💍PINTU rumah dibukak selepas diberikan salam.
Sunyi. Penduduk dalam rumah ni tak bangun lagi ke.
Jam di pergelangan tangan Fateh dilihat. Baru pukul 7.25 a.m. Hemm patutla. Mesti tenggah bersiap la tu. Sofa yang berhampiran diambil tempat. Lenguh jugak duk diri.
"Eh Fateh bila sampai tak dengar kereta pun?"Soal Mak Awa. Pekerja paling lama di rumah agam ini.
Fateh senyum kecil.
"Baru je sampai Mak Awa. Ni sunyi je rumah. Tidur lagi ke?"
"Nenda ada kat bilik. Selalunya masa ni duk baca alquran nanti turun la tu. Pak Su dengan keluarga dia tak ada, pergi cuti. Sebab tu sunyi sikit."
"Ouhh cuti. Kat mana? Lama ke?" Kepoh Fateh tanya.
"PD je. Lusa ni balik la."
"Ouhh."
"Ni Fateh nak makan dulu ke? Biar Mak Awa suruh bik Indah tolong siapkan."
"Bik Indah?"Soal Fateh pelik.
"Ha Bik Indah tu bibik baru kat sini. Puan Sri ambik. Nak ke makan selalu?" Soal Mak Awa balik.
Fateh menggeleng kepalanya.
"Tak apala Mak Awa, Fateh tunggu nenda dulu. "
"Ibu Awa, aku sudah jemur baju di ampaian." Sampuk sorang wanita muda dibelakang. Ganas. Bibik kalini orang indon.
"Jemur baju? Ehh ya Allah bukan suruh jemur baju laa basuh baju. Haih kamu ni Indah." Mak Awa tepuk dahinya perlahan.
"Kenapa Ibu Awa? pening kepala ya? Mahu aku picitin engak?" Tanya Bik Indah lurus.
Mak Awa geleng kepalanya.
"Dah tak payah.Kerja dengan kamu ni kena buat dua kali kerja tau." Marah Mak Awa.
"Kenapa harus jemur baju dua kali ibu? Engak cantik ya aku jemur tadi?" Keningnya tidak gatal digaru.
Mak Awa hela nafas deras.
"Ni la Fateh bibik baru. Kerja dengan dia ni memang boleh Mak Awa naik darah tinggi. Dah la, Mak Awa pergi luar jap, nak pergi tengok kain, apa dah dia buat yee."
"Dah kamu Indah pergi dapur!"
Pecut Indah meninggalkan ruang tamu.
🦋🤍🦋🤍🦋🤍🦋🤍
"TULI!"Puan Sri Khatijah angguk selamba. Kenapa pelik ke? Ambik budak OKU kerja.
"Kenapa nenda? Dah tak ada pekerja yang okey sikit ke nenda?"
"Apa pulaknya, okey je budak tu. Cuma dia ada masalah perdengaran je laa sikit. Alaaa is not big things la.Lagipun kerja dia tip top tahu."
Fateh mengeleng lemah.
"Pastu nenda cakap macam mana dengan dia. Tadi Fateh tengok Mak Awa cakap dengan dia pun tak dengar juga. Lain tanya lain dijawab. Payah laa nenda. Kalau jadi apa-apa kat nenda bukan dia dengar pun." Fateh merungut. Dia risau keadaan nenda. Pak Su dan Mak Su dia bukan selalu ada kat rumah, semua kerja.Cucu-cucu nenda pun sekolah. Kalau Mak Awa pun selalunya petang dia balik rumahnyq.Adanya seharian nenda pun bibik Indah pekak tu je la
"Nenda tempik je.Kalau kau risau kat nenda, kau tinggal la kat sini."
Fateh hela nafas. Dia dah start.
"Tengok bila ajak duduk sekali terus buat muka. Kenapa teruk sangat ke rumah nenda ni?" Soal Puan Sri Khatijah nadanya agak berjauhan.
Tanggan berkedut nenda, Fateh penggang erat.
"Mana ada. Fateh selesa je la rumah nenda, rumah nenda lagi besar dari rumah kondo Fateh. Tapi, Fateh kan dah besar kan nak la independent jugak nenda. Lagipun kondo Fateh dekat sikit dengan office kalau kat sini jauh. "
"Yelah nenda faham. Nanti free datang la jengkuk nenda kat sini. Tak akan kena call dulu baru nak datang sini. Nak nenda mati
dulu baru nak datang ke Fateh!." Sela nenda."Apa ni nenda cakap pasal mati ni. Tak suka la. Nenda je satu-satunya keluarga Fateh ada, tak akan nenda nak tinggal Fateh jugak." lirih nadanya.
Masa umur Fateh berginjak ke 18 tahun, dia kehilangan kedua-dua ibu bapa dan juga adik perempuan akibat pertembungan kereta dan sama-sama mati di tempat kejadian .
Tapi Fateh redo itu sudah tulis ketentuan ilahi , sekelip mata dia sudah jadi anak yatim piatu . Tapi Fateh tetap bersyukur , dia dapat jugak rasa kasih sayang walaupun hanya 18 tahun sahaja.
"Mati itu pasti Fateh oii. Kejap nenda nak panggil Indah, dah siap ke belum bekal untuk kamu."
"INDAH! OOO INDAH!" Tempik kuat Puan Sri Khatijah.
Ternaik bahu Fateh akibat terkejut dengan tempikan. Ini bukan Indah je dengar, jiran sebelah rumah pun dengar.
"Dah siap belum bekal yang saya suruh awak buat tu?"
"Udah Puan Sri. Mahu aku ambik sekarang ya?"
"Ya pergi ambik sekarang." suruh Puan Sri Khatijah.
"Baik Puan Sri." Bik Indah menunduk badan sikit sebelum bergerak ke dalam semula.
"Elok pulak telinga dia nah."getus aku perlahan .
Sebuah tarperware sederhana besar yanh diisi dengan kuah karipap dihulur Bik Indah dicapai oleh Puan Sri.
"Nah untuk kamu.Nanti lunch boleh makan." Huluran nenda disambut Fateh.
"Thanks nenda. Nanti next week Fateh datang lagi, ingat dapat jumpa si budak iman tu tapi tak ada pulak dia ye."
"Dia pergi cuti. Kamu la lama sangat tak datang. Budak tu asyik tanya kamu je."
Fateh senyum kecil. Rindu pulak dengan kerenah mengada-gada iman
Selawat dk agiih tuu 🤨
✨❤️ *۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد ٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞🖤
9 | 1 | 24🦋
YOU ARE READING
OG| HAWA
Romance2 BOOK : HAWA AL FATEH UTHMAN |HAWA HUMAIRA sinopsisi dalam yee hehehehhe no plagiat❌