الفصل التاسع و العشرون

1K 109 24
                                    

ليه يازمن بقلم نسرين بلعجيلي الجزء الثاني مع بعت نفسي

الفصل التاسع و العشرون...

سميرة : إيه أبوه؟
طارق :
-لاء عملت التحاليل مرتين مفيش تطابق بينهم وكل تحليل في مختبر.
سميرة :
-مش عارفة أقول الحمد لله ولا اقول إيه؟بس جبت العينات منين قصدي بتاعت علي ؟

طارق :
- عندي عينة بتاعته مشط فيه شعر وكنت أخدته من الحاجة رحمة الله يرحمها بس الغريبة بقى لما عملت التحاليل وقت المرافعه في المحكمة طلعت متطابقة، فيه خلل في الموضوع المهم مليون بالميه مش إبن المعلم ولا إبن محمد، يبقى إبن مين؟ بصي أنصحك تروحي الفيلا تشوفي أي حاجه من عنده ونرجع نعمل التحاليل بعدما أخذنا عينه من شعر محمد لما كانوا بيغسلوه.

سميرة حست بدوخة جامد..
محمد :
-مالك في إيه؟؟
سميرة :
-دايخة كل حاجة كتيرة عليا .

طارق :
- أقعدي وارتاحي بصي يا سميرة في حد عايز يخلص من زهرة وعلي والمعلم ورحمه، وده معناه الدور عليكم إنتم هو ده اللي وصلتله، خلوا علي يظلم زهرة و يرفع دعوة عليها وهو عارف و متأكد إنها ما قتلتش المعلم فكري بعقلك؛ ليه تقتله وهي كل حاجة في إسمها؟؟؟

سميرة :
-بس كانت بتديه دوا ؟؟
طارق :
- أيوه بس اكتشفنا إنه كان بياخذ الدوا قبل ما يتجوز زهرة أقولك أنا شاكك في نوال وابنها، إوعي تجيبي سيرة ليها بالكلام ده مهما كان هي عايزة تمسك إبنها كل حاجه بما إنه الراجل وخاصة بعد اختفاء علي.

محمد :
-كلامه صح.
سميرة :
-هو انت عايزني أتنازل على قضية زهرة ؟
طارق :
-لو مقتنعه هي اللي قتلت ماتتنازليش بس لو رجعت وفكرت بعقلك إنت و ضميرك هات اللاب توب يا محمد و بكره الصبح يكون عندك.

أخد اللاب توب و طلع من الحارة عدا جنب العمارة وحس بحركة مش تمام.

روايات نسرين بلعجيلي
~~~~~~
بعد أسبوع...
في السجن...
نعمات :
- مالك يا ست البنات؟
زهرة :
-مافيش أي خبر ولا رد على رسالتي.
نعمات :
-الغايب حجته معاه.

زهرة :
- إنتِ سمعتِ هدى قالت إن لا طارق اتصل ولا بعث رسالة وأنا عايزة أعرف، وكمان الجلسة فاضل عليها أسبوعين المحامي اللي جه مش حساه قوي، بيقولي إعترفي بكل حاجة قولي الحقيقه وأنا مش عارفه اقول ولا اسكت ولا اعمل إيه هتجنن، أختي ما جاتش بقالها أكثر من شهر ونص هو خلاص نسيوني ولا إيه؟؟

نعمات :
-فيه خبر كده مش ولا بد بنتي قالتلهولي في الزيارة النهارده.
زهرة :
- خبر إيه؟؟
نعمات :
- قالت إن أبوكي ولا عمك لاقوه مقتول.
زهرة :
- إنتِ بتقولي إيه؟؟
نعمات :
- إهدي يا بنتي البقاء الله.

زهرة :
-أعمل إيه؟ أفرح ولا أزعل؟ ده رباني وكنت بقوله يابا، وبعدين في الأول وفي الآخر هو عمي، أنا مش عارفة أعمل إيه قوليلي أعمل إيه؟؟
نعمات :
-عيطي يا ختي فكي عن نفسك اللهم لا شماته في الموت.

ليه يا زمن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن