Louis melihat Hazel sedang mengurut-urut kakinya.
Haa dah sakit la tu. Tadi bukan main berjalan.
"Sayang, dah siap kemas? Kalau belum biar saya yang kemaskan." Louis mengambil baju yang digantung dalam almari bilik hotelnya.
"Belum. Ada sikit lagi barang Haze tak masukkan dalam luggage bag tu." Memuncung panjang ye mulut bini Louis ni. Matanya sudah mengantuk.
"Sakit lagi ke sayang? Baring, cuba tidur okay? Barang tu saya kemaskan."
"Tak boleh nak tido. Sakit." Muka Hazel macam budak kecik tengah tahan menangis.
"Sakit sangat ke sayang?" Louis menghampiri isterinya. Dipegang dan diurut perlahan kaki Hazel.
Hazel mengangguk.
Louis membuka kembali luggage miliknya.
"Tadaaa." Dah standby siap-siap minyak urut untuk isterinya.
"Daddy bawa?" Membutang mata Hazel. Louis mengangguk, mengangkat kening sambil tersenyum.
Louis mula menyapu minyak pada kaki isterinya. Diurut perlahan-lahan.
"Lepasni kalau nak jalan-jalan, baby kena duduk atas kerusi roda. Saya sendiri yang tolakkan. Faham?" Louis menuang sedikit lagi minyak pada kaki Hazel.
"Hish taknak la daddy. Orang pandang kita nanti macam mana? Haze taknak daddy malu." Hazel menggosok matanya yang sudah mula mengantuk.
"Diam! Saya sayang awak princess. Pedulikan apa yang orang nak kata. Ingat, fikir pasal diri sendiri dulu baru boleh fikir pasal orang lain."
"Tapiiiii Haze taknak. Tak best la pergi jalan-jalan tapi guna wheelchair." Hazel mencebik.
"Haihhh degilnya manja ni ye. Iyalah tapi Haze kena janji, jangan jalan banyak sangat. Okay manja?" Louis mengusap kepala isterinya. Hazel mengangguk.
"Daddy... baring sini, tepi Haze." Hazel menepuk-nepuk ruang kosong katil.
"Hm?" tanpa banyak cakap, Louis merangkak, baring di sebelah Hazel.
"Kenapa manja?" Adam Louis menyelak beberapa helai rambut yang menutupi wajah isterinya.
"Nak peluk..." Hazel terus menyembamkan muka pada dada Louis.
Louis tersenyum. Dikucup dahi si isteri.
"Daddy, kalau nanti Haze tak dapat bagi daddy zuriat macam mana?" Hazel mendongak, menatap wajah Louis.
"Sayang, nanti kita ambik anak angkat je. Lagipun saya taknak awak sakit."
"Haze taknak daddy. Takkan taknak ada keturunan sendiri kan? Lagipun umi dengan abah mesti nak cucu. Haze menantu sulung diorang." Riak wajah sedih Hazel Aryana terpancar jelas.
"Sayang, umi dengan abah faham keadaan awak. Jangan fikir lagi ye baby. Ada rezeki kita nanti. Lagipun kita baru 2 bulan nikah. Tapi..... saya taknak baby sakit. Sakit sayang yang sekarang pun saya tak sanggup tengok, ni tambah berbadan dua... erm."
"Daddy, saya nak lahirkan zuriat daddy. Saya nak jadi ibu kepada anak kita."
Louis mengukir senyuman. Tapi perasaan risau pada keadaan isterinya tetap ada. "Thankyou sayang." Louis mencium pipi gebu isterinya. Hazel membalas senyuman Louis.
"Daddy, kalau Haze ditakdirkan tak boleh jalan lagi macam mana?" Tangan Hazel diletakkan pada dada Louis. Matanya yang berkaca juga tertumpu pada dada suaminya.
"Daddy akan cari orang lain tak?"
Louis mengerutkan dahi.
Kenapa tiba-tiba soalan yang macam ni keluar? Apa budak ni fikir?
Louis mengangkat wajah isterinya, dipandang wajah putih berseri Hazel Aryana. Diusap-usap pipi merah delimanya.
"Sayang, jangan fikir bukan-bukan. Saya akan jaga awak budak manja. Itu janji saya."
"Tapi....."
"Dah duduk diam-diam. Saya takkan tinggalkan sayang. Tidur ye princess. Jangan fikir bukan-bukan. Saya taknak awak stress."
"Okay daddy." Perlahan Hazel bersuara.
"Goodgirl manja."
Louis memeluk badan kecil Hazel. Akhirnya Hazel Aryana lena di dalam pelukan suaminya, Adam Louis.
_______________________________
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
"Assalamualaikum abah. Lama tunggu?" Louis mencium tangan Tuan Syed. Diikuti dengan Hazel.
"Waalaikummusalam Louis. Tak la. Abah dengan adik baru je sampai."
"Umi tak datang?" Mata Hazel mencari-cari sosok Puan Latifah.
"Tak kak long. Ada tetamu yang tak diundang dekat rumah tu. Angah pun nak datang tadi." Suara kesal si bongsu Puan Latifah. Memuncung panjang Adam Fatih.
"Siapa yang datang abah?" Louis mengerutkan dahi sambil mengangkat beg dan luggage mereka berdua.
"Haihhh nanti kamu sampai kamu tahu la nak."
Louis dan Hazel saling membalas pandangan. Hazel mengangkat kening, tertanya-tanya dia dibuatnya. Louis hanya mengangkat bahu. Dia juga tidak tahu siapa tetamu tidak diundang yang Tuan Syed maksudkan.
"Dik, nah tolong angkat beg ni ye." Louis menghulurkan yang berukuran serdahana kepda Adam Fatih.
"Hish ingatkan bagi hadiah. Bagi beg suruh untuk kita angkat pula. Huh." Fatih menarik muka.
"Hadiah untuk Fatih, kak long dengan abang long ada belikan." Hazel tersenyum melihat gelagat adik iparnya.
"Yes!!! That's my kak long. I love you kak long." Fatih membuat mini love untuk Hazel.
"Ehh... No no no! Ni Along punya. Sukahati dia je kata I love you dekat isteri kita." Louis menarik lembut badan Hazel ke belakang.
"Cehhh kedekut punya abang. Tapi kak long sayang Fatih kan? Kan kak long kan?" Fatih mengangkat kening. Senyuman nakal mengusik abang sulungnya.
Hazel hanya tersenyum melihat aksi dua beradik itu. Pening kepala dibuatnya tapi seronok melihat hubungan erat mereka adik beradik.
"Dah-dah pening kan long tu nak melayan perangai Fatih dengan along. Tapiiiii hadiah untuk Fatih je ke? Untuk abah takde?" Tuan Syed saja mengusik.
"Mestilah ada abah. Takkan la kami tak ingat abah. Untuk abah Haze sendiri yang pilih tau. Nanti sampai rumah, Haze nak abah cuba." Senyuman tak lekang dari bibir Hazel. Gembira.
"Ha a abah. Orang tu excited tau pilih hadiah untuk abah dengan umi. Sampai sakit kaki tu." Louis menyampuk.
Senyuman bertukar pada jelingan.
Louis mengetap bibir. Senyuman kerang busuk dilemparkan pada isterinya.
Hazel masih memberikan pandangan yang tajam pada Louis.
Alamak budak ni dah jadi anak singa balik. Baru je sampai Malaysia dah bertukar. Mampus la aku macam ni.
Adam Fatih yang perasan hanya mampu tergelak.
"MasyaAllah baiknya menantu abah. Jom kita balik dulu ye nak."
"Hehe jom sayang." Louis menggenggam tangan Hazel. Louis mendekati telinga Hazel. Berbisik....
"Sorry princess."
"Haze tak marah pun. Saja je." Bisik Hazel.
Spechless Adam Louis.
D... di... diaa mainkan aku?
Hazel mengatur langkah meninggalkan suaminya yang kaku bak patung cendana itu. Dia menjelirkan lidah pada Louis. Senyuman kembali mekar pada wajah manisnya.
YOU ARE READING
I'm Yours, Louis
Romance"Princess, letak pisau tu sayang." Louis memujuk kekasihnya, Hazel supaya meletakkan pisau yang di genggamnya. Dia tahu keadaan mental Hazel tidak stabil. "Awak tak faham saya!" Hazel membentak. "Sayang, macam mana saya tak faham awak sedangkan saya...