19 | HAWA

142 26 14
                                    


💍

        AKU keluar dari perut kereta setelah berpuluh minit aku cari tempat parking.

Susah betul cari tempat parking, nasib baik ada jugak kekosongannya tapi itula jauh betul butik dengan tempat kereta aku.

Penat la aku kena berjalan. Sudahla panas terik.

Hari ni baju perkahwinan aku dengan Fateh dah siap. Ingatkan boleh datang sekali dengan Fateh tapi dia ada kerja pulak terpaksa la datang sorang.

Setalah siap kunci kereta aku mula bergerak ke butik. Kunci kereta aku masuk dalam handbeg.

Kan hilang tak pasai.

"Cik!" Laung seorang lelaki

Aku masih berjalan. Bukan panggil aku pun. Jangan perasannya.

"Cik!" Lagi sekali si suara lelaki itu panggil.

Tapi aku masih tak layan. Mana tahu pencuri. Hangbeg aku dipeluk kuat, semakin laju aku berjalan.

Ya Allah kenapa rasa jauh pulak butik ni.

"Cik berbaju biru!Tudung warna pink! Stop!" Tempik lelaki asing itu.

Aku dengan tiba turut berhenti.Itu kan aku dia sebut tu.

"Cik kenapa laju sangat berjalan?" Soal lelaki itu dalam nada termenggah.

Aku tarik senyum. Kacak jugak. Hitam manis rupanya. Kalau dia tahu rupa laki yang panggil dia macam ni memang tadi lagi dia berhenti.

Gatal nah hang.

"Saya nak bagi ni kat cik. Wallet cik jatuh kat parking.Cik punya kan?" Wallet warna pink itu dihulur pada aku.

Aku angguk seraya aku hadiahkan senyuman lagi.

Macam mana boleh jatuh.

"Terima kasih encik. Maaf la buat encik penat tadi, saya ingat pencuri ke apa."

"Tak apa saya faham. Okey la saya gerak dulu. Hati-hati nanti ye." Pesan lelaki itu sebelum bergerak tinggal aku sorang diri

Aku hela nafas lega.

Wallet itu dimasuk dalam handbeg. Kalau tak ada benda ni macam mana dia nak bayar baju.

"Ehem." Deheman seorang buatkan aku pusing ke arah suara.

Bulat mata aku.Kenapa dia ada kat sini.

"Sapa tu?" Soal Fateh yang masih kemas berbaju kerja. Masam saja mukanya.

Apahal pulak ni.

"Sapa? Sapa apa? Tak faham."Soal aku pulak. Datang dengan tiber, tanya pun tiber.

"Lelaki yang awak bual tadi. Sapa?" Soalnya senada. Gaya macam cemburu.

Jap. Buat apa cemburu.

"Ouh dia ke, saya pun tak kenal. Cuma tadi dia pulangkan wallet saya, tercicir tempat parking." Terang aku.

"Lain kali hati-hati. Mujur jumpa orang baik. Dah jom pergi butik." Ajak Fateh, tanggan aku ditariknya.

Terkejut tapi aku suka. Aku tarik senyum kecil.


🤍🦋🤍🦋🤍🦋

"DAH lama sampai?" Soal Aunty kepada Fateh.

Aku yang asyik belek baju kahwin turut bergerak ke arah mereka. Kami berbalas senyum sekejap.

"Baru je sampai aunty.Nenda kata baju kahwin dah siap."

"Yup everything dah settle. Cuma nak suruh wife you tray dulu, mana tahu takut longgar ke ketat boleh ejas lagi. Yang Fateh punya aunty rasa dah okey tapi kalau you nak tray lagi boleh je."

"Is okey la aunty, wife i je la.I malas nak tukar baru balik tempat kerja nanti busuk pulak baju."

"Okey la dah you kata macam tu. But if ada masalah nanti jangan marah kat i eh. I warning you awal." Gurau Aunty Sally.

"Dont worry aunty. I trust you as well. Bukan first time i guna khidmat you aunty dah banyak kali dah pun."

"Iyalah.  so Mrs Fateh come follow me. Kita tray kat dalam." Ajak aunty seraya tanggan aku ditarik olehnya.

"You tunggu kejap ye, aunty nak pergi ambil baju kahwin you. " Beritahu aunty padaku.

Aku menangguk saja.

Hilang saja kelibat aunty aku berjalan sekeliling butik. Dalam ni lagi cantik dan mewah baju kahwin. Lihat-lihat baju yang tergantung semua cantik belaka. Mesti mahal harga ni kan yelah edisi terhad kut.

"Mrs Fateh for you." Aku pusing ke arah suara.

Terkaku sekejap aku.


🦋🤍🦋🤍🦋🤍🦋🤍

"CANTIK." Ucap aunty teruja seraya dia menberi tepukan gemuruh.

Aku tunduk malu.

"Thanks aunty. Baju ni cantik sangat." Perlahan aku tutur.

"No dear. Kalau tuannya dah cantik pakai apa pun cantik sayang ku." Kuat aunty memuji. Terpegun.

Aku ketawa kecil.

"Dah pergi tunjuk ke Fateh, mesti tak sabar nak tengok wife dia. Mesti terpaku la. Dah go!" Bahu aku ditepuk berkali-kali.

Baju gaun warna gold itu aku angkat sikit dan bergerak ke depan.

Sampai saja kelibat Fateh langsung aku tak nampak. Aik pergi mana.

Bukan ke dia duduk atas sofa ke. Pergi tandas kut.

"Puan Hawa." Panggil seorang dari arah belakang.

"Ye." Balas aku ke arah si pemanggil

"Tuan Fateh suruh beritahu yang dia tak dapat teman Puan. Dia ada hal perlu settlekan." Ujar pekerja butik itu.

Sedaya upaya aku tarik senyum.

"Dan baju ni suami puan dah bayar."

"Ouh okey. Thanks."

Kami berbalas senyum sebelum dia minta izin untuk sambung kerja.

Aku hela nafas kuat. Rasa terujanya tadi terus hilang dibawa angin.

Selesai saja aku tukar pakaian aku keluar dari butik. Malas nak lama, mood kelaut.

Pintu kereta belakang dibuka dan aku lepar kasar gaun itu belakang.

Aku hembus nafas.

Benci.


Selawat dk agiih tuu 🤨

✨❤️ *‎۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد ٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🖤

25 | 1 | 24🦋

OG| HAWA Where stories live. Discover now