روايه ليه يازمن مع بعت نفسي الجزء الثاني
بقلم نسرين بلعجيلي
Nisrine Bellaajiliالفصل التاسع عشر....
زهرة مش فاهمة اللي حصل ولا إيه اللي سمعته بس شافت عنايات غرقانة في دمها! الكل اتجمع أخدوا السجينة اللي عملت كده عنايات مسكت إيدين زهرة...
عنايات:
- خلي بالك من بناتي زي ما وعدتيني.
زهرة:
- ليه عملتي كده؟ أنا اللي كنت مقصودة.
عنايات:
- تستاهلي كل خير، إنتِ هتساعدي بناتي
ثم أغمي عليها...السجن اتقلب محاولة قتل سجينة مش حاجة سهلة وخاصة لما الإعلام وصلهم الخبر بسرعة البرق.
الحزن سكن شقة رحمة من عزاء سماح بقى كل شوية عزاء المعلم والحاجة رحمة اللي الجيران ماقدروش يصدقوا اللي بيحصل، وازاي الحاجة ماتت وهما كانوا شايفينها بصحتها وكويسة الناس صدقت إن عيلة المعلم صابتها لعنة! والكل مستنكر إزاي إبنها البكري علي مش موجود في العزاء.
في سرداب العزاء كانوا واقفين محمد ومراد بس حتى كريم كان في المصحة الوقت بيجري والأيام بتمر والحارة مالهاش غير السيرة دي.
Nisrine Bellaajiliنوال:
-هنعمل إيه يا فكريه؟ أنا بقيت لوحدي.
فكرية:
- ليكي ربنا الشقة دي لازم تتقفل كل شوية البوليس رايح جاي، المرحومة اتعذبت لحد ما أخدنا تصريح الدفن وعلي ما حدش عارف هو فين عايش ولا ميت؟نوال:
- محمد بيقول إنه قدم بلاغ باختفاء علي إزاي ما يحضرش عزاء أمه؟ ويا عالم إيه اللي حصل بينهم يوميها؟جات سميرة...
سميرة:
عمتي الوحيدة اللي عارفة كل حاجة فيه سر كبير إحنا لازم نعرفه، وأظن إنه جه الوقت ولا إيه رأيكِ يا عمتي؟
فكرية:
كل حاجة بأوانها.فرح:
يعني بتعترفي إنه فيه سر مخبياه هو اللي خلا علي هرب مننا وخلى ماما ما استحملتش وماتت.تدخل حسنين اللي كان سامعهم.
- آن الأوان يا فكرية لازم البنات يعرفوا الحقيقة.
فكرية:
-مش وقته يا خويا.
حسنين:
- مابقاش في العمر بقية لازم يعرفوا.سميرة:
-قول يا عمي إنت عارف كل حاجة وأنت تعرف ربنا إحنا من حقنا نفهم اللي بيحصل.حسنين:
-اسمعوا يا بنات واسمعي يا نوال إنتِ خلاص بقيتي واحدة مننا؛ وانتِ اللي هتاخدي بالك من البنات، أنا وفكرية مسيرنا نرجع البلد بس أمنتك أمانة الكلام ده مايطلع من هنا.فكرية قامت جابت المصحف...
- احلفي يا نوال على المصحف إنك مش هتقولي حاجة لحد.
نوال:
-يا لهوي يا فكرية عايزة تحلفيني على كتاب ربنا؟
حسنين:
-احلفي يا نوال.نوال قامت وحطت إيديها على المصحف.
نوال:
-أقسم بالله العلي العظيم ما هقول الكلام اللي أسمعه لحد.
حسنين:
- الحمد لله ومعلش يا بنتي ده سر حافظنا عليه سنين كثيرة.
فرح:
-احكي يا عمي لو سمحت.
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...