amirr dan Kahar berada di dpn dormnya. "x manislh Kahar org tgk kau dpn dorm dia mcm ni!" kata Naim dgn perlahan, suaranya dithn-thn. Riak x puas hati dan marah sgt jelas di mukanya. "Eh, aku...Nana!" tegur Kahar apabila dia melihat Farhana sdh tercegat di pintu dormnya. "Waalaikumusalam! Korang buat apa ni?" soal Farhana dgn berkerut seribu. Pelik dia, pg ii rezeki baru nk masuk tp malaun ii ni dh bertekak kt sini. Dhlh dpn dorm dia plak tu. Naim tersenyum melihat Farhana. "Kitorang kan sahabat kau, menjlnkn tugas lh ni! Tp kitorang smpai je, tgk Kahar dh ada dkt sini. x tau pulak dia tau dorm kau dkt mn," Naim meng-side eye kan Kahar, tp Kahar kekal tenang bermain-main dgn lidahnya. "Oh, smlm dia tlg hantar aku balik dorm sbb dh lewat sgt," jawab Farhana. Kahar melihat ke arah Naim dan Amirr dgn senyuman kemenangan bermain di bibirnya. Kedua-dua Naim dan Amirr menunujukkan riak muka x puas hati. "Kau pergi mn smlm lewat ii mlm Nana? Klau jd apa ii mcm mn?" soal Amirr, kedgran sgt risau. Giliran Kahar memandangnya x puas hati. Apahal pulak mamat ni nk risau semcm??? fikir Kahar. "Aku pergi dorm Fakhri smlm," jawapan Farhana membuatkn ketiga-tiga tersentak. "Kau..pergi dorm Fakhri..buat apa?" Naim tergagap-gagap. "Sbb benda yg aku bakal buat kjp je lg ni. So, sorry! Arini aku xdpt nk jln dgn korang. Kahar, kau pergilh main dgn Hakeem ke, Zahrin ke sapa ii ke, jgn kacau aku! Aku ada tempat nk kena pergi," ujar Farhana. "Kau nk pergi mn plak?" soal Kahar. "Aku nk pergi hantar Ikhsan, hari ni kan hari last dia. So aku nk pergi tgk dia for the last time," balas Farhana. "Owh!" pendek shj sahutan mereka. Farhana xtau knp, tp dia melihat muka Naim serba salah. "Eh dhlh aku pergi dlu, bye bye!" kata Farhana lalu terus berlalu pergi meninggalkn mereka bertiga.

Smpai shj Farhana di tempat parking kereta pelawat, dia melihat Fakhri, Ayam dan Ikhsan sdh pon berada di situ. Ikhsan sdg sibuk mengangkat brg ii nya masuk ke dlm but kereta ayahnya. Nmpk shj Farhana mendkti, Ikhsan melambaikan tgn membuatkn parentsnya menoleh ke arah Farhana. Terkejut ibu bapa Ikhsan dibuatnya. "xtau pula makcik sekolah ni terima pelajar perempuan!" kata ibu Ikhsan. Farhana tersenyum ke arah bapa Ikhsan dan menghulurkan tgnnya kpd ibu Ikhsan utk bersalaman. Ibu Ikhsan menyambutnya dgn senang hati. Fakhri dan Ayam yg berada di sblhnya hanya melihat. "Assalamualaikum makcik! Sy pelajar pertukaran, sethn shj dkt sekolah ni," jelas Farhana. "Waalaikumusalam, oh patutlh!" jawab ibu Ikhsan, ringkas. Farhana menoleh ke arah Ikhsan lalu mendktinya. Dia memastikan ibu bapa Ikhsan jauh dr mereka agar tidak dpt menangkap perbualannya dgn Ikhsan. "Ikhsan aku minta maaf sekali lg tau!" kata Farhana. Ikhsan menepuk perlhn bahu Farhana. "xde apalh Nana! Dah jgn salahkan diri kau, bkn salah kau pon! Aku pergi dlu! Jaga diri kau elok ii ok? Bye!" Ikhsan tersenyum kpd Farhana. Farhana kembali berdiri di antara Fakhri dan Ayam. Ikhsan melambai ke arah mereka utk kali terakhir sebelum masuk ke dlm kereta bapanya. Farhana terus memerhatikan kepergian Ikhsan. Dia mndgr perbualan Fakhri dan Ayam. "Smpai bila kita nk hidup mcm ni hah?" tanya Fakhri. "Dua thn je lg, sabarlh!" balas Ayam. "Kau kata hanya kapla je yg boleh bubarkan High Council ni kn?" soal Fakhri. Farhana x mndgr apa ii balasan dr Ayam, so dia assumed Ayam hanya mengangguk menjwb soalan Fakhri. "Apa yg aku kena buat utk masuk pilihan raya ni?" soalan Fakhri kali ni berjaya membuatkan Farhana dan Ayam menoleh ke arahnya. "Kau srslh Fakhri?? Nk masuk pilihan raya?? Lwn Kahar lg??" tanya Farhana bertubi-tubi. Ayam hanya diam memandang Fakhri dgn rasa full-respect. "Asal? Kau igt aku x bole kalahkn dia ke?" soal Fakhri semula. "Bukan itu maksud aku, cuma..bkn ke kau dh janji dgn bpk kau yg kau xnak lawan lg??" Fakhri mengusap blkg tengkuknya mndgr soalan Farhana. Dia kembali memandang Farhana, lembut shj pdgnnya. "Ada janji yg perlu dilanggar utk membawa ketenangan Nana, aku harap kau faham aku!" jawab Fakhri. Farhana xtau apa yg nk dikata. "Bagus bang, bagus! Aku sokong kau 100% kali ni. So, klau Kahar ada Hakeem, biar aku menawarkan diri aku utk jd cornerman kau yg berwibawa," kata Ayam, Fakhri hanya tersenyum memandang Ayam. Farhana menjelingkan matanya ke atas. Lantak koranglh. "Eh, dhlh! Jom pergi breakfast! Kau mkn dgn kitorang ek Nana?" ajak Ayam. Farhana berfikir sejenak. "x kot! Aku mkn dgn Naim and Amirr, dh lama aku x lepak dgn diorang. Korang pergilah!" kata Farhana. Ayam mencebik. "Lantak kaulh jah!" balas Ayam. Lantas dia memeluk lengan Fakhri dan mengheretnya berlalu dr situ meninggalkan Farhana. Eleh, merajuk pulak si peah ni! "Woi! Tunggulh! Kita nk pergi tempat sama je pon!" Farhana berlari mendptkn Ayam dan Fakhri. 

Smpai shj di dm, line dh xpjg. Farhana terus mendptkan mknnya, manakala Fakhri dan Ayam berada di blkgnya. Dia sempat mengerling ke meja yg diduduki Kahar dan kwn ii nya. Terdpt satu pinggan yg berisi daging mentah di atas meja mereka. Ui nk buat barbeku ke apa?? Gila! Fikir Farhana. Tanpa membuang masa dia terus melangkah menuju ke meja yg diduduki Naim dan Amirr. Mereka berdua tersenyum melihatnya. "Hai Na! Kau x mkn dgn Ayam dgn si Fakhri tu pulak arini?" soal Naim. "Eeii nak halau aku ke apa ni? Sajalh nk mkn dgn korang, dh lama x mkn dgn dua sahabat aku ni!" Farhana menarik muka. Naim dan Amirr tergelak melihatnya. "xdelah, kau kan skrg dh kemain rapat lg dgn diorang. Manalah tau, xlaku lg dah aku dgn Naim ni," tambah Amirr. "Apa pun jd, korang berdua are still my first best men!" kata Farhana sebelum menyuapkan mknn ke dlm mulutnya. Naim dan Amirr blushing dan berasa bangga mendgrnya. "Eh Na, kau tau x manifesto Zahrin dgn Prakash hari ni?" soal Naim. "Yeke? xtau pulak aku!" jawab Farhana. "Mlm ni secara tepatnya. Kau..nk pergi tgk ke?" tanya Naim lg. "xtau! Knp plak klau aku nk pergi pon?", "x..aku cuma..x suka tgk kau tgk benda ii mcm tu," jawab Naim. Farhana hanya tersenyum sinis mndgrnya. Tiba ii...PLANG!!! Farhana, Naim dan Amirr menoleh. Dia melihat daging yg berada di atas meja Kahar td skrg sdh berada di atas meja yg diduduki oleh Prakash, Zahrin berada di tepinya. Bpk kurang ajar!!!! "xkan mkn tu je? Mknlh lebih sikit, baru ada protein nk lawan aku nnti," kata Zahrin. Prakash menghentak meja dgn kuat lalu berdiri menghadap Zahrin. "Asal? x cukup mentah lg? Kau nk darah lg ke?" kata Zahrin lg. Farhana dpt merasakan Naim yg berada di sebelahnya berdiri. "Wei dhlh geng, dhlh! Apa benda ni?" Naim cuba meleraikan ketegangan tersebut. Prakash menghentak meja lg sblum berlalu pergi dr dm. Farhana melihat Prakash yg semakin lama semakin jauh. Dia mndgr suara Naim memarahi Zahrin. Dan tiba ii senyap. Dia menoleh ke arah Naim yg kini berada di meja Kahar. Dia nmpk...mcm susah nk bernafas! Oh God! Farhana tau, exactly whts wrong with Naim. Naim beredar dari situ. Farhana bgn dan mengejar Naim, dia x hiraukan langsung mata ii yg memandang dan suara Amirr yg berkali-kali memanggilnya. Farhana pergi ke blkg dm dan melihat Naim dgn tgn yg menggeletar memegang lehernya, memeriksa nadi. Perlhn-lhn Farhana mendkti Naim, xnak menambahkan cemas yg sdh sedia ada. Farhana memegang lembut lengan Naim. "Naim, its ok! Everything is going to pass! Breath in, breath out! Slowly!" bisik Farhana. Dia mendudukkan Naim di bangku yg tersedia di situ apabila dia melihat Naim sdh sedikit tenang. "Kau tunggu sini kjp!" kata Farhana. Farhana terus berlari masuk ke dlm dm, bahagian staff. "Kak Mia, kak Mia!" panggil Farhana. "Ye! Nana, kau buat apa dkt sini dik?" soal Mia. "Kak Mia, dkt mn tmpt buat air?" tanpa menjwb soalan Mia, Farhana menyoalnya kembali. Mia terus membawa Farhana ke tempat yg disoal. Farhana tanpa byk kata membuat kerjanya. "Thanks kak Mia!" ucap Farhana lalu terus keluar membawa satu mug di tgnnya. Dia keluar dr tmpt itu, dan kembali ke blkg dm, di mn Naim masih setia menunggunya. Farhana menghulurkan mug yg berada di tgnnya itu kpd Naim. "Nah, teh o! Minum ni, tenangkan diri kau!" kata Farhana. Naim menyambutnya. Tersentuh dia dgn effort Farhana. "Thank you do Na, thank u so much!" ucap Naim. Farhana mengambil tempat di sebelahnya. "Kau ke yg buat air ni?" soal Naim slps mencicip sedikit air teh o itu. "Abistu sapa lg??", "Mnlh tau kau mintak akak perempuan dm yg garang tu tlg buatkn!" jawab Naim, tersenyum kecil. Suka dia menyakat Farhana. "Sedap, thank u again!" ucap Naim lg, Farhana hanya mengangguk. "Mcm mn kau tau Nana?" Farhana memandang Naim yg berasa agak awkward utk membincangkan topik tu dgn dia. Awkward..tp nak borak jgk. xfhm Farhana dibuatnya. "Adik aku pun ada panic attack, so aku taulh sikit mcm mn nk handle!" jawab Farhana. "Oh, kau ada adik?", "Ada! 4 org, aku yg sulung!" balas Farhana. "Uish, ramai ek! Aku yg sorang tu pon x tau mcm mn nk handle, malu aku! So, maksudnya, kita ni samalh ni? Anak sulung," Farhana hanya tersengih. "Eh, Naim! Sorry! Aku ada benda do nk buat! Kau duduk sini dlu, tenangkan diri kau betul ii. Mug ni nnti kau bg je dkt kak Mia dkt dlm, aku pergi dulu ek? Sorry xdpt teman kau!" kata Farhana. Naim hanya mengangguk dan tersenyum. "Eh..xpe, kau buatkan teh utk aku ni pon..dh kira baik sgt dh! xpernah ada org buat mcm ni utk aku!" Habis berkata begitu, Naim terus menunduk. xlama sblum dia mengangkat kembali kepalanya. "Terima kasih sekali lagi Nana!", "Iyalah~~ berapa kali nk ckp??!!" balas Farhana, tersengih malu. Naim turut tertawa melihat Farhana. "Eh, dhlh! Aku pergi dlu Naim, bye!!" Farhana terus berlari pergi. Naim masih lagi tersengih di situ. The way Farhana calmed him down, the way Farhana cares for him is making him go straight to cloud 9. 'You are making me fall deep and deeper for you each day Nana, and I don't know how to stop this!' desis hati Naim.

KUDRATWhere stories live. Discover now