ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 48
زهره : ماتبصش عليهم ، وخلينا نتعشا .
المعلم : تحبي نغير الأوتيل ؟
زهرة : و نغيرو ليه؟؟
المعلم : لسه بتحبيه ؟؟
زهره : تصدق لو قلتلك ولا فارق معايا ؟ آه والله ، سبحان الله ، كإنه عمره ماكان في حياتي .
المعلم : بتتكلمي بجد ، ولا بس علشان مازعلش؟
زهرة: بتكلم بجد . ربنا كبير و رحيم بينا ، وزي ما دخل قلبي ، طلع منه بإذن ربنا ، لأني كنت بادعي إنه يشيله من قلبي ، ولو كان نصيبي كنت اتجوزته . في الأول كان صعب عليا أفهم الكلام ده ، بس دلوقتي فهمت حكمة ربنا ، وأكيد ربنا حماني منه .
إنت مش شايف بقى ازاي ؟ ونسيت إنه دخل مع الناس اللي انت طلعت منهم ، يعني بقت عيشته حرام في حرام . إي نعم إنت كمان فلوسك كان فيها حاجات حرام ، بس ربنا ألهمك إنك تخلص منها . عمر المال الحرام ما بيدوم .المعلم : ربنا يحفظك و يكملك بعقلك ، لولاكي ماكنتش طلعت من اللي كنت فيه .
زهره : ده فضل ربنا الحمدلله .
فوق في السويت...
هايدي : إنت شكلك اتجننت . أنا تعمل فيا كده ؟ علشان مين ؟ علشان واحده باعتك للي دفع أكثر ؟
علي : قلتلك مليون مره ماتجبيش سيرتها على لسانك .
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajiliهايدي : أنا زهقت منك ومن حياتي معاك . لحد دلوقتي مش قادر تنساها ، حياتك كلها شغل في شغل وأنا مش موجوده ، عملت اللي محدش عمله علشان تحبني ، حتى لما بتقرب مني كإنك بتعمل واجب ، لدرجة إني فكرت إنك بارد .
علي : مسألتيش نفسك ليه؟؟ باختصار ماحبتكيش ، مالاقتش فيكي حاجه مميزه . وحده شايفه نفسها حلوه و محدش زيها ، رغم إن في كثير أحلي واحسن منها ، ولا بتعرفي تعملي حاجه في البيت ، كله على الخدم اللي بدفع ليهم بفلوسي ، لولاهم كنا موتنا من الجوع . بتقولي عملت اللي محدش عمله ، ضحكتيني. عملتي إيه؟ لبستي قميص نوم و رقصتي رقصتين ، يبقى عملتي ؟ إنت فاشله تكوني زوجه أصلا ، وبتقولي بتحبيني!! يا خساره ، إنت أصلا مش بتعرفي يعني إيه حب . لو بجد كنتي بتحبيني، كان حبك وصل ليا وحسيت بيه . إنت بتحبي نفسك بس ، إنت اتعودتي أي حاجه تعجبك تبقى ملكك . ده حتى العيل ماعرفتيش تجبيه أي حاجه تربطني بيكي ، بس شكل ربنا رحمه من أم أنانيه زيك .
هايدي : ياااااااااااه! كل ده شايله في قلبك؟
علي : وأكثر ، إنت مش عارفه أيه هي الأصول ، المفروض تراعي حماتك و تعامليها كإنها أمك ، وانت كل مانروح تبقي مش طايقه تقعدي معاها دقيقتين على بعض .هايدي : أوف يا علي ، قلتلك ألف مره ما بحبش اروح معاك .
علي : شفتي ؟ الزوجه المحترمه اللي بتفهم في الأدب و الأصول ، ماتقولش لجوزها أوف ، ولا تقول إنها ما بتحبش تروح عند اهل جوزها ، لو بتفهمي ، كنتي إنت اللي طلبت إن أمي و اختي يقعدوا معانا ، أو على الأقل أمي ، علشان أختي تروح عند جوزها .
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...