إللي مالوش كبير بيشترى له كبير وأنا إختارت الاستاذ عبدالله كبيرى.
أحمد: عبدالله!!!!!
ياسمين: أيوه لو عايزه فعلاً تتجوزنى يبقى تطلبني من الاستاذ عبدالله.
أم فوزي:عين العقل يا بنتى ربنا يكملك بعقلك
###$$$$###################
بعد أربعة أيام على الهاتف.
سارة وهي تضحك: : خلاص خلاص هاقوله ما تتكسفيش بقى.(ثم تنظر لعبدالله وتكمل): اكيد هكون معاه ومش هسيبك.............. خلاص إن شاء الله هتيجي من بدرى خلاص ألف مبروك.أنا فرحانه لكى أوى...... طيب مع السلامه.
ينظر لها عبدالله: مين إللي بتكلميها.
سارة: اعترف إنى صح وإنت غلط.
عبدالله: مش فاهم صح في إيه.
سارة: لما قلت لك نظراتهم لبعض فيها حاجه وأهه إحساسي طلع صح.
عبدالله ؛: نظرات مين ؟وإحساس مين ؟ إنتى بتتكلمى عن إيه بالضبط ؟
سارة: عن أحمد وياسمين طبعا.
عبدالله: مالهم؟
سارة: فوق يا عبدالله أحمد عاوز يتجوز ياسمين وهيجى بكرة يطلب إيدها منك.
عبدالله: مستحيل.
سارة: أنا قلت نظراتهم لبعض فيها حاجه وأهه هيتقدم لها بكره وهيا اتصلت عشان تكون موجود معاها.والله فيها الخير.
عبدالله بغضب: فيها الخير إنت شايفه إن فيها الخير.
سارة: اكيد فيها الخير مالك يا عبدالله إنت غريب عن ياسمين وما فيش لك أى صفه في حياتها لكنها أصرت إن أحمد يطلبها منك.
عبدالله بغضب أكبر: وأنا بقولك ده لا يمكن يحصل إلا على جثتى.
ثم أخذ مفاتيح سيارته وخرج مسرعا.
##############################
إحدى عاداتنا كمصريين حينما يتقدم عريس يقوم أهل العروسه بحملة تنظيف لكل ركن في البيت وكأن العريس سيعاين البيت قبل ان يتقدم للعروس ولأن ياسمين مصريه أصيلة فقد قامت بحملة تنظيف موسعة بدأتها بغسل كل الملابس النظيفة والمتسخة والستائر والمفروشات واليوم قررت تنظيف كل ركن في البيت حتى الحوائط والجدران والشبابيك ولأن مهمتها شاقه فقد ارتدت جلباب بيتى قصير لنصف الساق وبربع كم عليه صوره كبيره لتوم وجيري بلون ليمونى غريب أما شعرها فرفعته بإهمال.
وبعد مرور أكثر من ثلاث ساعات في التنظيف فكت شعرها مسترسلا لأخر ظهرها وجلست تستريح برضا تام عن إنجازها اليوم.لتتفاجأ بطرق على الباب فتفتح بسرعه وتتفاجأ بالاستاذ عبدالله فترحب به: أهلا يا أستاذ عبدالله إتفضل.فيدخل ويجلس على الكرسي في الصالة وبعدها ينتبه لشكل ياسمين فلأول مرة يراها بهذه الصورة العشوائية الحلوه ولأول مرّة يرى شعرها مفكوكا على حريته.ليبقى فترة يتاملها لتشعر بالخجل من نظراته وتضع خصله من شعرها خلف أذنها لتقول بخجل: أعمل لحضرتك فنجان قهوة .
عبدالله: إقعدى يا ياسمين عاوز أسألك سؤال.هل فعلاً الكلام إللي سارة قالتو صحيح ؟ هل فعلا أحمد عاوز يتجوزك ؟ فإبتسمت بخجل وأخفضت رأسها وقالت: أيوه.
فيصرخ فيها: بالبساطة دى أيوه.طيب وأنا فين بعد السنين إللي فاتت دي كلها بتقولي أيوه طيب أنا فين مش عارفه إنى (بح.......)فتصرخ ياسمين مقاطعة: لا أوعى تكملها.أوعى تضيع الشئ العظيم ده بحرفين.وأنا عارفه ومتأكده إنك ما تقصدهاش أوعى.
عبدالله بألم: ليه مش عاوزانى أقولها هى دى الحقيقة.
فتقول بألم وقد بدأت دموعها بالنزول: لأ مش دى الحقيقة الحقيقة إنى من أول ما عرفتك مش لاقيه تصنيف للي بتعمله معايا غير إنك إنسان عظيم وشهم فإوعى تستخف بإللى عملته معايا ولو قلت الحرفين الباقين هتدمر كل حاجه
عبدالله: تقصدى إيه بهدمر كل حاجه.
ياسمين دموعها تجرى على خديها.: أكيد هتدمر كل حاجه لان شهامتك وعظمتك دى هتكون عشان (بح..).ولو كملتها يإما أوافقك أو أسيب البيت وأقطع كل علاقة ليا بيك.
عبدالله: وإيه علاقة الكلمه بإنك تسيبى البيت.
ياسمين بحسرة: لأنى مش خاينه مش هخون العيش والملح إللي أكلته في بيتك مع مراتك ومستحيل أقابل طيبتها معايا بأنى أخونها مع جوزها.
فتبكى وتقول: حرام عليك يا أستاذ عبدالله حرام عليك أنا ماليش في الدنيا غيرك خسرت أمى وإخواتى ليه عايزنى أخسرك دا إنت كل أهلى لما أحمد قال أتجوزك قلت له أنا مش وحيده أنا عندى الأستاذ عبدالله.مين غيرك هيتشرط ويطلب ويقول له ياسمين دى مش رخيصه دى غاليه ولازم تتعب عشان توصل لها مين غيرك هيحط إيده في إيد أحمد ويقرأ معاه فتحتى.ولما المأذون يقول وكيلك مين يا عروسه ليا مين غيرك يبقى وكيلى.مين غيرك هيسلمنى لجوزى ويقوله دى أمانه في رقبتك.ليا مين غيرك إنت كل حاجه في حياتي ليه عايز تضيع كل ده بحرفين تافهين حرام عليك.وتنخرط في بكاء شديد فيقترب منها عبدالله ويحاوط كتفها ويضع رأسها على كتفه ليزيد بكائها وهو يربت على على كتفها ويهدئها ويقول: مش بس هتشرط ده أنا هخليه يشوف الويل قبل ما أوفق عليه إنت مش رخيصه ده إنت غاليه علينا أوى وقولى لاحمد عيب يتقدم لك في بيتك وأنا بيتى موجود
################################
جالسه بكل رقى وفخامة على كرسيها الفخم تشرب كوب من القهوة التركية بكل أناقه لترى أحمد ينزل من على درجات سلم القصر ليجلس على الكرسي المقابل لها.ويقول: ماما أنا عايزك في موضوع مهم.
أمنية هانم: خير يا أحمد.
أحمد: أنا قررت أخطب وعايزك معايا.
فإبتسمت وقالت: هايل أخيرا قررت إتصل بخالتك وحدد معاها.
أحمد: إيه علاقة خالتى بخطوبتى.
أمنية هانم:إنت مش قررت تخطب هايدي بنت خالتك.
أحمد: لأ طبعاً مش هتجوز هايدى وإنت عارفه ده كويس أنا عاوز أتجوز ياس...
لتقاطعه أمنية هانم: إنت أكيد بتخرف عاوزنى أخطب لك واحده غير هايدى بعد كل التضحيات إللي عملتها لك.كفايه إنها سابت أهلها وعايشه معانا من سنين عشانك وإنت ببساطة عاوز تتجوز واحدة غيرها من دى إللي بتفضلها على هايدي بنت مين ومن عائلة مين ؟.أحمد: هيا بنت عاديه بس...
فتقاطعه بإستهزاء: كمان بنت عاديه مش بنت عائلة أكيد دى نزوه من نزواتك بتاعت زمان على العمومenjoy لكن لما تفكر تتجوز بجد فإعرف إن هايدى وبس.
فيتأكد أحمد أن لا فائدة من الجدال معها فيقوم.
لتقول بإستهزاء: لما تزهق منها وتطلقها إبقى إرمى لها شويه فلوس تملى عينها أكيد دى بنت تافهه من إللي تعرفهم.
ليخرج أحمد وفى قلبه ألم من كلمات أمه القاسيه
#############################
★بالرغم من ضيق أحمد من كلام أمه إلا أنه كان شديد الوسامه.
★بالرغم من إصرار عبدالله أن تقام حفلة الخطوبه في منزله إلا أنه كان يخفي غصه في قلبه.
★بالرغم أن الحفله كانت بسيطة إلا أن ياسمين كانت جميله جدا بفستانها الوردى الطويل وتسريحة شعرها البسيطة ومكياچها الهادىء.
★بالرغم أن الحضور لا يتعدى خمسة أشخاص عبدالله وزوجته سارة وإبناه هنا وهانى صديق أحمد وأم فوزي إلا أن الحفله كانت رائعة
★بالرغم أن الموسيقى الهادئه التي مصدرها مسجل الأغانى إلا أن أحمد أصر أن يرقص مع ياسمين رقصتهم الاولى.
،★بالرغم من الغصه في قلب عبدالله إلا أنه شاركهم الرقص مع زوجته سارة.
★بالرغم من إحساسها بما في قلب زوجها إلا أنها لم تحقد على ياسمين فهى تدرك أن ما به ليس حب بل تملك وإحساس بالمسؤولية.
★بالرغم من خلو الحفله من الفتيات إلا أن هانى إتجه لأم فوزي يطلب منها مشاركته في الرقص.
★بالرغم من الضربه التى أخذها هانى على رأسه من أم فوزي إلا أنه لم يتخلى عن مرحه فحمل هنا الصغيرة ليرقص معها.
★بالرغم من نقص عدد الحضور إلى أربعة فقد نامت هنا على كتف هانى إلا أن الحفله إستمرت.
★بالرغم من طلب أحمد أن يكمل سهرته مع ياسمين إلا أن عبدالله رفض بشدة لتطيع ياسمين عبدالله.فيخرج عبدالله لسانه ليغيظ أحمد في حركة طفوليه بينهم.
لينتهي الحفل العجيب الساعه الحاديه عشر مساء ويصر أحمد علي توصيل ياسمين ليرد أحمد الحركه لعبدالله ويخرج له لسانه.ليتفاجأ بأم فوزي تركب معهم السياره.
############################
عندما دخلت السيارة الحاره حتى بدأت أم فوزى في إطلاق الزغاريد ولما توقفت السيارة وخرج أحمد وياسمين أخرجت أم فوزي كيس من حلوى ( الكامله) لترميها على أحمد وياسمين وهى تطلق الزغاريد فتجمع حولهما الاطفال والصغار لالتقاط الكرمله ويتساءل الجيران فتزف خبر خطوبة ياسمين من رجل الأعمال أحمد بيه ليتجمع الجيران حولهما في تصفيق وتهليل وتشاركهم الجارات بالزغاريد في إحتفاليه بسيطة لكنها جميله ليعلم كل أهل الحارة أن هذا الرجل أحمد بيه خطيب ياسمين.
أنت تقرأ
دموع الياسمين وإبتسامتها
ChickLitروايتى عن فتاة إسمها ياسمين تحيا فى عائلة شديدة الفقر لكنها راضية تعرضت للظلم شديد جعلها تدخل السجن لسنوات فى جريمه قتل وتخرج فتجد نفسها بلا أهل ولا بيت 😔😔😔😔😔 أما أحمد فقد عاش حياة مرفهه بلا أي مسؤولية ومات الأب فيجد نفسه فجأه مسؤول عن شركات وأ...