ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 58
بعد أسبوع المعلم طلع من المستشفى ، بس للأسف بقى مقعد ، وعنده مشاكل صحيه كثيره . صدمة موت سماح أثرت عليه .
قاعد في بيته ، لحد ما جت أخته فكريه و حسنين . فتحت ليهم الباب زهره. ..زهره : أهلا وسهلا بيكم اتفضلوا .
فكريه : يزيد فضلك يا بنتي ، المعلم فين ؟
زهره : قاعد في البلكونه زي عادته ، لا عايز يتكلم ولا عايز ياكل ، حتى دكتور العلاج الطبيعي مش عايز يبتدي معاه .
حسنين : الضنا غالي يا بنتي ، و اللي حصل مش سهل .
دخلوا عنده ، كان في عالم تاني خالص .
فكريه : إزيك يا خويا ؟
المعلم بص ليها من غير مايتكلم..حسنين : البقيه في حياتك يا خويا.
المعلم : في حياتك الباقيه .
حسنين : شد حيلك .
المعلم : الشده على الله . أعمل إيه ؟ أهو بقيت زي ما انت شايف .زهره راحت تعمل ليهم حاجه يشربوها .
فكريه : يا خويا إنت مارحتش تعزي مراتك نوال ، حالتها صعبه ، بتنام بالدوا و تصحى بيه دي بقت قاعده مع رحمه في شقتها .
المعلم : أعمل لها إيه؟؟؟ هي السبب في كل حاجه ، كل ما اسأل عليها تقولي عند وحده صاحبتها ، كل اللي يهمها تفضي البيت . أهي البت راحت فطيس .
فكريه : كلنا عارفين إن نوال بتحبك حب مش عادي .
المعلم : أهو الحب ده جه على عيالها ، البنت ماتت . لو كانت واخده بالها منها مكانش حصل لها حاجة .
فكريه بصت لحسنين...
فكريه : وهي ليها يد في موت البت ؟ ما دا قدر ربنا . علي قال لنا إنه جالها مغص ، ودخلت تعمل عمليه ، ماتت .المعلم : علي قال كده ؟؟؟
حسنين : أيوه ، بس أنا سمعت في الحاره ، إن البوليس جه أخدها في البوكس بسبب جريمه قتل .
هنا تدخلت زهره...
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
زهره : ما جوز صاحبتها اللي مات ، وهي أخذوها علشان تشهد ، لأن ليلة الجريمه كانت بايته عندها . سماح ما استحملتش اللي حصل و تعبت .
فكريه : يالهوي ياني! الحاره مالهاش غير السيره دي.
زهره : ما انت عارفه الحاره و كلامهم ، الواحد مش لازم يسمع بيقولوا إيه .
فكريه : ناوي تعمل إيه مع مراتاتك ؟ إنت عارف نانسي وراحت بيت أهلها ، و نوال وقاعده مع رحمه ، بنتك سميره بتقول إنها لازم تروح مصحه نفسيه .
المعلم : عايزاني أعملهم إيه ؟؟ أنا تعبان وعندي مشاكل كثيره . اللي عايزه تفضل على ذمتي ، أهلا وسهلا ، واللي مش عايزه معنديش مشكله .
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...