34. Closest to heaven

230 22 17
                                    

Nuutti

Päässäni soi The Goo Goo Dollsin Iris, aina vain and I don't want the world to see me, 'cause I don't think that they'd understand ja kaikki tapahtui silmieni edessä uudestaan.

When everything's made to be broken, I just want you to know who I am ja näin välähdyksen Eelistä, sen ärsyttävän kauniita kasvoja, joita olin oppinut rakastamaan; sen sinivihreitä silmiä, jotka loistivat tavalla, jota en ollut nähnyt kellään muulla.

Hyräilin kappaletta mielessäni, kelasin sen päässäni alkuun ja aloitin alusta. And I'd give up forever to touch you.

'Cause I know that you feel me somehow—

Ase ei ollut lauennut, mutta pelkästään sen näkeminen oli saanut liikkeen huoneessa sakkaamaan. Eikka oli säpsähtänyt niin rajusti, että se oli potkaissut minua nilkkaan niin, että sitä särki vieläkin.

Olin halunnut huutaa, halunnut, ettei Aino olisi koskaan levittänyt rahoja tai lääkelistoja keittiönpöydälle. Halusin työntää ne taskuuni, suojella jokaista huoneessa olevaa kehollani, halusin olla Eeliksen luona — en ollut koskaan halunnut mitään niin paljon.

You're the closest to heaven that I'll ever be—

Eelis.

And I don't want to go home right now.

Ei. Halusin kotiin. Halusin kotiin, vaikka laulussa väitettiin muuta. Halusin Eeliksen luokse.

En halunnut istua siinä, hiostavalla nahkasohvalla, ja katsoa silmästä silmään naista, joka osoitti aseella ihmistä, kuka oli tehnyt elämästäni satoja kertoja helpompaa.

Ainon kasvoilla ei näkynyt ripaustakaan pelkoa, mutta tiesin sen sisimmässä roihuavan liekin. Se ei halunnut kaiken päättyvän näin. Jonkin ajanjakson oli tarkoitus päättyä tänään, mutta ei näin.

"Vittu huijasitsä mua?" Aapo huudahti kuin olisi hävinnyt jonkin typerän lautapelin. Sen kädet olivat puristuneet nyrkkiin ja se melkein tärisi vihasta. Minä tuskin hengitin.

"Kaikkea mitä sanotte voidaan käyttää teitä vastaan", Selina sanoi ja irrotti toisen kätensä pistoolista. Tuijotin sen punaiseksi lakattuja kynsiä ja mietin, ettei se näyttänyt yhtään kytältä. Oliko se kyttä? Joku undercover-agentti?

"Ojala kuittaa", nainen puhui takkinsa kaulukseen. "Asunnossa on neljä henkilöä. Yksi sopii kuvaukseen."

You're the closest to heaven that I'll ever be—

Miksi en ollut sanonut Eelikselle, että rakastin sitä? Miksi en ollut saanut sanoja suustani jo silloin laiturilla, kun se oli huudahtanut sanat ilmaan melkein hädissään? Miksi olin pyytänyt sitä odottamaan?

"Oletteko te Korhonen ja Viherlehto?" nainen kysyi ja tajusin sen katsovan minua ja Eikkaa. Eikka vilkaisi ensin minua kuin ei olisi uskonut tulleensa puhutelluksi ja nyökkäsi sitten.

"Teidät on ohjattu muun partion huoleksi", nainen sanoi ja työnsi pistoolin vyöhönsä. Kaikki tuntui tapahtuvan kuin hidastettuna. Selina käänsi Ainon selin itseään vasten ja napautti sen ranteet käsirautoihin.

"Kenen muun partion huoleksi?" Aino sihahti, kun Selina työnsi sen naama edellä vasten seinää. Sen puhe puuroutui, mutta helvetti että se kuulosti vihaiselta. "Ihan yhtä vitun lailla noi on olleet mukana tässä kuin minäkin. Ja missä se vitun Aaronkin on?"

"Minä en ota kantaa ylemmän tahon päätöksiin", Selina sanoi ja väänsi Aapon kädet miehen selän taakse.

Hetken oli ihan hiljaista, ja uskalsin viimein vetää syvään henkeä. Eikka vieressäni näytti siltä kuin olisi nähnyt haamun. Sitten Aino nauroi.

Aurinko nousee huomennakinWhere stories live. Discover now