ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل السابع....
كان صمت رهيب في القاعه، الكل مستني طارق حيقول إيه...
طارق لف ورا يشوف وجوه الحاضرين، علي وجهه كان مخطوف.
طارق : ياه الكل مستني!!! حضرة القاضي، التحاليل اللي عندك بتقول إيه؟؟
القاضي توثر جدا...
فتح الملف يشوف فيه، بس كل وثيقة مختلفه عن الثانية.
القاضي : مجموعه تحاليل، كل تحليل مختلف.
طارق : أيوه بالظبط. ولو سعادتك ركزت في أسامي المختبر هتلاقيه نفسه. فيه واحد مثلا، نتيجته إيجابية إن علي الزيات هو الإبن الشرعي لسعد الزيات. ونفس المختبر مطلع نتيجه تانيه سلبيه، و إن مافيش تطابق في الجينات. و معنى كده إنه مش إبنه الشرعي. طب إيه اللي خلا مختبر معروف لدكتور من أبرز دكاترة مصر، يطلع 2 من التحاليل الغير المتاطبقه لبعضها؟؟ فيا النتيجه الأولى صح، إن فعلا علي إبن سعد الزيات، يا النتيجه الثانية اللي تثبت إنه مش إبنه هي اللي صح. على العموم ده مش موضوعي.
أنا بقى عملت تحاليل تثبت إن زهره مش بنت محمد وفاطمه، لا و وسط التحاليل في تحليل بيقول إن محمد أبو علي. تصدقو!!!!كان اعتراض كبير في القاعه...
علي : أعترض يا سعادة القاضي على المراوغات اللي بيعملها زميلي، وبارفض رفض تام إنه يشكك في نسبي. ومش فاهم إيه علاقة ده بالقضيه. أب ولا مش إبنه،فيه عندنا مجرمه هنا قتلت، ولازم تتعاقب على جريمتها.
طارق : سعادة القاضي، الماثله أمامكم بريئة من كل التهم المنسوبه إليها، والمحامي علي بيحاول بكل الطرق إنه يتهمها. كل الوقائع اللي في الملفات مزوره:
طريقه موت المعلم..
ولا الدوا..
ولا السبب الرئيسي في موت المعلم..
وانا مش بشكك في حاجه، أنا باتكلم عن يقين. أهو محمد هنا إسأله أمك مين. واسأله هو غلط مع مين وحملت منه. فاكر يا محمد الغزيه نواعم اللي طردتها من الأوضه اللي كنت مأجرها ليها؟؟ إنت أصلا ماجيتش عند المعلم كده، لأن نواعم هي اللي بعثتك. و زي ما هي فهمت المعلم ان علي إبنه، وهو جابو للحاجه رحمه تربيه على أساس إبنكم.علي : أعترض، وكفايه أسلوبك المستفز.
طارق : إحنا في مرافعه في قضيه، وده من ضمن القضيه لأن القاتل ممكن يكون إنت ولا محمد و لا نوال ولا كريم. صحيح، هو أخوك فين؟؟
علي : سعادة القاضي، بارفض بشده طريقته في المرافعه و التشكيك في نسبي. لا وكمان يتهم الناس كده.
القاضي : هل عندك دليل؟؟
طارق : طبعا يا سعادة القاضي. لحظه بس.
طارق راح ورا وأخذ ملف كان محطوط على كرسي في القاعه، ورجع.
والكل مش فاهم....
نسرين بلعجيلي
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...