ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 46
بعد سنه.....
في شقه نوال.
المعلم مش قادر ياخذ نفسه.
نوال : فيك إيه يا معلم ؟؟
المعلم : هاتيلي الدوا بسرعه.نوال : حاضر يا خويا.
آه يا غلبي ياني، كل ماتيجي عندي تبقى في الحاله دي.
راحت جابت ليه بخاخ الحساسيه، المعلم مابقاش قادر ياخذ نفسه، أخذ البخاخ و حاول ينام.
نوال طلعت بره تندب حظها. 😔نوال : آه على حظي، المعلم كان حصان إيه اللي حصل ليه؟ بقى يتعب شكله عجز. لا لا البت فرهدته ، أخذت كل قوته.
آه يا غلبي، بقى بنت امبارح يبقى ليها شقه، و محل كوافير، وانا لأ. ولما افتح بؤي يقولي إحمدي ربنا على اللي انت فيه.
المعلم حس إن رجولته إتهانت، وقرر يروح للدكتور.رحمه اتعالجت شويه، ابتدت تتكلم كويس، و عملت عمليه ولسه مستمره على العلاج الطبيعي.
دخلت لها فرح الاوضه..
فرح : إزيك يا أحلى أم في الدنيا؟رحمه : أهلا يا حبيبتي.
فرح : أخبارك إيه النهارده؟رحمه : الحمدلله، بس البت بتاعت العلاج الطبيعي إيديها ثقيله شويه، أول ما تخلص رجليا بيوجعوني. وأنا تعبت من إني آخذ مسكن، معدتي مابقتش مستحمله كثر الأدوية.
فرح : هانت يا ماما.
رحمه : مش آن الأوان تروحي بيت جوزك.
فرح : واسيبك يا ماما ؟؟رحمه : ما الممرضه معايا على طول. يا بنتي مراد بيحبك، و استحمل كثير علشانك، و خاصم أهله.
فرح : أقولك يا ماما؟ في حاجه جوايا مكسوره مش عارفه إيه هي.
رحمه : جوازك منه مكانش سهل، و رفض أهله مخوفك. انا مش عارفه حماكي ماله؟ عمري ما انسى يوم ماجا عندي يقولي خلينا نخرج بالمعروف، و اقنعي بنتك تطلب الطلاق.فرح : وانا مش هنسى إنك خبيتي عليا ده، لولا حمايا عايرني بيها.
رحمه : إنت أصلا بتتلككي تطلقي. وأنا شايفه إن أبوه مفتري ومالقاش راجل يوقف له 😒.
فرح : أظن علي تدخل وراح كلمه.
رحمه : قولي راح هدده يبعد عنك، و الراجل أخذ مراته و سافر. أخوك بقى راجل ثاني، مش إبني اللي انا عرفاه.فرح : كله من زهره، دي قلبت حياتنا. لا وهي عايشه حياتها، وكتب لها الشقه و اشترى لها محل الكوافير اللي غيرته كله، وكمان مسكها محل الذهب.
رحمه : كل واحد بياخذ نصيبه، مكانش نصيبها مع أخوكي.
فرح : و ليه أخويا يقع نصيبه مع وحده مقرفه بجد؟ بتبص لنا من فوق كإنها مش طايقانا. دي زارتك مرتين من ساعة ما اتجوزها.رحمه : ما هي دي الحقيقه، هي مش عايزانا. ده هو بقى يزورني زي الضيف.
فرح : بس إنت اتغيرتي عليه، و مش بترضي تاخذي فلوسه.
رحمه : علشان فلوسه مش حلال، ومش عايزه أتكلم في الموضوع ده.
إحساسي عمره ما يكدب، أخوكي راح لعالم مش بتاعنا.
فرح : ياه يا ماما! إيه اللي مخليكي متأكده كده من كلامك ؟ ما مراد شغال معاه، والمكتب باسم الله ماشاء الله شغال كويس.
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...