Chapter 13

91 9 0
                                    

Delisha menyelongkar almarinya untuk mencari baju yang ingin dipakainya dinner malam ini. Namun satu pun tiada yang berkenan di hatinya. Semua baju yang ada di dalam almarinya sudah pernah ia guna.

"Ishhh! Malasnya aku! Takde satu pun baju yang aku boleh pakai" Delisha mendengus perlahan.

"Yang ni aku dah pakai keluar dengan angah! Yang ni pun aku dah selalu guna! Arhhh malas lah macam ni!" Delisha duduk ke katilnya dengan muka cemberut.

Delisha mendengar ketukan dari luar pintu biliknya. "Adik! Adik dah siap ke? Kejap lagi kawan adik nak sampaikan?" Soal umi kuat.

"Kejap umi! Adik belum siap lagi" Jawab Delisha dengan suara muram.

Umi Kalsom masuk kedalam bilik Delisha.
"Ni kenapa belum siapa lagi ni? Dah lewat dah ni adik?" Soal umi hairan.

"Boleh tak kalau adik tak turun dinner malam ni" Tutur Delisha dengan muka muram.

"Dah kenapa pula adik tak nak turun? Yang nak datang tu kawan adik tau! Adik jangan nak buat hal eh!" Umi Kalsom bernada tegas.

"Adik takde baju nak pakailah umi! Semua baju adik dah guna!" Delisha menjawab dengan muka hampir nangis.

"Ya Allah ingatkan apalah tadi! Dah tunggu jap umi ambil baju lama umi, rasanya muat dengan adik" Umi Kalsom keluar dari balik Delisha.

Delisha menunggu umi Kalsom. "Nah! Try pakai ni! rasanya muat dengan adik, Dah pergi pakai umi nak tengok!" Umi kalsom memberikan dress tersebut kepada Delisha.

"Cantiknya baju ni umi" Sempat Delisha memuji sebelum mengambil dress tersebut.

Delisha keluar dari bilik mandinya dengan memakai dress yang diberikan oleh umi. Dress tersebut berwarna ungu, dengan sulaman bunga yang kemas.

"MasyaAllah cantiknya adik! Terus umi teringat masa umi dulu-dulu pakai dress ni first date dengan abah" Ujar umi dengan senyuman manis.

Delisha tersenyum melihat umi kalsom. "Terima kasih umi! Bagi adik pinjam baju umi, cantik sangat baju ni, patutlah abah jatuh cinta dengan umi" Ucap Delisha dengan gurauan.

"Ada-ada aje kamu ni! Dah pergi siap cepat, lepas tu turun okay?" Pesan umi Kalsom.

"Okay umi! Kejap lagi adik turun" Setuju Delisha.

Umi Kalsom keluar daripada bilik Delisha. Delisha meneruskan sesi memperias diri. Dah macam nak pergi dinner dengan bakal shuben gamaknya. Demi abe Rian, kita sanggup Muahaha.

Di ruang tamu,

Tuan Darwin sedang duduk sambil melihat ke arah kaca televisyen. Dia mendengar lonceng rumah berbunyi lalu bangun menuju ke pintu depan.

Tuan Darwin membuka pintu rumahnya. "Assalamualaikum" Ujar suara itu memberi salam.

"Waalaikumsalam" Jawab Tuan Darwin.

"Maaf ya cari siapa?" Soal Tuan Darwin.

"Maaf pakcik datang malam-malam macam ni! Saya Edward kawan Delisha!" Jawab Edward cuba menerangkan.

"Ya Allah! Kamu rupanya Edward! Maaflah pakcik tak kenal tadi! Meh masuk dalam" Tuan Darwin mempersilan Edward masuk ke rumah.

Edward membuka kasutnya terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam rumah Tuan Darwin.

"Masuklah Edward, maaflah kalau rumah pakcik tak besar mana" Ujar Tuan Darwin cuba berinteraksi dengan Edward.

"Eh takpe pakcik! Rumah ni dah cukup besar dah pun! Cantik dan kemas!" Puji Edward sopan.

The Enigmatic Mr Hazel EyesWhere stories live. Discover now