الجزء الثاني من ليه يا زمن
الفصل الثاني...
سالم: هو انت جاية هنا تفضحينا؟ قال إيه، ما شافوهمش وهما بيسرقوا، شافوهم وهما بيتحاسبوا، قومي روحي بيتك و ما تجيش هنا.
هايدي: يعني إيه مجيش هنا؟؟؟
سالم: جوزك هيشك فيكي، وقولتلك اكسبيه، بس أعمل إيه معاكي؟
هايدي حاولت والله العظيم، حاولت مفيش فايده، زهرة دي مسيطرة عليه، بيحلم بيها وانا نايمه جنبه، وانا خايفة لا يكون مش ابن المعلم، وتحلل عليه يطلقني ويتجوزها.
سالم: بقولك إيه؟ إتصرفي، الشغل لازم يمشي. وخلي بالك، أي غلطه إنت عارفه النهايه.
هايدي: أنا نفسي في جواب لسؤالي، ليه علي؟؟
سالم : جواب سؤالك مش عندي، وعلشان تعرفي تتصرفي حطلع معلومة صغيرة، سر خليه بينا، يمكن يخليكي تخافي وتحاوطي، جوزك علي مش إبن المعلم، علشان كده حرمه من الورث، ولا ابن رحمه كمان.
هايدي: إزاي ؟؟؟
سالم: إزاي دي قصه طويله، أقعدي أحكيلك.
في المستشفى...
طلع الدكتور.
طارق : طمنا يا دكتور.طارق: الحمد لله، عرفنا نسيطر على النزيف وخيطنا الجرح.
الضابط: ممكن بعد إذنك تقرير للحاله.
الدكتور: الواضح إنهم كانوا متعمدين يقتلوها، لأن فيها كدمات كثيره في جسمها، بمعنى أخذت علقه سخنه، والإصابة كانت غرزة سكين في بطنها، وسكين متخصص في الحالة دي، لأنه الضربة كانت غارزه في بطنها، وده خلاها نزفت كثير. حاليا هي بتفوق، بس محتاجه تقعد مده طويله هنا علشان تستعيد صحتها.
الضابط: مش عارف، لأنها تحت ذمه قضيه قتل، لو سمحت حضرتك، لازم تبقى تحت الحراسة، يعني حخلي اتنين عساكر قدام الباب، ويا ريت محدش من طقم الممرضين يدخل إلا بالإذن مننا، لأن أكيد حيحاولوا يقتلوها تاني.
الدكتور: طيب، لازم حضرتك تنزل تحت تكمل الإجراءات.
الضابط : إن شاء الله.
طارق كان سرحان..
خالد: بتفكر في إيه؟؟
طارق: نفس الطريقة اللي ضربوا بيها المعلم. اللي حصل ده هيخدمنا.
خالد: مش فاهم، اشرح ليا.
طارق: هفهمك بس مش دلوقتي، لازم نخلي بالنا كويس.
خالد: لازم تبلغ أهلها.
طارق: ماشي.
على الصبح....
الكل عرف بإصابة زهرة.
طارق كان واقف في الشباك بيبص على زهرة.محمد: هو ده هيفضل واقف هنا ؟
فاطمة: معرفش يا خويا، ده شكله بيرسم عليها.
أنت تقرأ
ليه يا زمن
ChickLit...اه يا زمن، غريب امرك، تتلاعب بالناس تارة يمينا وتارة يسارا، تحركهم كانهم بيادق على رقعة شطرنج، توهمم انك اعطيتهم كل شيء ثم تسحب منهم كل شيء...لماذا يا زمن تغير عباءة الملاك لتلبس سلهام الافعى؟ فتمتص دم ضحاياك لاخر جرعة...تنفث سمومك حتى تتمكن منه...