BAB 19

994 44 0
                                    

Kota London

"Jauh kau termenung Adam Louis." Aidan menepuk bahu Louis.

"Teringat bini oii. Rindu dengan bidadari aku." Louis mengangkat keningnya.

"Cehhh untunglah ada bini. Aku ni hurmmm. Alahhh lusa kau dapat la jumpa Hazel Aryana kesayangan kau tu."

Louis tersenyum.

"Rindu harini tak boleh bawa ke lusa bro. Harini, harini punya cerita. Lusa, lain cerita."

"Haihh nanti kau tenung la lama-lama wajah bidadari kau tu. Mengada." Aidan mencebik.

"Aku risau." Perlahan Louis bersuara.

"Hah? Risau apa pula?"

"Risaukan isteri aku la, Hazel."

"Kau nak risau apa Louis? Dia duduk dengan ibu dia kan? Abang dia pun ada sekali." Aidan menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Aku risau la Aidan. Kau bukannya tak tahu Dan macam mana sebelum ni diorang layan Hazel."

"Tapi Louis aku tengok Ibu dengan Hafiz dah okay kan? Diorang layan Hazel pun baik je sekarang. Dah... kau tu jangan fikir sangat."

"Dan, kau tahu kan keadaan mental isteri aku macam mana? Depan mata aku dia nak potong urat nadi dia." Raut wajah Louis jelas menunjukkan kerisauan.

"Aku tahu Louis. Kau jangan fikir bukan-bukan."

Louis mengangguk. Jelas kerisauan di wajahnya sudah tidak dapat disembuyikan lagi.

Aidan yang perasan akan kerisauan Louis...

"Jom keluar. Takkan nak duduk je dalam hotel ni? Bosan la." Aidan mencebik.

"Malas la aku nak keluar."

"Aku nak belikan baju untuk mama aku. Kau taknak beli something ke untuk Hazel?"

"Ehh ha a la. Aku belum beli hadiah untuk dia. Aduhh kejap-kejap aku." Louis segera bangun, mencapai telefon dan dompetnya. "Kau dah order taxi?"

"Dah...Jom!"Aidan mengatur langkah keluar dari bilik hotel. Louis hanya mengangguk dan mengikuti langkahnya.

Camden Market (Camden Lock Place London NW1 8AF)

Camden Market, terkenal dengan imej kosmopolitan mereka, produk yang dijual di gerai termasuk kraf tangan, makanan segera dan banyak lagi. Merupakan tarikan pengunjung keempat paling popular di London.

"Wah cantiknya bangunan dekat sini. Kalau Hazel ada sekali ni, mesti dia suka." Bersinar-sinar mata Louis menikmati hasil seni yang gah berdiri.

"Nanti kau bawa la Hazel datang sini."

Kaki mengatur langkah. Mereka berdua menikmati suasana di Camden Market.

"Kau nak bawa Hazel pergi honeymoon kan?"

"Haa aku nak bawa dia pergi Perancis. You know what bro? Hazel pandai cakap Fance!" Louis yang berada di belakang meletakkan tangan pada bahu Aidan. Langkah mereka terhenti. Tergamam mendegar kata-kata Louis.

"Wah bukan biasa-biasa isteri kau Louis. Tapi kalau tak silap aku... Dia belajar sampai form 6 je kan?" Aidan mengerutkan dahi.

Louis mengangguk. "Iya Aidan. Kau tahu yang buat aku terkejut, dia belajar bahasa France dari cerita yang dia tengok."

"Lagi power! Untung la kau Louis. Dapat bini cantik macam bidadari. Pandai pula tu. Memang perfect la." Mencebik je keje si Aidan.

"Alaa kau kan ada Raisya kesayangan kau tu. Bila?" Louis menyiku lengan Aidan. Mengangkat kening.

"Aku dah putus dengan Raisya. Ermmm dia isteri orang Louis. Ada anak satu. Aku dapat tahu lepas kau akad nikah haritu." Aidan tunduk, matanya mula berkaca. Sedih dan kecewa. Remuk hatinya.

"Errr sabar la Aidan. Bunga bukan sekuntum bro. Aku doakan kau dapat peneman hidup yang kau impikan Dan." Louis menepuk-nepuk bahu kawannya. Serba salah dibuatnya.

"InsyaAllah Aamin. Kalau dapat isteri macam Hazel aku bersyukur gila Louis. Isteri kau memang circle isteri idaman."

"Alhamdulillah Aidan. Takpe. InsyaAllah kau akan dapat yang lebih lagi. Dah jom!"

Aidan mengangguk. Dia kembali mengatur langkah. Diikuti oleh Louis dari belakang. Tiba-tiba.....

Tinggg!!!

Langkah Louis kembali terhenti. Dia mengeluarkan telefon dari poket seluarnya.

"Daddy!!! Haze sedih." Rupanya chat dari isteri tercinta.

"Kenapa sayang? Abang Hafiz dengan Ibu buat sayang stress ke?" Cuak muka Louis.

Tinggg!!!

"Tak! Haze rindu daddy. Hehe."

Ya Allah budak ni. Aku tengah risaukan dia... Ada juga yang kena gigit ni... Louis menarik nafas lega.

"Mengada ye budak manja ni. Saya pun rindu dengan isteri saya." Tersenyum Louis.

Tinggg!!!

"Daddy... nak peluk. Taknak lepas."

Membutang mata Louis.

Isteri aku ni kena sampuk ke? Kenapa tiba-tiba je...

"Iya sayang. Nanti saya balik, saya peluk budak ni ye."

"Hurmm Haze nak sekarang. Nak peluk lepastu nak..... kiss"

"Hazel Aryana, behave sayang." Gelisah Louis. Sudah la rindukan isteri, tiba-tiba dapat chat macam tu.

Tinggg!!!

"Alaaa daddy boleh la... Haze nak peluk daddy erat-erat. Taknak lepas sampai bila-bila. Boleh?"

"Hazel Aryana, baik awak behave. Iya nak peluk, taknak lepas... saya risau benda lain yang terlepas nanti. Sayang nak?" Saja kenakan isterinya. Nakal sangat.

Tinggg!!!

"Errr okay bye! Nak pergi dapur." Merah padam muka Hazel dibuatnya. Tahu pun malu.

Aik macam tu je. Ouh dah kenakan orang lepastu mula la nak larikan diri ye. Comel betul perangai budak ni. Eeeeeeee comel!!!!!

"Eh nak lari pula ye. Dah usik-usik orang dia larikan diri ye."

"Werkkk. Bye! Haze nak masak."

"Okay my little princess. Hati-hati jangan ada luka ye. I love you sayang."

"Baik tuan. I love you too daddy."

Tiba-tiba datang sosok badan seorang lelaki dari arah belakang Louis. Menjengketkan sedikit kakinya, mengintai. Aidan!

"Ouh chat dengan isteri kesayangan rupanya. Aku dah rupa orang gila, bercakap sorang-sorang. Nasib orang tak dengar je." Aidan buat muka sedih."

"Err alaa sorry la Aidan. Haze ni chat cakap rindukan aku."

"Hurm untunglah ada orang rindukan. Kita ni siapa la nak rindukan. Sodih den macam ni."

"Aidan, buruk la kau buat muka macam tu." Louis mengetap bibir. Menahan tawa.

"Huh kurang asam betul kau kawan. Dah jom! Dah lambat ni Louis."

Mereka mengatur langkah, memasuki salah satu kedai pakaian. Dibelek-belek pakaian yang digantung pada rak.

"Aku dah siap Aidan. Kejap lagi kau teman aku pergi kedai buku ye. Aku nak belikan buku untuk Hazel. Dia suka baca buku. Lagipun aku nak topup bahan bacaan aku dekat rumah tu."

"Adehhh dua-dua ulat buku rupanya. Memang serasi betul la kau Louis. Nak buat apa-apa, no problem."

"Kalau la aku yang dapat Hazel..." saja nak naikkan darah Louis.

"Haa kau jangan nak buat aku geram. Sebelum tapak kasut aku melekat dekat muka kau baik kau diam."

Mengekek Aidan ketawa. Muka Louis sudah bengang habis.

"Baik tuan." Aidan mengangkat tabik pada Louis.

Nasib baik tak mati aku dengan bapak singa ni. Haa elok la. Sorang anak singa, sorang bapak singa. Ngam! Aidan mengetap bibirnya.

I'm Yours, LouisWhere stories live. Discover now