ليه يا زمن بقلم نسرين بلعجيلي
الفصل 54
عماد: يلا بينا يا جماعة!
جمالات: على فين؟
فاطمة: يعني أيه على فين؟! بقولك البنت ولدت أنت مالك مسهمة وساكتة كأنك مش عايزة يكون ليكي حفيد وكمان ولد!! أي واحدة مكانك كانت هتطير من الفرحة!
عماد: سيبك منها دي كانت عايزة تموّت وداد.
(فاطمة ضربت بإيدها على صدرها)
فاطمة: يا لهوي إزاي؟
جمالات: نعم، نعم، قتل أيه ياض هي البت لعبت بدماغك فوق يا ولا، أنا أمك.
فاطمة: خلاص خلاص مش ناقصين فضايح يلا بينا.
عماد: لاء انتو روحوا البيت وأنا هروح المستشفى.
جملات: فشرت في عينك يا ولد ليه مش عايزنا نروح؟
عماد: كده، روحوا انتوا البيت وأنا هجيبها.
فاطمة: أيوه عنده حق أصل البت نَفَسة ولازم نحضّرلها الأكل ونفرح ولّا أيه يا جمالات دا أنتِ حبايبك كثير والكل هيباركلك.
(هنا عماد اتسحب وطلع)
جمالات: عندك حق دا الناس في سوق الخضار كلهم يباركولي.
فاطمة: آه طبعًا أنت خيرك على الكل وأي حد بتروحي عنده بتنقطيه، ولازم تفكري تعملي سبوع كبير ده ابن الغالي ولّا آيه؟
جمالات: أيوه عندك حق، هو الولد راح فين؟
فاطمة: شكله راح واحنا بنتكلم
يلّا نمشي احنا عشان نجهز الحاجة.نسرين بلعجيلى
(في المستشفى لحظات صمت، من غير صوت عياط نوال وصراخها)
طارق: أنتِ كويسة يا زهرة؟
زهرة: خذني من هنا أختي في خطر!
طارق: تعالي معايا.
روايات نسرين بلعجيلي Nisrine Bellaajiliعلي: ممكن تسكتي شوية علشان نفهم!
في إيه يا دكتور؟
الدكتور: مش عارف أقول أيه، البقية في حياتكم!!!
علي: يعني أيه؟ الجنين نزل؟!
الدكتور: البنت جات هنا خلصانة ونزفت كثير والضرب كان مُبرِح فمقدرناش نلحقها!
علي: ضرب أيه؟!
الدكتور: الإسعاف كاتبين في الورق أنها تعرضت لضرب في الحجز؛ سبب ليها نزيف جامد أدى إلى موتها، أنا ممكن أكتبلك تقرير بكده وأنت ترفع دعوى.
رحمة: لاء، لاء، يا سماح ما تسبينيش، منكم لله ضيعتوا البنت، حسبي الله ونعم الوكيل!!
(نوال كانت بتضرب راسها على الحيطة وكانت منهارة)
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...