ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 51
طلع عمر قابل سالم و علي، ويا دوب دخل العربيه، علي لمح طارق داخل القسم. علي اتعصب لأنه عرف ان زهره هي اللي بعثته.
سالم : مالك قلبت وشك ؟
علي : ماشفتش طارق داخل القسم؟
سالم : و إيه الغريب في كده؟ مش هو محامي ولا بيتهيألي؟
علي : لا محامي، و زهره هي اللي بعثته. ماهي هددتني يا انزل اشوف في إيه، يا تكلم طارق، و شكلها كلمته.
سالم : قلتلي زهره؟ فوق يا علي زهره مرات أبوك، تمام؟ طارق ماتكلمهوش. مش هو دا موضوعنا، إحنا في مصيبه، لو مش واخذ بالك.
علي : أيوه، ممكن تقولي لو سمحت القضيه إيه؟
عمر : والله أختك معترفه بالجريمه.
علي : يعني إيه؟؟
عمر : أختك فعلا متورطه. أولا، جريمه محاولة الشروع في القتل، لأنها هي اللي زقته من علي السلم قاصده، وكمان هربت. و الفيديوهات اللي متسجله هي ما انكرتهاش، قالت إنه في فيديوهات، بس مش عارفه إيه هي، وانها كانت بتحضر سهرات مشبوهه .
سالم : مين الظابط اللي ماسك القضيه؟
عمر : ظابط جديد مش تبعنا خالص، لسه متعين، وشكله مش بيطمن لأني سيبته ينزلها التخشيبه، رغم إني حاولت معاه.
سالم : نزلت التخشيبه، كويس، ده في صالحنا. شوفلي إسم الظابط ده. إطلع على المستشفى، لازم نشوف الولد. ولو في حد من أهله، نخليهم يعملوا تنازل.
عمر : في نقطه مهمه، هي بتقول إنها كانت متجوزاه عرفي، والورقه معاه وهي حامل منه.
علي : حامل؟!!!!
سالم : ماتشغلش بالك، إحنا هنتصرف. هابعث حد عنده الفيلا يشوف الورقه العرفي، و نشوف أي محامي و مأذون ونخليه عقد جواز رسمي. ليها حل إن شاء الله.
علي : هو انت كل حاجه عندك ليها حل؟؟؟ و الفضيحه هنعمل فيها إيه؟ و البنت اللي ضاعت دي ؟ أكيد إنت السبب علشان تمسكوني من ايدي اللي بتوجعني. مش أنا اشتغلت معاكم علشان أحمي أهلي، في الآخر تنتقموا مني في أختي؟ ليه؟؟
سالم : حاسب على كلامك، أنا معاك و عمري ما كنت ضدك من ساعة ما ابتديت تشتغل معانا، و معايا بالخصوص. و لازم تعرف إن المنظمه فيها ناس أكبر مني ومنك.
علي : اللي باسمعه ده، يعني إني أختي راحت في داهيه.
سالم : اهدا وكل حاجه هتبقى تمام.
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
في المستشفى....
وداد : زي ما بقولك كده يا عماد.
عماد : يعني أمي قامت من جنبك و راحت تحط لك حاجه في التوابل؟ هتكون إيه هي؟؟
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...