ليه يازمن بقلم روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajili
الفصل 41
فكريه : يا ترى روحت فين يابني؟
فرح : بشويش يا عمتي لا ماما تسمعك .
فكريه : قلبي محروق على أخوكي.
فرح : مراد سأل عليه في كل حته، في أقسام البوليس و المستشفيات، و حتى في المطار، ماحدش يعرف عنه حاجه. و مراد قالي دا كويس لأنه هو بخير. يمكن راح مكان يرتاح فيه، إلي حصل مش سهل.
فكريه : عندك حق يا بنتي، انا مش عارفه أعمل إيه ؟. أنا كمان لازم أرجع البلد، جوزي لوحده، وعمك حسنين قالي إرجعي شوفي بيتك و مصالحك. بس الأول عايزه اطمن على علي .
فرح : و تسيبيني لوحدي؟ اعمل ايه مع ماما؟ أنا بروح الشغل واسيبها معاكي، دلوقتي أعمل إيه؟ و أنا ما صدقت لاقيت الشغل ده.
فكريه : اسمعي مني يا بنتي، سيبي شغلك و اقعدي مع امك، هي محتاجه لكي أكثر. الشغل يتعوض بس الأم لأ.
فرح : مش عارفه والله. طيب أسيبك دلوقتي مراد وصل تحت. و ادعيلي بقى العزومه دي تعدي على خير، حاسه ان أهله مش طايقيني.
فكريه : معلش يا بنتي، بس مراد إبن حلال و بيحبك. انزلي ليه.
نزلت فرح، دخلت العربيه سلمت على مراد.
فرح : عامل إيه؟
مراد : الحمد لله. إنت أخبارك إيه؟
فرح : بحاول اكون كويسه.
مراد : قلتلك إطمني على علي، لو بعد الشر كان حصله حاجه كنا عرفنا أكيد. هو في مكان لوحده.
فرح : يارب.
مراد : قوليلي، الحاجه رحمه عامله إيه دلوقتي؟؟
فرح : رافضه العلاج، الدكتور قال كده .
مراد عمتي عايزه ترجع البلد وانا مش عارفه أعمل إيه؟؟مراد : تعملي إيه في إيه؟؟
فرح : انا بانزل الشغل واسيبها مع عمتي، دلوقتي لو عمتي رجعت البلد هعمل ايه ؟ لازم آخذ قرار.
مراد : و ضحي مش فاهم !!!
فرح علت صوتها..
فرح : أوضح إيه ؟؟ إنت ليه مش عايز تفهمني ؟؟مراد من غير أي انتظار، و قف العربيه بعد ما فرمل بطريقه وحشه.
فرح صرخت من الخوف.فرح : إنت مجنون؟ عملت كده ليه؟؟
مراد : نعم !!! أنا تقولي عليا مجنون؟؟ وكمان تعلي صوتك عليا؟ في إيه يا فرح؟ ماتعلمتيش من امك إزاي تحترمي جوزك؟؟
فرح : تقصد إيه؟ أنا مش محترمه؟؟؟
مراد بص ليها بطريقه وحشه..
مراد : إكتمي، و مش عايز أسمع صوتك.
فرح : إنت بتقولي اكتمي ؟؟ رجعني بيتنا، ولا أقولك نزلني هنا.
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...