39 | HAWA

67 8 0
                                    


💍

     PULANG saja Fateh ke rumah, terus dia menerjah ke dapur.

Pakaian yang masih lengkap itu dihiraukan saja. Apron dipakainya dan baju kemejanya disinsing hingga ke parah siku. Pisau dan papan memotong turut diambil.

Bersiap sedia untuk memasak.

Namun perbuatannya terhenti.

"Aku nak masak apa sebenarnya." Fateh berfikir sejenak.

Dia pun tak tahu nak masak apa yang pasti makan malam ni dia yang masak sebagai tanda maaf untuk hal semalam.

Mungkin peristiwa semalam tak dapat nk wujudkan semula tapi kita cipta kan memori itu di hari ini. Walhal masih tak sama.

Peti ais dibukak.

Bahan-bahan laut seperti kerang, undang dan sotong semua ada. Semua cukup.

Rasanya boleh masak spegetti sefood ni. Senang pun senang.

Laut-laut itu dikelurkan dari peti lalu diredangkan dengan air pula.

Sementara itu juga, Fateh turut mengambil beberapa ulas bawang putih dan merah untuk dipotongnya.

Sebelum dipotongnya bawang itu, baju kemejanya dilepat sehingga ke siku. Sudahlah baju kemejanya berwana baby blue.

Memang susah nak tanggal kalau terkena sos ke lada hitam ke.

Memang nasib la.

Demi isteri tercinta dia rela mencemarkan baju tersayangnya.

Bukanla semeona yang special yang bagi cuma baju ni bemakna lebih kepadanya disebabkan baju ni merupakan hasil titik peluh dia membuka syarikat.

Senang kata dia membeli baju ni merupakan gaji pertama dia.

Jadi sayang baju ni lebih kuat daripada baju kemeja yang lain.

Siap saja memotong bawang.

Dia mula menumiz bahan-bahan tersebut.
Naik saja bau, Fateh mula lempar lauk-lauk seperti ayam udang dan sotong.

Tersenyum panjang Fateh.

Bau pun dah sedap.

Siap saja masakannya, Fateh mula hidangkan masakkannya di atas pinggan.

Fateh hela nafas lega.

Dia kerling jam di dinding. Ada masa 15 minit lagi sebelum Hawa tiba di rumah. Bolehla dia tukar pakaian sekejap.

Badan bukan main belenggasnya.


🤍🦋🤍🦋🤍🦋🤍

      PINTU rumah dibuka dari luar lalu ditutup oleh Hawa semula. Tidak lupa anak kunci kereta disangkut tempat asal.

Aku mula mengatur langkah ke arah sofa lalu tubuhnya dihempas atas sofa empuk.

Keluhan lega dilepaskan.

Rasa penat satu badan. Ramai betul pelanggan harini. Baru dapat gaji ke apanya.

Hawa memejamkan matanya, mahu berehat sebelum naik bilik.

OG| HAWA Where stories live. Discover now