الفصل الرابع عشر
طارق من غير تفكير...
طارق : أدهم بيه، أكيد أمي وبنتي و زهره، لأنها مسؤوله مني.
أدهم : طول عمرك راجل وانا معاك، بس في خطه جديده
طارق : أرجوك مش عايز أسيب القضيه.
أكرم : حاتسيبها نسبيا، بمعنى نتوه الناس إنك تخليت عن القضيه، بس انت اللي حتسهر على كل حاجه، وحتى المرافعه. واحنا حانجيب أي محامي مش معروف من أي حاره، هو اللي يترافع.
طارق : قصدكم نخلي العصابه تفكر اني تخليت عن القضيه؟
أدهم : أيوه، ولا أي حد فينا حيبان في الصوره إلا يوم المحكمه.
طارق : بس زهره لازم تعرف.
أدهم : أكيد حخلي مراتي تبلغها، وانت كمان مش هتعمل أي زياره حاليا ليها ولا تشوفها إلا في اليوم المحدد. فيه خطوه لازم تتم رسمي.
طارق : مش فاهمك.
أدهم : حاتفهم كل حاجه في وقتها.
طارق : طيب، إيه النظام اللي نمشي عليه، و علي الزيات حاتعمل فيه إيه؟؟
فارس : أنا جبت كل المعلومات عليه، الخلاصه هو شخشيخه في إيد سالم الأسيوطي.
طارق : طبعا، ما زمان كان كده مع المرحوم حماه. آه، فيه حاجه وصلتني في الإيميل، بس معرفش مين بعثها، ومع الوقت ما قدرتش أشوف كل حاجه بحكم وفاة خالتي.
أدهم : لازم نرتب الورق بتاعنا، قضية زهره لازم تتحول لرأي عام، وده حكلف فارس يعمله. أكرم بقى، نخليه مع الظابط اللي الحمد لله عنده شويه ضمير، وانا وانت نشوف الملفات اللي عندك واللي عندي. ولو عندك أي حاجه عايز تخبيها جيبها نحطها في قصر الشرقاوي. وكمان الست الوالده وبنتك.طارق : إزاي نعمل ده؟ وانا مش عايز أثقل على حضرتكم. وبعدين هما في مكان مع أهل خالد في البلد.
أدهم : لأ، القصر كله حرس ومحدش حيعرف هما فين، ومعانا هما في أمان.
طارق : للأسف في بنت خالتي نرمين.
فارس، أكرم و أدهم بصوا لبعض، بس أدهم إداهم إشارة إنهم يسكتوا.
أدهم : لا دي سيبها في شقتها، إوعى يا طارق تفكر تتجوزها.
طارق : أكيد لأ، بس ليه بصيتوا لبعض؟؟
أدهم : لازم ندي لبعض وعد إن الكلام اللي هنا يفضل هنا ومحدش يخون الثاني. للأسف يا طارق، نرمين متورطه مع العصابه.
طارق : إزاي؟؟ دي مش بتطلع من بيتهم.
أدهم : ومن الحب ما قتل. علشانك هي ممكن تعمل أي حاجه.
طارق : يعني ازاي وصلت ليهم؟؟
أدهم : طارق، اللي حتسمعوا ده خطير، هل إنت قادر تتحكم في أعصابك؟؟
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...