ليه يازمن بقلم روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
الفصل 56
طارق : حاسب على كلامك يا علي، اللي بتتكلم عليها دي مرات أبوك، وأي كلمه ها تتحاسب عليها.
علي : إنت مين أصلا علشان تتكلم؟
طارق : إنت عارف أنا مين . زهرة معايا ، ومش هاسمح لأي حد يغلط فيها . وبدل ما تحاسب زهره ، حاسب مراتك الأول ، واسألها مين مازن ؟، وبعدين تعالي اتكلم .
هايدي اترعبت وبان عليها..
هايدي : إنت بتقول إيه؟؟
طارق : ومالك مرعوبه كده ليه؟؟
هايدي : مش مرعوبه ، بس إنت ازاي تتكلم عليا كده ؟ لما انت بتدافع عليها كده، إشرح لينا الصور دي.
طارق : أوك. مين اللي اداكي الصور دي أولا ؟ ثانيا، الصور دي إتخذت النهارده ، وانت جايه العزا وجايباهم معاكي ليه؟؟ لا الوقت ولا الظروف مناسبين لموضوع زي ده . ودلوقتي بغبائك وقعتي في الفخ ، أكدتي لي إنك إنت ورا اللي حصل . على العموم إحنا عملنا محضر . مش عارف إزاي وقعتي بالسهوله دي؟ مع إنك محاميه و أبوكي وجوزك كمان.
سالم : أرجوك يا أستاذ طارق ، ممكن تمشي قبل ما المشكله تكبر؟
طارق : المشكله كبيره أصلا. يلا بينا يا زهره، وانت يا علي، هتتحاسب على كلامك.
رحمه قربت بالكرسي..
رحمه : عاجبك اللي بيحصل ده في عزا أختك؟ ما احترمتش الموت ، ولا غياب أبوك ، وبتتهم مراته كمان ، وما سألتش مراتك جابت الصور منين ؟
مش عيب عليها تعمل كده ؟
إطلع بره إنت و مراتك .هايدي : هو انت بتطرديني علشان دي؟ أنا أصلا ما يشرفنيش آجي الحاره المعفنه دي.
وأخذت شنطتها ونزلت.
رحمه : ورا مراتك يا علي .
نسرين بلعجيليعلي : بتطرديني من بيتي؟
رحمه : بيتك ماحافظتش عليه .
سالم : يلا يا علي .مراد : تعالوا ننزل تحت .
فرح : ماما معقولة اللي عملتيه ده ؟؟
رحمه : ماحدش يتكلم على الست دي كلمة واحده . كلنا عارفين أخلاقها واتربت وسطينا .
زهره : تسلمي يا حاجه يا بنت الأصول .
طارق : يلا يا زهره.
ونزلوا.طارق : ماتتكلميش مع حد ، على العربيه على طول .
علي كان هايتجنن تحت . شافهم نازلين حاول يروح عندهم مسكه مراد .
ركبت العربيه مع طارق.
علي : مسكتوني ليه؟
مراد : إنت مجنون؟ إحنا في عزا أختك ، اللي حصل ده عيب جدا .
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...