💍SETIBANYA Fateh dan Hawa di hospital besar, bergegas mereka mencari bilik yang ditempatkan Encik. Hashim.
Hawa usah cakap la, masa di lapangan terbang lagi menangis. Puas dipujuk Fateh. Tapi air mata masih galak keluar dari tubir mata.
Nampak saja Badrul, terus Hawa berlari menerpa ke arah Badrul yang tenggah bercakap dengan doktor lelaki.
"Abang!" Panggil aku setelah doktor itu meninggalkan tempatnya.
Badrul berpaling arah aku. Ringkas saja senyuman.
"Datang dengan sapa?" Soalnya seraya kerling belakang Fateh.
"Kami datang dengan crab abang.Ni pun nenda tak tahu kami balik, sebab flight malam ni." Balas Fateh.
"Abang, abah macam mana.? Macam mana boleh jadi macam ni?" Soal Hawa bertalu-talu tanpa ditahan. Nada suaranya bergetar.
"Keadaan abah masih kritikal."
"Jiran rumah kita yang call abang yang abah pengsan kat rumah. Abang terus datang hopsital setelah dapat call tu. Kata doktor abah ada kanser barah stage four."
"Kanser barah?" Soal aku perlahan. Badan aku hampir jatuh namun pantas saja disambut Fateh. Erat dia peluk pinggan aku.
"Abang tak tahu pun selama ni abah ada kanser barah. Sebab tu abah selalu tolak tawaran abang nak teman dia pergi hospital. Rupa-rupanya abah ada sorok something dari kita."
"Tak ada cara ke nak sembuhkan abah?" Tanya Fateh pula.
Badrul menggeleng kepala lemah.
"Doktor kata untuk abah hidup nipis. Kalau abah hidup pun, jangka hayat abah tak lama."
Semakin kuat air mata membasahi di pipi Hawa. Tubuh Hawa dipeluk oleh Fateh. Terhinjut-hinjut Hawa menangis.
"Boleh ke tengok abah?"
"Doktor tak bagi lagi sebab abah dalam pemantaun doktor lagi. Dalam dua tiga hari lagi bolehla tengok abah."
Fateh angguk seraya menggosok tubuh Hawa supaya dapat mereda tangisan Hawa.
Badurl menyandar lemah di dinding hospital.
🦋🤍🦋🤍🦋🤍
"SAYANG. Jom makan, awak tak makan sejak pagi lagi. Ni dah masuk petang dah." Fateh melabuh pungguh di tepi Hawa.
Hawa menggeleng kepala. Lemah saja suaranya, muka tak usah cakap pucat betul.
Macam tertukar pesakit pulak.
"Nanti masuk angin sayang.Jom kita makan dulu." Pujuk lagi Fateh dengan nada lembut.
"Saya tak nak." Sekali lagi Hawa menolak.
Fateh hela nafas.
Sejak Hawa menangis tadi, sikit pun dia tak bercakap.
Diam dan merenung saja.
Tanya sepatah, kosong patah dijawabnya.
"Fateh." Panggilan seseorang itu buatkan Fateh berpaling ke arah panggil.
" Fateh balik la dulu. Mandi makan semua tu, esok datang la lagi." Suruh Badurl.
Dia kesian tengok adik ipar, sampai saia di airport terus datang sini tanpa rehat pulak tu.
Badan pun tak henti lelah lagi.
lagipun esok Fateh dah kena start kerja. Kesian pulak dia terjegat kat sini.
"Tak apa. Nanti abang pujuk Hawa makan. Fateh balik dulu ." Badrul kerling kejap Hawa yang masih hidup dengan dunia sendiri.
"Abang dah call grab . Dalam 10 minit lagi sampai." Sambung Badrul lagi.
"Kalau ada apa-apa abang call Fateh ye."
"Ye jangan risau la. Dah pergi balik." Bahu Fateh ditepuk berkali-kali. Senyuman ringkas diberi.
"Sayang, saya balik dulu ye. Anything else just call me ok sayang." Usai saja dia berkata, dahi mulus Hawa dicium sayang sebelum mengatur langkah ke luar. Tak lupa beg baju nya turut dibawa. Beg Hawa ditinggal, senang nanti dia tukar pakaian.
Hilang saja kelibat Fateh, tempat diduki Fateh diambil tempat Badrul.
"Kenapa tak nak makan?"
"Tak ada selera nak makan."
"Hawa tak kesian ke kat abah? Kalau abah tahu Hawa tak makan, tak ke abah sedih nanti. Hawa ingat masa Hawa demam, Hawa tak nak makan. Punyala abah risau, sampaikan abah sanggup cari makanan apa yang Hawa nak makan. Biar jauh pun. Dan sekarang Hawa tak nak makan sebab dia, lagila abah sedih Hawa. "
"Hawa takut kehilangan abah."
"Abang pun sama Hawa. Kita doa banyak-banyak Hawa."
"Dah kita makan ye. Lepastu Hawa mandi dan solat. "
"Hawa takut kehilangan abah." Perlahan aku balas. Wajah aku menunduk.
Butir mata mula berair semula.
"Abang pun sama Hawa. Kita doa banyak-banyak Hawa.Dah kita makan ye. Lepastu Hawa mandi dan solat. " Balas Badrul semula. Bahu Hawa dipaut lembut.
"Abang dah makan ke?" Tanya aku seraya menonggak sikit kepala memandang Badrul.
Badurl menggeleng kepala.
"Tak. Abang nak makan sekali dengan adik abang ni."
Aku senyum nipis.
"Abang pun kena makan jugak. Nanti abah sihat, abang pulak sakit."
"Kalau orang sayang abang sihat, mesti abang pun sihat. Jangan risau abang ni ada darah pahlawan tau."
Hawa mencebik. Yelatu.
"Dengar boleh, percaya jangan."
Kami sama-sama ketawa.
Selawat dk agiih tuu 🤨
✨❤️ *۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد ٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞
19 | 3 | 24 🦋
YOU ARE READING
OG| HAWA
Romance2 BOOK : HAWA AL FATEH UTHMAN |HAWA HUMAIRA sinopsisi dalam yee hehehehhe no plagiat❌